09/06/2026
Tråkiga nyheter. Jag tvingas ställa in Sweden Trophy 2026. Varför då? Ja det är inte av ekonomiska skäl. Jag har så många generösa sponsorer att jag skulle kunna köra en show utan hästar…
MEN det är vi ju alla säkert överens om att det skulle bli en tråkig show. Och det är antalet anmälda hästar som är bekymret. 12st anmälda..
I min analys från de senaste 3 åren, ser jag att det är hästar från våra stuterier som saknas. För 10-12 år sen var stuteriernas hästar majoritet på shower i Sverige. Då fanns det 3-4 shower varje sommar + Riks. Man visade sina uppfödningar för att få kvitto på avelsarbetet. Stuterierna (inte show-arrangören!) pushade sina hästköpare att visa hästarna så att man fick ytterligare kvitto på sitt avelsarbete. Man visade sina avelsston och hingstar för att göra reklam och för att synas så kunderna hittade en. Och man VILLE åka på show för att träffa likasinnade, nya och gamla vänner man inte träffade under resten av året, för på showerna hade vi fantastiskt roligt! Det var fest och grillning, folk bodde i husvagnar, tält och i transporter på anläggningen. Och majoriteten var som sagt stuterier. Såklart att en-häst-ägare också var med och folk som hade ridningen som huvudsak. Så min slutsats är att så länge endast ett eller ett par stuterier är intresserade av att visa på shower (utöver Riks) i Sverige så finns det ingen marknad längre. Vi såg ungefär samma läge på Bränninge cup.
Det är så ledsamt att behöva ställa in efter alla timmar jag lagt på förberedelser sen december, och pengar (flera tusen kronor som jag betalar för tex ansökningsavgift till ECAHO) som jag aldrig får tillbaka… Men jag brinner för arabhästen och tycker det är vansinnigt kul att arrangera show, så jag klurar på ett nytt koncept, för de 10-talet personer som tycker att show är kul, så håll utkik inför 2027!