20/08/2025
Vrijdag lemmer 1
We hebben er zin in vrijdag en zijn vol verwachting, wat onze nieuwe hulp gaat brengen. De bevriende schipper is een actief man met veel ervaring. Hij draaft van voor naar achter over het schip. Stelt tijdens het inzeilen vanalles bij. Het nieuwe grootzeil heeft een andere vorm (vlakker) dan ons oude zeil. En daarmee moet de fok ook net anders staan. Hij heeft hier echt kijk. Heel blij mee.
Dan gaan we starten, een andere manier, volle gang de lijn over maar wel te vroeg. Gelukkig waren we niet de enige. Herstart. Weer een mooie start, maar weer een algemene terugroep. De wind was weer gedraaid.
De volgende start zaten we er prachtig bij! Volle snelheid precies op het schot over de lijn, heerlijk!
Onze schipper en de extra hulp kunnen samen heel goed starten en een goede start scheelt heel veel in de wedstrijd.
We zeilen als derde om de bovenboei, prachtig! De Lytze Hylke ligt met de fans eerste rang en bijna in het wedstrijdveld, dus we kunnen ze horen juichen. Wij juichen niet maar zeilen geconcentreerd door. De snelheid van de Redbad is net lager dan die van de schepen boven in de A, dus het is werken om bij te blijven. Maar ronde na ronde blijven we stabiel varen, we verliezen een plekje of twee voor de wind. En winnen weer een plekje door aan de wind de slagen handig te kiezen in de baai van Lemmer.
Wind wordt beïnvloed door de wal, daardoor draait hij een aantal graden op sommige plakken, zit er meer of minder wind op sommige stukken. Als je dat goed kan zien en goed oplet wat er gebeurt met andere schepen, kun je daar een planning op maken. En er voordeel uithalen.
Op naar de finish in opperste concentratie. We blijven de concurrentie voor en gaan als vijfde over de lijn. Geen fouten gemaakt deze wedstrijd, goed gestart en een klein beetje hulp. Het was een topdag.
We sluiten de dag af samen met de fans bij de barbecue. Lekker en gezellig gegeten.
Vandaag gaan we er weer voor en het doel is niet degraderen, met een mooie finish in de middenmoot gaat dat goed.