10/09/2014
Lördag 30/8: Vi var ett lagom gäng som samlades kl. 09.50 framför Dunkers, hos kaninerna. Vi gick in på Bondens egen Marknad, som ju numera huserar på Sundstorget. Första stoppet blev hos Majskolvsmannen från Stamlunda gård. Här fick vi lära oss hur man tillagar majskolvar på bästa sättet, nämligen genom att låta dom ligga på grillen eller i ugnen med blasten kvar tills bladen är svarta. Promenaden gick sedan vidare till Hallontorpet, där vi fick smaka på den godaste hallon marmeladen och höra om ekologisk hallonodling och det mysiga kaféet. Denna dagen hade även HIC en liten marknad på torget, så vi passade på att besöka Sju Bönor också. Här fick vi smaka på ekologiska, kravmärkta Colaflaskor. MINST lika goda som dom man hittar i lösgodislådorna. Vidare gick promenaden till Brödkultur Helsingborg, där vi fick smaka på 4 olika sorters urgoda surdegsbröd, bl.a. veckans nöt- och fruktbröd. Några passade på att handla med sig hem. Nästa besök var hos Chocolatte, där Martin berättade om hur det kom sig att han och hans kollega började tilverka egen choklad. Sedan fick vi såklart smaka också - och handla! Mycket! Vidare gick vandringen till ett ganska nytt ställe nämligen Mayrs Fågel & Vilt, som ligger i Ingelstas gamla lokal. Här fick vi först, utanför butiken, prova grillad korv, gjord på kalkon, med olika smaksättningar. Såsom mango (!), chili etc. Inne i butiken fick vi sedan en hel tallrik med godsaker; vingar, cevapcici m.m. Rejält mätta drog vi vidare till Zoegas butik, där det var gött att sitta ner med en god kopp kaffe. Vi fick höra om familjen Zoégas och handla kaffe till specialpris. Här bidde ett halv kilo Helsingborg som fick följa med hem. Här skulle egentligen vandringen varit slut, men vädret var så vackert att vi drog med hela gänget ner till Glassfabriken, där vi fick en provsmaknings bägare med 3 olika sorbet.Mums! Hoppas ni hade lika roligt som vi hade och att vi ses igen!