27/09/2021
Vi kommer trycka på "PAUS knappen" - Rea på gång...
Adrenaline Bikes Sweden kommer fortsätta, men branchen har kommit i ett läge, eller kanske även utnjutatat situationen under Corona till att skapa vilkår som väldigt kort gör det helt omöjligt att var lille fokuserad butik och mycket lättare att var kapital stark stor.
Brist på utrustning har givit leveranstider på nu upp till 2 år på helt vanliga delar, detta har naturligtvis också stor betydelse för cykelproducenterna, som os som ju i princip har kunnat sälja enorme mängder cykler och utrustning, om bara vi fick tag på det. Fabrikkerne har varit tvungen eller dom har utnjuttat situationen, beroende på hur man ser det, till att trycke hela produktionen och lager ut till butikkerne, så det kommer inte längre att finns lager på fabrikerna, alla cyklar som blir tillgänglig framöver är förbeställt av en specifik butik.
Dette innebära att vi i April månad 2021 blev tilsagt att alla cyklar vi ska ha att sälja i 2022 måste var beställd innan ytgången av april 2021, sen fick vi ordre nu på att alla cyklar vi ska sälja i 2023 (ja du läste riktigt) alla ordre måste var inne i Oktober 2021, det var där vi tryckte på paus !
Vi har helt enkelt INTE hunnit bygga den kapitalreserv som ska till för att var med att låse up os på 3-5 mill kr. och bara hopas på vi får såld det vi ska eller har nog att sälja, det för mycket lotteri tycker vi.
Det inte bara vi, små fabrikker som ex. Bottechia tryckte på paus 2021, det kom ingen cykler från dom i 2021, dom var för små till att dom fick någon prioritering överhuvudtaget hos Shomano och SRAM m.fl.
Som Bottechis, då kommer vi fortsätta och som tur är har vi partnere / butikker som tycker vi är bra att jobba med både nationalt och internationalt, så vi kommer fortsätta men vi övergår till beställning i stället, så vi kommer dra från andre butikkers lager och kommer fortsat att kunne dra tävlings nivå cyklar från fabrik, finns inte så många som vågar lagerföra dom i butikkerna.
Tyvärr kommer vi säga ajö till BH Bikes, dom har vald att gå efter 1 stor butik kädje, dom har inte längre en svensk agent, (Ni som vänter på delar och har något på gång, det blir fixad, vi på gång att få det levererad och fixad)
MEN, vi kommer fortsätta med at kunne levera från Mondraker samt Lapierre, Bottechia och Colnago (som är nytt för oss) och et par uofficiella märken, samt Progress Hjul. Där till kan vi ta hem det meste utrustning SRAM, Rockshox, Fox, Maxxis, Schwalbe mf.l.
Utförsäljning från lager har börjad, webshoppen är uppdaterad på cyklar 25% på det meste sen kommer utrustning, upp til 50% så hål koll på webshop kommer DotOut kläder värdens bäste cykelkläder, för dom som vil se gott ut där ute.