12/05/2026
Många kvinnor vi möter tränar mycket och försöker verkligen ta hand om sig själva. Men ändå känns det ibland som att kroppen inte riktigt svarar som tidigare.
Och det är inte konstigt.
När hormonerna förändras behöver kroppen ofta något annat än det som fungerade förr.
Här är tre vanliga saker vi ser hos kvinnor 40+:
🧡 För mycket konditionsträning.
Långa cardio-pass flera dagar i veckan kan bli ytterligare stress för kroppen, särskilt om återhämtningen redan är låg.
🧡 För lite styrketräning.
Efter 40 blir styrketräning ännu viktigare för muskelmassa, skelett, ämnesomsättning och energi.
🧡 För lite energi och protein.
Många kvinnor äter för lite i relation till hur mycket de tränar. Kroppen behöver energi både för att bygga muskler och för att återhämta sig.
Det handlar alltså ofta inte om att träna hårdare — utan om att träna smartare och ge kroppen rätt förutsättningar 💪
Känner du igen dig i någon av dessa punkter?