22/05/2014
Härligt med sommar, eller hur!?
Två hästrelaterade saker som jag alltför ofta ser denna ljuvliga tid, som jag gärna vill sätta fokus på.
Utan att för den delen komma med pekpinnar utan enkom för att väcka en tanke eller två hos en eller flera hästägare.
Att släppa hästarna på bete är förknippat med härliga känslor - både för hästarna och för oss människor. Att se dom skutta rundor i högt frodigt gräs, dyka ner och ta en tugga och sen bralla iväg som världens rodeohäst är ju bara helt underbart, eller hur?!
Det jag inte finner alls lika underbart är när man ser hästar, eller djur av alla de slag stå på öppna fält i blagande högsommarvärme med en brännande sol. Inte ett träd att söka skugga under, inte någonstans att ta vägen för att få lindring utan de bara får stå där.
Stå och härda ut under ett antal timmar.
Allt medan vi ligger på stranden och svalkar oss med bad, glass och när det blir för jobbigt eller när solen bränt vår hud lite för mkt kan vi dra oss inomhus eller under ett parasoll för att lindra och där under kan vi tycka att det är ju fantastiskt sommarväder vi har! Ljuvligt.
Hästarna har lika känslig hud som vi har.
De känner ett knott landa på sitt ben, de känner en mygga sticka och de känner verkligen solens strålar.
Så nej. Bara för att vi tycker att det är en fin sommardag där vi sitter under parasollen och sippar svalkande drycker med is i, betyder det inte att din häst tycker detsamma där den står i stekande sol utan möjlighet att komma undan.
En annan sak som jag finner konstigt i mångas hästhållning är förhållandet till vatten.
En häst har två livsmedel den är beroende av;
F***r - i grunden bara stråfoder, och vatten.
Vi kan lägga hur mkt pengar som helst på diverse kraftfoder, men sen kan vi servera äckligt vatten med fågelskit, algväxt och annan skit i och på sin höjd bara fylla på badkaret eller tunnorna i hagen - utan att tömma ut dom.
Hur tänker vi? Hade vi druckit av det vattnet? Nä, troligtvis inte, men varför skulle hästen vilja göra det då?
Att tömma ur vattenhinken, tunnan, badkaret och skrubba rent detta och servera rent vatten varje, eller ialf varannan dag borde ju vara en självklarhet. Varför är det inte det?
Genom våra hästar får vi uppleva så mycket, vore det inte på sin plats att vi tänker ett steg längre i vår tur då?