Bornslätt

Bornslätt Kontaktinformation, kartor och vägbeskrivningar, kontaktformulär, öppettider, tjänster, betyg, foton, videor och meddelanden från Bornslätt, Sport och fritid, Krika 2274, Klippan.

Härligt med sommar, eller hur!?Två hästrelaterade saker som jag alltför ofta ser denna ljuvliga tid, som jag gärna vill ...
22/05/2014

Härligt med sommar, eller hur!?
Två hästrelaterade saker som jag alltför ofta ser denna ljuvliga tid, som jag gärna vill sätta fokus på.
Utan att för den delen komma med pekpinnar utan enkom för att väcka en tanke eller två hos en eller flera hästägare.

Att släppa hästarna på bete är förknippat med härliga känslor - både för hästarna och för oss människor. Att se dom skutta rundor i högt frodigt gräs, dyka ner och ta en tugga och sen bralla iväg som världens rodeohäst är ju bara helt underbart, eller hur?!
Det jag inte finner alls lika underbart är när man ser hästar, eller djur av alla de slag stå på öppna fält i blagande högsommarvärme med en brännande sol. Inte ett träd att söka skugga under, inte någonstans att ta vägen för att få lindring utan de bara får stå där.
Stå och härda ut under ett antal timmar.
Allt medan vi ligger på stranden och svalkar oss med bad, glass och när det blir för jobbigt eller när solen bränt vår hud lite för mkt kan vi dra oss inomhus eller under ett parasoll för att lindra och där under kan vi tycka att det är ju fantastiskt sommarväder vi har! Ljuvligt.

Hästarna har lika känslig hud som vi har.
De känner ett knott landa på sitt ben, de känner en mygga sticka och de känner verkligen solens strålar.

Så nej. Bara för att vi tycker att det är en fin sommardag där vi sitter under parasollen och sippar svalkande drycker med is i, betyder det inte att din häst tycker detsamma där den står i stekande sol utan möjlighet att komma undan.

En annan sak som jag finner konstigt i mångas hästhållning är förhållandet till vatten.
En häst har två livsmedel den är beroende av;
F***r - i grunden bara stråfoder, och vatten.
Vi kan lägga hur mkt pengar som helst på diverse kraftfoder, men sen kan vi servera äckligt vatten med fågelskit, algväxt och annan skit i och på sin höjd bara fylla på badkaret eller tunnorna i hagen - utan att tömma ut dom.
Hur tänker vi? Hade vi druckit av det vattnet? Nä, troligtvis inte, men varför skulle hästen vilja göra det då?
Att tömma ur vattenhinken, tunnan, badkaret och skrubba rent detta och servera rent vatten varje, eller ialf varannan dag borde ju vara en självklarhet. Varför är det inte det?
Genom våra hästar får vi uppleva så mycket, vore det inte på sin plats att vi tänker ett steg längre i vår tur då?

Racing på Bornslätt idag. 9.30 börjar det. Välkomna! :)
10/05/2014

Racing på Bornslätt idag. 9.30 börjar det. Välkomna! :)

Vi har några boxplatser lediga.1000:- kallhyra. Bornslätt erbjuder:Inhängnad galoppbana, belyst ridpaddock, 6-hästars Sk...
31/10/2013

Vi har några boxplatser lediga.
1000:- kallhyra.
Bornslätt erbjuder:
Inhängnad galoppbana, belyst ridpaddock, 6-hästars Skritt/travmaskin, roundpen, terränghinder (under uppförande), Söderåsen med obegränsade ridmöjligheter och fantastisk ridmiljö, rasthagar med bra staket, spolspilta med varmvatten, sommarhagar med skjul.
Finns boxplats både inomhus, i traditionellt stall och boxplats i sk. engelsk modell, i utestall.
Går även bra att hyra hela utestallet som innefattar 4 stora boxar och en mindre (foderkammare) samt rejäl sadelkammare och spolspilta m varmvatten.
Vi sköter in och utsläpp samt fodringar morgon, em och kväll.
F***r, strö och annan skötsel tillkommer enl separat prislista.

