Zuswandelt

Zuswandelt Op deze pagina publiceer ik mijn (Lange-Afstand) wandelingen. Gewoon omdat ik het leuk vind om te delen.

En omdat ik het leuk vind om tips met anderen te delen zonder dat dit gelijk in mijn privé account komt.

14/06/2026

Wie o wie heeft een goed idee om de eerste week van november te wandelen? In 2024 de Fishermentstrail gelopen, in 2025 het coastpath op Gozo. We houden dus van kliffen en zeezicht (en knap weer) maar is geen must.
Wil wel s'nachts ergens kunnen overnachten, geen tentje.
Canarische Eilanden, Tenerife, etc zijn in mijn gedachten maar ik hoor graag waar jullie aan denken

Zelf heb ik een niet automatische maar die gaat echt op iedere tocht mee. En mijn wandelmaatjes zijn altijd blij. Zaterd...
11/06/2026

Zelf heb ik een niet automatische maar die gaat echt op iedere tocht mee. En mijn wandelmaatjes zijn altijd blij. Zaterdag bij de Action. En ik ga er even reclame voor maken

Een goede espresso hoeft tijdens een vakantie niet uit een automaat langs de snelweg te komen. Action verkoopt namelijk een compacte espressomaker waarmee je

Rootspad Ravenstein naar Nistelrode Eindelijk weer wandelen. 2 dagen heerlijk erop uit. Mooi weer dus rugzak op en gaan ...
01/05/2026

Rootspad Ravenstein naar Nistelrode

Eindelijk weer wandelen. 2 dagen heerlijk erop uit. Mooi weer dus rugzak op en gaan richting het Brabantse land.
De route van het Rootspad had ik omgelegd omdat het lastig blijkt met aanreizen en overnachting. Uiteindelijk kan ik alleen een overnachting in Nistelrode boeken, 17 km vanaf het station Ravenstein.
Dus wat later de trein in en om 12 uur begint mijn wandeling. Helaas niet door het mooie stadje maar de landwegen op om al snel in het bovenste deel van het natuurgebied De Maashorst te komen. Wat is het daar prachtig. Twee mooie grote vennen waarvan één met strandje en bankjes in de schaduw. Perfect als lunchplek, heb daar lekker lang zitten genieten.
Dan door, een snelweg over, naast het ecoduct en een provinciale weg over en dan sta je weer in de Maashorst. Dit deel vond ik minder mooi. Geen vennen, wel veel open heide. Droge heide en ik was mij bewust van het brandgevaar want alles is kurkdroog.
Heb heerlijk gelopen, op mijn gemak en al snel liep ik Nistelrode in. Omdat ik te vroeg was voor mn overnachting nog even koffie gedronken op het marktplein.
Dan op weg naar m'n overnachtingsadres en helaas kreeg ik daar een telefoontje dat ik met spoed naar huis moest. Dus alles snel weer opgepakt, het gastgezin bedankt en snel naar de bus en 2 uur later was ik dankzij perfect aansluitende treinen, weer thuis. Waar de situatie gelukkig inmiddels weer onder controle was. Dat was even schrikken. En de tweede wandeldag moet nog even wachten.

Rootspad Epe - Apeldoorn 19,5 kmVanmorgen gestart vanuit ern prachtig VodF adres. Werd enorm verwend met ontbijtje.Dus p...
18/02/2026

Rootspad Epe - Apeldoorn 19,5 km

Vanmorgen gestart vanuit ern prachtig VodF adres. Werd enorm verwend met ontbijtje.
Dus pas om 9 uur gestart en vanaf Epe liep ik al snel het buitengebied en even later de heide en bossen in.
Het was koud maar omdat er minder wind stond voelde het minder koud dan gisteren. Terwijl nu het ijs op sommige plassen stond.
Ook zag ik diverse takken met ijshaar. Wat is dat toch mooi en bijzonder.
Ondanks dat in het gebied best regelmatig een bankje stond heb ik geen pauze genomen. Het was gewoon te koud. Mn koffie heb ik al lopend opgedronken.
Prachtige bosroute om al mijmerend te lopen al was het wel opletten met de route.
Na zo'n 18 kwam ik helemaal zen weer terug in de bebouwing en ik wist dat ik door Apeldoorn heen moest lopen naar het station. En daar had ik zo geen zin in.
Dus toen ik een bushalte zag met een bus die over 3 minuten naar het station vertrok had ik de keuze snel gemaakt. Het werd de bus.
Dus om 13.05 stond ik alweer op het station om naar huis te gaan. Supersnelle etappe met een gemiddelde beweegsnelheid van 5,7 km/uur. Moet niet gekker worden

Meerdere takken met ijshaar vanmorgen. Blijf het bijzonder vinden
18/02/2026

Meerdere takken met ijshaar vanmorgen. Blijf het bijzonder vinden

Rootspad (totaal afgeweken) van Olst naar Epe, uiteindelijk 15,6 kmEen beetje rare etappe want ik heb al vanaf Apeldoorn...
17/02/2026

Rootspad (totaal afgeweken) van Olst naar Epe, uiteindelijk 15,6 km

Een beetje rare etappe want ik heb al vanaf Apeldoorn gelopen dus ik moest deze twee etappes nog opvullen. En dat wilde ik combineren met een lunchafspraak bij mijn lieve nichtje in Oene.
Dus vanmorgen al vroeg met de trein naar Wijhe. Helaas had de trein vanaf Deventer 25 minuten vertraging waardoor ik maar besloot om niet in Wijhe maar in Oene uit te stappen. Anders werd de lunch wel heel laat. Dus vanaf Olst (wat een prachtig dorp is) met de pont over en na 7 km stond ik bij mijn nichtje voor de deur. Heerlijk geluncht en lekker bijgepraat waardoor ik pas om half drie weer aan de wandel ging. Richting Epe alwaar ik het dorp nog even doorliep om de verschillen met mijn herinneringen uit mijn jeugd te zien. En wow, wat is er veel veranderd.
Dan na wat boodschappen door naar mijn Vrienden-op-de-Fiets-overnachtingsadres. Een knus en mooi tuinhuisje, wat een prachtplek. En wat is het toch een mooi concept, iedere keer dat warme, lieve welkom. Genieten.
Niet veel kilometers gelopen, maar 15, 6 km. Maar wel genoten. Hoewel de wind echt koud was en ik nog een bui hagel op mn hoofd kreeg.
Morgen ga ik door naar Apeldoorn. Dan staat er 25 km in de planning.

Westerborkpad van Wezep naar Zwolle Vanmorgen na een prima nacht en ontbijt bij hele lieve mensen van Vrienden op de Fie...
13/01/2026

Westerborkpad van Wezep naar Zwolle

Vanmorgen na een prima nacht en ontbijt bij hele lieve mensen van Vrienden op de Fiets weer de benen eronder. De sneeuw in de straten was al redelijk weggesmolten maar in de bossen lag nog veel. Natuurlijk wederom prachtige plaatjes onderweg. We waanden ons in Scandinavië. Maar lastiger lopen vanwege het vele ijs op de paden.
Na de bossen veranderde het landschap snel. Via Landgoed Molencaten lopen we Hattem in. Prachtig Hanzestadje.
Na Hattem lopen we over de spoorbrug naar Zwolle. Via een mooi park zijn we snel bij het station. Was maar goed ook want inmiddels was het vies beginnen te regenen.
Nu zit ik met spierpijn op de bank thuis, nog na te genieten van al het moois onderweg.
Wat mij wel opviel is dat de route van vandaag een aantal keer afwijkt van de route in Komoot dus van open maps. De wijziging zijn absoluut mooier maar ik vind dat dan ook de digitale route aangepast moet worden. Ga ik contact over opnemen.

Westerborkpad van Nunspeet naar Wezep 23,6 kmVanmorgen naar de trein in de hoop dat ze reden. En zowaar het ging prima. ...
12/01/2026

Westerborkpad van Nunspeet naar Wezep 23,6 km

Vanmorgen naar de trein in de hoop dat ze reden. En zowaar het ging prima. In Nunspeet nog een bakkie koffie en gaan. Het begon glad. Waar in het kustgebied nauwelijks sneeuw ligt was dat dus hier anders. Wat was ik blij dat ik m'n stokken mee had. Vandaar ook niet veel foto's want ik had mn handen nodig om mijzelf in balans te houden. En wat was het bijzonder onderweg. Door de dooimist hing er een mystieke sfeer in de bossen. En zoveel heerlijk knerpende sneeuw op de paden. Maar ook heel veel ijs waar geen water meer onder lag. Dus krak er doorheen. Bij iedere stap uitkijken. En hoe bijzonder is de zandverstuiving als er zoveel sneeuw ligt. Echt mooi om te zien. En met lopen was het zeker niet koud.
Op deze etappe loop je gelijk aan de A28 en die hoor je dus continu, irritant maarja. Vergeleken met de route die de opgepakte joden hebben gemaakt is het peanuts. Daar ben ik mij tijdens het lopen van het pad, met mijn comfortabele waterdichte schoenen en goede kleding, wel heel erg bewust van.
Kortom, erg mooie dag. Voelt als bijzonder. En morgen lopen we door naar Zwolle.

Toch weer mooie score al is het niet zoveel als paar jaar terug.Wel in 5 landen gelopen, dat is wel erg leuk.
31/12/2025

Toch weer mooie score al is het niet zoveel als paar jaar terug.
Wel in 5 landen gelopen, dat is wel erg leuk.

Westerborkpad,  highlights AmsterdamNu we halverwege het Westerborkpad zijn werd het eens tijd om de 'highlights'  in Am...
26/11/2025

Westerborkpad, highlights Amsterdam

Nu we halverwege het Westerborkpad zijn werd het eens tijd om de 'highlights' in Amsterdam te bezoeken zoals we eerder afspraken. Bij de start van het pad regende het pijpenstelen en gunde we ons geen tijd om uitgebreid de musea te bezoeken.
Dus vandaag was het zover, we startte vanaf Centraal station. Even lopen naar Anne Frank Huis. Tickets vooraf besteld en geen rij. Indrukwekkend en mooi alles weergegeven. Wel smalle hoge trappen dus niet voor iedereen geschikt.
Onvoorstelbaar als je je zolang moet opschuilen en stilhouden.
Daarna koffie gedronken in het museum. Dat is wel een aanrader, prachtige plek en goede koffie.
Dan door naar de Portugese Synagoge. Daar was ik nog nooit binnen geweest en zag ik echt naar uit. Wat een pracht en bijzondere sfeer. Echt mooi om dat eens te zien.
Dan slaan we het Joods Historisch museum over (gezien de tijd) en lopen we door naar de Hollandse Schouwburg. Ook weer zo'n mooie museumplek. Indrukwekkende film en mooi om daarna buiten te lopen en via de audio de verhalen van diverse mensen te horen. De tuin maakt dat de geschiedenis nog verder indaalt.
Omdat we het ondertussen koud hebben gekregen, alle verhalen die we horen maken echt indruk, gaan we bij Koosje aan de overkant lunchen en warmen we een beetje op.
Dan nog naar het Holocaust museum. Een modern museum dat mij minder raakt dan de andere musea ondanks dat het natuurlijk ook om gruwelijke verhalen gaat.
Aangeslagen en vol met gedachten lopen we terug naar het Centraal Station.

Adres

Zwolle

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Zuswandelt nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen