LoCa Kraft

LoCa Kraft Personlig träning i ditt format. På denna sida hittar du uppdaterad information om våra träningsprojekt. Vill du läsa mer om oss går du in på www.locakraft.se

LoCa Kraft är ett samarbete mellan träningsföretagen www.saltatrix.se och www.improvebypt.se
Här har vi samlat all vår kunskap och erfarenhet och tillsammans med vårt starka systerskap skapar vi träningsupplevelser efter dina specifika behov och önskemål.

Två år har gått sedan vi startade vårt samarbete som blev LoCa Kraft. Vi har haft en liten paus då jag har blivit mamma ...
12/09/2016

Två år har gått sedan vi startade vårt samarbete som blev LoCa Kraft. Vi har haft en liten paus då jag har blivit mamma och Louise moster till en efterlängtad pojke😊
Nu är vi tillbaka och ser fram emot nya träningsupplevelser tillsammans. Så håll utkik efter oss här och tveka inte att höra av dig för hjälp och inspiration med träning och fysioterapi. Vi ses!

13/07/2016

Jag är så glad! Äntligen har min hamstringsskada läkt! Så nu är det dags att börja jobba på djupet i knäböjarna!

Hamstrings är en muskelgrupp på lårets baksida med en gemensam infästningspunkt uppe vid sittbensknölen. Hamstringsmuskulaturens funktion är att sträcka i höften. Den fungerar även som en bäcken-/höftstabilisator, samt böjer i knäleden.

För 3-4 månader sen körde jag lite väl hårt med träningen och utmanande muskulaturen för explosivt och intensivt och drog på mig en bristing vid fästet in mot sittbensknölen, vilket har hindrat mig i djupa knäböjar, utfall och hopp.

Det diskuteras olika riskfaktorer för just bristning i hamstringsmuskulaturen. Vissa idrotter är mer utsatta och många av dessa skador uppstår under intensiv löpning. En del stretchas fram och är inte helt ovanliga hos dansare som lägger stor fokus på stretch av området. Studier både bekräftar och motbevisar att en god styrka och rörlighet i området är av vikt för att minska risken för skada. Jag vill ändå tro att om man har en god styrka, flexibilitet och vana för vissa rörelser så minskar risken för skada, så säger åtminstone min erfarenhet inom området.

Precis som de flesta muskel- och senskador så läker de ut, men detta område kan ta längre tid pga sin placering och ca 3 månader kan ses som rimligt, beroende på hur omfattande skadan är., men det är inte ovanligt att det tar ännu längre tid.

Jag har tidigare nämnt senskaderehabilitering och hur det diskuteras kring vad som är den mest effektiva rehabiliteringen. Idag verkar det som att det är oerhört individuellt hur man bäst återkommer till aktivitet och främjar läkning. Jag har t e x inte kunnat köra djupa böjar, utfall eller hopp. Det har irriterat och gjort för ont. Excentrisk träning, dvs där muskeln jobbar under förlängning, är tidigare frekvent använt inom senskaderehabilitering men även detta har varit för provocerande för min skada. Däremot har jag kunnat jobba ganska tungt med koncentrisk aktivering, dvs med höftsträckningen i detta fall. Höftlyft av olika slag har fungerat bra då böjningen i knät har minskat draget i fästet men ändå fått området att jobba tungt. Successivt har jag jobbat med allt tyngre knäböj men mindre djupa. Step up-övningar på olika höjd har fungerat och nu går det bra även på de riktigt höga höjderna.

Kroppen har sin egen läkningsprocess så det går inte skynda på hur mycket som helst men att hålla området aktivt för att stärka både muskel och senområdet tycks ändå påverka positivt, så länge det inte överbelastas igen och en ny skada uppstår. Vilka övningar som fungerar bäst för dig kan bara du avgöra genom att träna varierat i området och godkänna en ömhet under utförandet, utan att smärtan ökar eller kvarstår långvarigt ökad efteråt. Våga prova dig fram! Hittar du inte rätt väg så ta hjälp av en skicklig fysioterapeut redan i tidigt skede. Välkommen att höra av dig om du behöver råd!

Jag kommer inom kort lägga ut bilder på de övningar som under rehabperioden fungerast bäst för mig.

Ta hand om er där ute!

/ Louise

Skicklige personlige tränaren och massören Anders Mellgard öppnar nytt träningsställe i Huddinge tillsammans med Din PT ...
01/07/2016

Skicklige personlige tränaren och massören Anders Mellgard öppnar nytt träningsställe i Huddinge tillsammans med Din PT Wahlund. De har öppet hus i helgen då kika förbi om du är sugen.

Min tanke med träning är att det ska vara roligt. Att våga utmana sig själv och sin kropp är ett måste oavsett vilken nivå vi befinner oss på. Kroppen är slug och anpassar sig snabb och för att fortsätta utvecklas så behöver vi utmana oss själva och vår kropp.

23/06/2016

Onsdagen den 17e augusti startar höstens utomhusfys Outdoor Täby!

Gamla som nya deltagare är varmt välkomna! Är du nyfiken på denna träningsgrupp så kom förbi och provträna gratis vid ett tillfälle.

Onsdagar kl 19.30 vid Täby IP under v 33-50 samt lördagar kl 9.30 vid s*x tillfällen under hösten.

Totalt 24 pass för 2300 kr!
(Möjlighet till klippkort finns.)

Men först så har vi en härlig sommar framför oss så återkommer jag mot slutet av semestern med mer specifik info.

Ta hand om er ha ha en riktigt skön midsommar där ute!
/Louise

Sommarvädret är just nu ljuvligt och lockar oss ut från gymmen. Jag tycker man ska passa på att njuta av alla de olika u...
15/06/2016

Sommarvädret är just nu ljuvligt och lockar oss ut från gymmen. Jag tycker man ska passa på att njuta av alla de olika utomhusalternativ till träning som finns men vissa övningar blir helt enkelt effektivare med redskap på gymmet.

Det ena behöver inte utesluta det andra! Ta en kort sväng in på gymmet och gör de övningar som kräver mest gemenskap, så går du sen ut till något passande gräsplätt för att göra de kroppsegna momenten som ex pushups, utfall, hopp, plankor osv.

Enkelt och effektivt!

Tips från coachen...
01/06/2016

Tips från coachen...

Har du någon gång fått ont under fotsulan eller hälen under/efter löpträning? Då är du inte ensam. En av de vanligaste fotdiagnoserna jag stöter på på rehabkliniken är plantarfasciit, eller som man lite slarvigt uttrycker det i dagligt tal hälsporre.

Symtomen är smärta vid ffa främre hälkanten, men kan även kännas i hålfoten, vid belastning som gång eller löpning. Orsaken till plantarfasciit är en överbelastning följt av en inflammatorisk process i senskidan under foten, som tyvärr ofta tar väldigt lång tid att läka ut.

En för snabbt upptrappad löpintensitet, frekvens eller distans är en vanlig orsak till dessa besvär. Val av skor och din fots utseende och rörelsemönster spelar också stor roll för uppkomsten av dessa hälsmärtor. Höga fotvalv, liksom låga fotvalv tycks ge en ökad belastning för området varmed denna överbelastning lättare uppstår. Ett pronerat löpsteg, dvs att inre delen av foten sjunker ner mer än vad som anses optimalt, är även det en riskfaktor. Sen har vi den där ej påverkbara faktorn ålder...

Med stigande ålder blir vi mindre flexibla i vissa strukturer i kroppen, mindre elastiska, varmed de inte blir lika tåliga för tuffare belastning. Därmed INTE sagt att det är farligt att löpträna, det viktiga är att göra det på rätt sätt för just dig.
I vissa strukturer har vi också med stigande ålder en längre återhämtningsfas. Med stigande ålder menar jag här redan 20-30års åldern.

Nåja, vad göra åt problemet när det då uppstått? Det absolut viktigaste är att vila foten från det som orsakade skadan och ökar smärtan. Rörelse och aktivitet är oerhört viktigt för återhämtningen men överbelasta inte igen, då förlångsammas bara läkningsprocessen.

Att ha bra skor, som passar just din fot, jämt, är också oerhört viktigt för en bra avlastning och stöttning där så behövs. I vissa fall kan foten avlastas i skorna av formgjutna sulor.

Träning av fotens funktion är det allt för få av oss som utför. Vi belastar våra fötter enormt mycket varje dag, år ut och år in. De är fantastiskt vad bra de håller, oftast! Men lite mer kärlek skulle de nog må bra av. Hur ofta tränar du din balans, tåmotorik och muskulära uthållighet i foten?

Här är 3 enkla moment du kan träna när och var som helst, gärna dagligen:

1. Tåkryp: stå på en handduk och krafsa med stora och kraftfulla tag in handduken in under fotvalvet m h a tårna.
2. Fotförkortning: tänk dig att du ska höja fotvalvet m h a muskelkraft i just fotvalvet. Låt stortåns grundled jobba i hälens riktning så fotvalvet höjs något och foten "förkortas"
3. Finmotorik tår: lyft stortån, flytta den ut i sidan, bort från de andra tårna och tillbaka.

I vissa fall finns en stelhet/stramhet i olika fotstrukturer, om så är fallet behövs rörelseträning av dessa.

Om läkningsprocessen stagnerar och du inte kommer vidare så kan det vara värt att boka tid på någon rehabklinik för bedömning av stötvågsbehandling. I många fall fungerar det riktigt bra och verkar trigga igång läkningen igen. Det kan bli mitt nästa uppdrag...

Sen är det viktigt att ha i åtanke att alla fotbesvär inte urspringer just därifrån. Om ni läste tidigare inlägg så frågade en fysioterapeutvän om eventuella ryggbesvär. Och det kan alltid vara så att symtom från ett område urspringer från en annan del av kroppen. Ta hjälp av en skicklig fysioterapeut eller liknande för att bedöma detta.

Har du egna erfarenheter eller frågor kring fotbesvär så gör gärna ett inlägg. Fötter är jättespännande att jobba med!

Ta hand om er!
/ Louise

26/05/2016

Igår fick jag förmånen att hålla en ergonomiföreläsning på konferenscentret The Park i Stockholm. Praktisk genomgång blandat med teori för att skapa en ökad förståelse för hur rygg- och nackbesvär uppstår respektive egenbehandlas. Jag tänkte dela med mig av det allra bästa tipset från just den här ergonomiföreläsningen.

Jag har en filosofi när det gäller beteendeförändring och det är att nå mesta möjliga effekt för minsta möjliga effort. Alla som någon gång försökt förändra något vet att det är oerhört lätt att falla tillbaka i sina gamla rutiner och misslyckas med sina förändringsmål. Om förändringssteget är litet är chansen att lyckas större.

Forskning visar att långvarigt sittande är en enormt stor riskfaktor för rygg- och nackbesvär. Jag brukar fråga mina kunder som jobbar i kontorsmiljö om de har möjlighet att stå och jobba. Ofta är det så, men inte alltid. Har ni någon gång funderat på hur mycket vi sitter över en hel dag? Det har jag! Hela vårt samhälle och kultur är sittande! Se dig om! Överallt finns något att sitta på, och det mest beklämmande är att många av oss sätter oss så fort vi ser en stol eller bänk, utan att reflektera över det.

OM vi skulle börja ta aktiva val att stå mer så skulle vi på ett mycket effektivt sätt kunna motverka uppkomsten av, och påskynda återhämtningen vid, rygg- och nackbesvär. Även om du kanske inte har möjlighet att stå och arbeta så har du troligtvis väldigt många fler möjligheter att välja att stå mer, om du bara gör ett aktivt val då du ser något sittbart. Genom att göra detta aktiva val så kan de flesta få ihop ett par timmars extra stående per dag, vilket då såklart motsvarar lika mycket mindre tid i sittande.

Så vad säger du? Är du redo för ett aktivt val?

Med en ruggig, och alldeles fantastiskt skön, löptur sammanfattar vi hösten med ord som ENERGI, GLÄDJE, UTMANING och UTV...
02/12/2015

Med en ruggig, och alldeles fantastiskt skön, löptur sammanfattar vi hösten med ord som ENERGI, GLÄDJE, UTMANING och UTVECKLING.

Nu närmar vi oss juletider och många upplever denna period som utmanande och stressig. Ge dig själv en julklapp där du prioriterar dig själv och din egen utveckling och mående.

Vi hjälper dig skapa just din individuella plan för att bli bättre, starkare, smidigare, lugnare eller kanske bara gladare. Återkom med dina önskemål så går vi tillsammans igenom ett passande koncept. Du når oss på [email protected]

Ta hand om dig!

Varma hälsningar, Camilla och Louise

Den 19 sept är det dags för Camp LoCa träningsdag på vackra Skepparholmen i Nacka. Nu kan du även läsa om oss på deras h...
01/07/2015

Den 19 sept är det dags för Camp LoCa träningsdag på vackra Skepparholmen i Nacka. Nu kan du även läsa om oss på deras hemsida http://skepparholmen.se/se/traning/camp-loca-traningsdag-199/
Passa på att boka din plats innan 1 augusti så är du med i utlottningen av en Pt-timme.

Camp LoCa Träningsdag 19 september (för privatpersoner) Vill du få ny inspiration och lära dig hur du på bästa sätt effektiviserar din träning och minskar skaderisken? Då ska du följa med LoCa Kraft som bjuder på en heldag med träning och den kunskap du behöver för att få ett snabbare och mer hållba…

Boka din plats på höstens Camp LoCa träningsdag innan den 1 aug och var med i utlottningen av en egen PT-timme! Anmäl di...
14/06/2015

Boka din plats på höstens Camp LoCa träningsdag innan den 1 aug och var med i utlottningen av en egen PT-timme! Anmäl dig på [email protected]

Adress

Stockholm

Öppettider

Måndag 09:00 - 18:00
Tisdag 09:00 - 18:00
Onsdag 09:00 - 18:00
Torsdag 09:00 - 18:00
Fredag 09:00 - 18:00
Lördag 09:00 - 18:00
Söndag 09:00 - 18:00

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när LoCa Kraft postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till LoCa Kraft:

Dela