Då det inte blir så långa turer för vår del längre säljer vi nu vår fantastiska Bkorts lastbil.Det finns ingen som komme...
15/10/2013

Då det inte blir så långa turer för vår del längre säljer vi nu vår fantastiska Bkorts lastbil.
Det finns ingen som kommer i närheten av Theaults mästerbygge -stabilt, gediget och solitt.
Byggd på ett Renault Master-chassi. Gått ca 6000 mil. Nyservad. Mycket fin.
6 vxl. Kraftfull motor. En dröm att köra oavsett hästar i eller ej. Sommar och allrounddäck inkluderas.
Dubbelhytt med tre sovplatser och plats för 4-5 passagerare. Dragkrok. Stereo.
AC. Under 6 m i längd vilket gör att du kör över broar o åker båt till personbilstaxa.
390.000 + moms.
(Vid leasing - räkna med ca 5500:-/mån förutom den vanliga kontantinsatsen och
restvärdet)
072-5707838 (Anna)
070-6578220 (Lars)

Sammanbitna miner innan loppen, förvandlades till glada leende och ett och annat "Detta var det roligaste jag någonsin g...
26/07/2013

Sammanbitna miner innan loppen, förvandlades till glada leende och ett och annat "Detta var det roligaste jag någonsin gjort" efter. :)

Till salu:Kär tjej i tävlingskonditionBr, sto, född 2006, ca 160 cm.Lätt typ.Frisk, skadefri, utbildad LA dressyr, tävla...
11/06/2013

Till salu:

Kär tjej i tävlingskondition

Br, sto, född 2006, ca 160 cm.Lätt typ.
Frisk, skadefri, utbildad LA dressyr, tävlad 1 m hoppning, tränar på 1.10 banor. Hoppar på ”allt”. Regelbunden tränad för instruktör.
Terrängträning påbörjad. Lätt att hantera, sko och åka med. Van vid mycket och hanterad mycket. Inga olater.
Har mycket motor, lätt i typen och kvick i fötterna. Snäll att rida, men är ingen nybörjarhäst.
Fullblod. Vinnare. Avslutade galoppkarriär 2011. Inga skador.
Anmäld till hopptävling midsommarhelgen.
40.000 :- (tillkommer moms vid ev. företag)

072-5707838
[email protected]

Så är det!! Satsa på fullblod. 1993 red jag mitt första fullblod efter många år på halvblod. Jag fastnade direkt, med hu...
31/05/2013

Så är det!! Satsa på fullblod. 1993 red jag mitt första fullblod efter många år på halvblod. Jag fastnade direkt, med hull och hår. Fantastiska djur, träningskompisar och vänner.

Novabett. Mkt bra till fullblod. :)
16/04/2013

Novabett. Mkt bra till fullblod. :)

Dixie Chick (Mimmi) på tävling i Åstorp i helgen. Har utvecklats jättefint under ledning av Isabell Andersson. Är lugn o...
20/02/2013

Dixie Chick (Mimmi) på tävling i Åstorp i helgen.
Har utvecklats jättefint under ledning av Isabell Andersson. Är lugn och harmonisk på tävlingsplatsen. Hoppar på allt och utstrålar mkt positiva vibbar. Hon verkar helt enkelt tycka det är skitroligt.
Tävlingssäsongen fortsätter, det närmsta målet är en tävling i Tågarp den 3 mars där vi tittar på att gå upp en klass till 1,10.
Åååå du. Hon är till salu... :)

Ett gäng glada hästmänniskor - stora som små samlades hos oss för en träningstävling i Ung Galopps regi. Efter tävlingen...
19/08/2012

Ett gäng glada hästmänniskor - stora som små samlades hos oss för en träningstävling i Ung Galopps regi. Efter tävlingen gick Lars igenom för de som ville tekniken, i vilken Monty Roberts jobbar när han ska rida en unghäst. En sk. joinup.

Adress

Krika 2274
Klippan
26492

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Bornslätt postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela