13/07/2022
Dags att presentera ännu ett porträtt i serien Möt en Billdal swimrunner. Denna gången har vi träffat Josefine Grahed Jangvert som gärna delar med sig av sina mål och träningsupplägg mm, Trevlig läsning!
BS: Hej Josefine berätta lite om dig själv?
Josefine: Jag bor i Höllviken, söder om Malmö (ja det finns ett söder om Malmö 😉) med man och två döttrar. Nyligen gått från att arbeta med ekonomi till att arbeta med IT, vi får se hur det går! Har testat de flesta sporter; gymnastik, livräddning, kickboxning, klättring mm.
BS: Hur kom du in på SR och varför håller du på med SR?
Josefine: En kollega berättade att han skulle köra swimrun. Jag hade ingen aning om vad det var så googlade och råkade anmäla mig direkt till Ångaloppet sprint med en annan kollega 2016. Hoppade på en crawlkurs med SK Ran och har simmat sedan dess. Efter ett rejält diskbråck 2010 då jag inte kunde gå eller springa, avrådde läkarna mig för att springa längre än 10km… men ökade successivt och 2019 kunde jag köra mitt första långa race Ötillö Utö. Vi kom nästsist med det gav mersmak.
Jag gillar träningsformen, äventyret, att utmana sig själv, uppleva nya platser samt alla härliga vänner jag fått genom swimrun.
BS: Vad har du för syfte och mål med din träning och hur ser en träningsvecka ut?
Josefine: Årets mål är att göra så bra som möjligt ifrån mig på Ötillö WC som jag kör med Lorraine Axegård. Att hålla mig skadefri är ett annat mål (går sådär men det är pga klantiga misstag och inte från träningen).
En träningsvecka… Jag gör det min coach Oscar Olsson säger åt mig att göra 😊 Brukar landa more or less på 4 simpass, 4 löppass och 2 styrkepass.
BS: Vad motiverar/inspirerar dig?
Josefine: Jag älskar att tävla och vara ute i naturen. Vill vara så pass grundtränad att jag spontant kan hoppa på olika race, äventyr och utmaningar som dyker upp.
BS: Berätta något om dig själv som överraskar?
Josefine: Jag gissar att ni syftar till min bakgrund som stavhoppare 😊 Annars kan jag berätta att jag dansade balett som liten!
Jag har tävlat för friidrottslandslaget och haft några svenska rekord (junior och senior). Kört några finnkamper och en Europacup.
BS: Vad är det med Billdal swimrun som du gillar?
Josefine: Framför allt tycker jag att tävlingsbana är jättefin. Hemma i Höllviken har jag inga klippor eller någon höjdmeter att öva på. Sen är det bra arrangerat, familjärt och trevlig stämning.
BS: Vilka swimrunrace har du kört i år och vilket är ditt drömlopp att köra?
Josefine: Ötillö Utö, Ötillö Scilly, ARK Supersprint, EX Swimrun, Billdal Swimrun.
Jag skulle vilja köra Ötillö Engadin igen (var inte tränad för det sist) samt Rockman
Tack så mycket för pratstunden Josefine. stort lycka till i sommar med dina mål!