Vill du bli medlem - skicka ett mail och beskriv dig själv som cyklist och dina mål till [email protected] SubXX är starka cykeltjejer från olika delar av landet som älskar att cykla säkert, snabbt & snyggt lagtempo tillsammans. Det var hösten 2011 som nätverket SubXX startades i Borlänge av Siv Andersson och Maria Gabriels med ambitionen att få så många som möjligt så fort som möjligt runt Vätt
ern. Vi vill skapa något som inte funnits tidigare – flera tider runt Vättern där varenda meter är cyklad i ett lagtempo draget enbart av kvinnor
I juni 2012 stod över 60 tjejer som SubXX Team Naturelle på startlinjen i Vätternrundan - den största tjejsatsningen i loppets historia - resultatet blev 8.40.
2013 års Vätternrunda gick förstaklungan i mål på 08:17. En lagprestation under mottot säkert, snabbt och snyggt. Tjejer i den korallfärgade dräkten körde också i en Sub10 klunga på Vätternrundan och vi deltog dessutom i Tjejvättern och Halvvättern. Intresset för SubXX växer och 2014 blev det 3:e året som SubXX tjejer cyklade säkert, snabbt & snyggt runt Vättern. Snabbaste gänget, Sub8 TeamBianchi kom in på 08:31, de flesta i sub9 gruppen kom in under 09:09 och sub10 tjejerna lyckades slå deras mål med tiden 09:31
Idag räknar vi nästan 120 tjejer i cykelklubben CK SubXX, som också är en möjlighet för tjejer som vill lösa licens och tävla. Förutom att cykla snabbt och ha kul tillsammans vill vi inspirera fler kvinnor att hitta till cykelsporten. Vi är glada att samarbeta med flera sponsorer som stöder SubXX. Efter Vättern är alltid före Vättern – vi kommer att fortsätta att cykla tillsammans och nästa år har vi ett rekord att slå! Vi ses på vägarna!
//Tjejerna i SubXX