Skûtsje Redbad

Skûtsje Redbad Skûtsje Redbad strijd mee in de A-klasse van de IFKS en komt uit voor de stad Workum. Het schip werd in 1911 gebouwd door de Draaisma werf in Franeker.

De eigenaar is Tonko Hofman. We zeilen onder leiding van schipper Olphert van der Pol. Na 5 jaar was het tijd voor schipper Wietse Bandstra en zijn bemanning om een eigen skûtsje op te bouwen. In het voorjaar van 2015 is het casco gekocht en in de verdere loop van dat jaar opgebouwd tot wedstrijd skûtsje dat mee zal doen in de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen. In 2010 begon het team van W

ietse op het schip "De Yde" in de C-klasse van de IFKS. Dat jaar wisten zij direct te promoveren naar de B-klasse. In 2011 werden zij 2e in de B-klasse waardoor zij promoveerden naar de A-klasse van de IFKS. Helaas werd "De Yde" verkocht waardoor ze in 2012 de Singelier huurden. Hiermee degradeerden zijn weer naar de B-klasse waar zij in 2014 en 2015 5e en 7e werden. In 2016 zal het Skûtsje Redbad na een grondige verbouwing voor het eerst meedoen aan de IFKS. In 1961 heeft het al eens meegedaan aan de SKS competitie. Kijk voor meer informatie op: http://www.skutsjehistorie.nl/stamboek_zoeken.php?q=redbad&act=zoek

06/04/2026
🌤️Het voorjaar komt er aan!🌤️Althans zo leek het dan een paar  geleden en na een onstuimige periode zal het wel snel moo...
03/04/2026

🌤️Het voorjaar komt er aan!🌤️

Althans zo leek het dan een paar geleden en na een onstuimige periode zal het wel snel mooi worden.
Het team ontwaakt langzaam uit de winterslaap. De schippers zijn al drukdoende in hun hoofd met de IFKS, iedereen heeft waarschijnlijk wel gelezen dat er een hoop oproer is rond het skûtsje Ût en Thûs. Gelukkig gaat ons dat niet aan.

Wij gaan ons klaarmaken voor de eerste wedstrijden: Langweer is al op 11 en 12 april. Ook dan is het weer vaak nog onstuimig, meer dan eens hebben we daar gezeild met een hagelbui. Maar dan maar een muts op en een trui extra aan.

De Redbad ligt sinds vandaag in Heeg, ontwaakt uit haar lange winter in Workum. Morgen gaan de zeilen aanslaan en een rondje zeilen.

Het seizoen
De wedstrijd kalender is nagenoeg rond. Eén ding staat er nog niet gepland: groot schilder onderhoud. De komende periode gaan we de Redbad flink aanpakken, ze is toe aan wat extra liefde: op wat plekken ontroesten en een nieuw laagje verf van buiten en ook enkele delen van binnen.

Bemanning
De vaste bemanning is grotendeels gelijk gebleven aan vorig jaar. Wel zijn er wat kleine wisselingen, op voor en achterdek. Daar zal ik een volgende keer meer over schrijven.

Grapje
Nog even een mooi plaatje van AI en fotograaf we moesten er wel om lachen: 'De Rebad in storm’
Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in, en hopen op een mooi zeilseizoen met weinig storm. Het doel is om dit jaar de Redbad en Workum weer goed op de kaart zetten!

Team Redbad,

Marieke

Op het nippertje…We zijn gefinished, de laatste wedstrijd van ifks 2025. Met een mooie stevige wind in de baai van Lemme...
20/08/2025

Op het nippertje…

We zijn gefinished, de laatste wedstrijd van ifks 2025. Met een mooie stevige wind in de baai van Lemmer.

Een prachtige start zou het worden, alleen helaas schoot er onder onder ons een schip omhoog over stuurdboord. Om aanvaring te voorkomen, kwamen wij in de wind. En lagen stil. Start ‘verpest’… zo gaat dat soms.

De wedstrijd voeren we mooi, door taktische slagen toch weer wat naar voren. En als 11e over de finish.

En dat was precies genoeg om te blijven in de a-klasse! Feest aan boord. Het doel gehaald, ook al was het op het nippertje🎉🎉.

*Allemaal bedankt voor de steun en support!*Wij gaan vanavond even genieten in de feesttent. En morgen opruimen. Tot later dit seizoen als we nog een wedstrijdje varen. Maar het

Pa Vanochtend de afbeelding van de draaiende wind uit het bericht hierboven vergeten. Dus die volgt nu nog.

Vrijdag lemmer 1We hebben er zin in vrijdag en zijn vol verwachting, wat onze nieuwe hulp gaat brengen. De bevriende sch...
20/08/2025

Vrijdag lemmer 1

We hebben er zin in vrijdag en zijn vol verwachting, wat onze nieuwe hulp gaat brengen. De bevriende schipper is een actief man met veel ervaring. Hij draaft van voor naar achter over het schip. Stelt tijdens het inzeilen vanalles bij. Het nieuwe grootzeil heeft een andere vorm (vlakker) dan ons oude zeil. En daarmee moet de fok ook net anders staan. Hij heeft hier echt kijk. Heel blij mee.

Dan gaan we starten, een andere manier, volle gang de lijn over maar wel te vroeg. Gelukkig waren we niet de enige. Herstart. Weer een mooie start, maar weer een algemene terugroep. De wind was weer gedraaid.
De volgende start zaten we er prachtig bij! Volle snelheid precies op het schot over de lijn, heerlijk!
Onze schipper en de extra hulp kunnen samen heel goed starten en een goede start scheelt heel veel in de wedstrijd.

We zeilen als derde om de bovenboei, prachtig! De Lytze Hylke ligt met de fans eerste rang en bijna in het wedstrijdveld, dus we kunnen ze horen juichen. Wij juichen niet maar zeilen geconcentreerd door. De snelheid van de Redbad is net lager dan die van de schepen boven in de A, dus het is werken om bij te blijven. Maar ronde na ronde blijven we stabiel varen, we verliezen een plekje of twee voor de wind. En winnen weer een plekje door aan de wind de slagen handig te kiezen in de baai van Lemmer.
Wind wordt beïnvloed door de wal, daardoor draait hij een aantal graden op sommige plakken, zit er meer of minder wind op sommige stukken. Als je dat goed kan zien en goed oplet wat er gebeurt met andere schepen, kun je daar een planning op maken. En er voordeel uithalen.

Op naar de finish in opperste concentratie. We blijven de concurrentie voor en gaan als vijfde over de lijn. Geen fouten gemaakt deze wedstrijd, goed gestart en een klein beetje hulp. Het was een topdag.

We sluiten de dag af samen met de fans bij de barbecue. Lekker en gezellig gegeten.

Vandaag gaan we er weer voor en het doel is niet degraderen, met een mooie finish in de middenmoot gaat dat goed.

Echtenerbrug  - nieuwe kansenDonderdag de dag van de nieuwe kansen. Een licht briesje, wel warm maar door het windje nie...
20/08/2025

Echtenerbrug - nieuwe kansen

Donderdag de dag van de nieuwe kansen. Een licht briesje, wel warm maar door het windje niet zo heet meer. De voorspelling was dat de wind zou draaien van noordoost naar noordwest. Een hele draaiing tijdens de wedstrijd.
De tactiek denkt daar van tevoren al over na:
Als de wind naar links draait tijdens de wedstijd, is de slag over bb de gunstige slag. Ofwel dan zeil je met een bocht sneller naar de bovenboei toe. Dit kan lastig zijn te begrijpen, dus daarom een afbeelding erbij.
Even logisch is als je de andere slag hebt, in dit in je nadeel werkt en je ‘van de boei weg vaart’.

Wij hadden een prachtige start bij het schip en maakten eerst de Sb slag. In de hoop dat de wind even later zou draaien en ons de gunstige bb slag zou opleveren. Maar die slag was niet in ons voordeel. De wind draaide niet. Daardoor kwamen we in het middenveld achterin om de bovenboei.

De volgende rakken voor de wind en aan de wind zakten we nog wat verder terug. De bootsnelheid is niet voldoende. We moeten echt aan de slag met de trim. Wederom lagen we achteraan. De laatste slag naar de finish was aan de wind. En daar kwam hij de verwachtte draaiing. En zo mooi dat we bijna in één slag naar de bovenboei zeilden en nog 5 schepen inhaalden. Feest aan boord bij de finish. De krant schreef al: feest aan boord van de Redbad, alsof we eerste waren geworden. En zo voelde dat ook even, want dat was wel een goede stap in de richting van niet degraderen!

Inde de a-klasse wordt op niveau gezeild. Wij zijn met ons nieuw samengestelde team, andere grootzeil en een nieuwe schipper nog niet helemaal op snelheid. We roeien met de riemen die we hebben. Maar ook even een noodplan: we vragen hulp aan een bevriende schipper die wil op Lemmer wel even mee.

20/08/2025

Inhaaldag op Tjeukermeer – warmer dan warm

Woensdag was er in plaats van een rustdag en inhaalwedstrijd op het Tjeukermeer. Dat betekent dat het skûtsje onder het viaduct van de snelweg door moet. Dan moet de mast naar beneden, dit is altijd een zorg van Tonko… Het is toch een groot en zwaar gevaarte om naar beneden te doen met een elektrische lier op een accu. Maar alles ging goed.

Het was een warme dag, hele warme dag. Pfft. Dat zullen jullie ongetwijfeld zelf ook gemerkt hebben. Het nadeel voor ons was dat het heet was en geen wind. Dus uitstel van de wedstrijd. De c werd afgelast en de b en de kleine a, uitgesteld. Eind van de middag zou er wel wind komen.

We begonnen met inzeilen, op het kleine zuchtje wind wat er was. De zon was ondertussen genadeloos heet. Schaduw is er aan boord nauwelijks. Dat is zwaar. Een uurtje is dan al snel lang, ondanks dat we de tijd nuttig besteed hebben met wat testen voor de wind van de zeilstand. Voor de wind is onze snelheid niet goed genoeg. Ook aan de wind zijn we niet helemaal tevreden.

De wedstrijd is me niet helemaal bijgebleven, snel vergeten zeg maar. We voeren niet goed. Plekje na plekje zakten we af. Kwamen in de problemen in met veel te veel schepen om de boei en zakten achteruit. En uiteindelijk de een na laatste plek over de finish. Niet de bedoeling….

Daarmee staan we 13e in het klassement en dat is gevaarlijk. De laatste drie uit de klasse degraderen naar de B klasse. En dat willen we niet. De stemming was bedrukt en het was laat na de wedstrijd. Na de hete dag was er niemand die wilde koken. We zijn uiteten gegaan: naar de pizzeria. Eten rust en een verkoelend terrasje maakte de stemming snel beter. We hebben ook gewoon vakantie. Op naar een nieuwe dag met nieuwe kansen!

SLOTEN - IFKS Dag 4Lange dag, in ieder geval voor de schipper…. ProtestDe wedstrijd startte voortvarend, mooi op lijn tu...
13/08/2025

SLOTEN - IFKS Dag 4

Lange dag, in ieder geval voor de schipper…. Protest

De wedstrijd startte voortvarend, mooi op lijn tussen het Startschip en het volgende schip. Nog een minuut tot de start lagen we super. Maar toen kwam het gevaar van achteren… Eén van de Skutsjes probeerde tussen het startschip en ons door te zeilen. Maar daar was helemaal geen plek. Niet meer dan een meter of twee en dat is niet genoeg, Skutsjes zijn zo’n vier meter breed. Een hoop gedoe en zonder schade kwamen we over de lijn, maar wel totaal zonder snelheid en later dan de rest. Huilen was het eigenlijk. Door de schuld van een ander, maar de die draaide wel zijn rondje. Het straf rondje.

Nog geen vijf minuten later schoven er twee schepen over stuurboord voor ons langs. (En hadden dus geen voorrang). De eerste ging goed en de tweede draaide vlak voor onze kop. Om een aanvaring te vermijden, zijn we overstag gegaan. Protest…

De wedstrijd begon dus met twee tegenslagen. Maar daarna hebben we ook niet erg lekker meer kunnen oppakken… en bleven rond de 12e/13e plek hangen. Aan de wind kruisen. Halve wind en voor de wind, het leverde ons niet veel meer op dan een 12e plek.

Daarna direct door naar de protestkamer: de schipper en twee toehoorders: Lieuwe onze takticus en ik. Het andere skutsje gaf haar fout niet toe en draaide geen dus rondje op het water. Hadden wij de situatie dan verkeerd ingeschat? Het protest comité mag oordelen.

De umpire (scheidsrechter) was ook op het water, maar net te laat om de situatie goed te zien. Een umpire beoordeeld situaties op het water direct, hij geeft na het roepen van protest een rode groene of grijs geblokte vlag. En geeft daarmee gelijk een oordeel over de situatie: wie had gelijk en wie niet.

Wij kregen op het water de geblokte vlag: hij wist het niet. Maar bij de afhandeling op de wal was hij wel getuige.

Een protest is nooit leuk om te geven aan een ander. Maar we vonden het wel nodig omdat je kunt niet altijd over je heen laten lopen. Anderen buigen soms de regels in hun voordeel en nemen steeds meer.

In de protestkamer kregen beide partijen de kans om hun verhaal te doen, werd de getuige gehoord en uiteindelijk gaf het comité zijn oordeel: wij kregen gelijk. Dat scheelt ons een puntje. Maar daar was het niet eens om te doen: eerlijk varen en je houden aan de regels, dat willen wij graag.

In de avond hebben we de dag van ons af laten glijden op het feest in sloten. Een mooi en gezellig groot feest. Gezellig, spreek je even de andere bemanningsleden van andere schippers.

Vandaag zijn we in afwachting of we nog wedstrijd gaan zeilen, het waait wederom niet tot bijna niet.

Woensdag is er een extra wedstrijd gepland vanwege de afgelaste wedstrijd in Heeg. Deze is op het Tjeukermeer, bij Echtenerbrug. Dus geen rustdag. Het skutsje is in alle vroegte overgevaren. Daarvoor moest de mast naar beneden (zie foto).

We zijn nu op weg naar Echtenerbrug en hopen op wind. Wordt vervolgd….

Heeg - dag 3 ifks: ‘Wind van boven’Zo noemen ze dat wel eens als het niet waait. Vandaag is er bij ons wind recht van bo...
11/08/2025

Heeg - dag 3 ifks: ‘Wind van boven’

Zo noemen ze dat wel eens als het niet waait. Vandaag is er bij ons wind recht van boven: ligt er een hogedrukgebied boven Nederland en dus geen tot bijna geen wind. Daarom is er besloten dat alle wedstrijden afgelast zijn. B***n voor iedereen. Wij gaan maar even zwemmen, klaverjassen en hopen dat er morgen meer wind is.

10/08/2025

STAVOREN - Ifks dag 2

HET WAS MOOI VANDAAG!
We zijn weer blij, en niet alleen door het mooie weer. Want een mooi weertje dat was het vandaag. Het was een mooi weertje om de wedstrijd te kijken en zeker ook om heerlijk te zeilen. Leuk al die fans op de dijk! Wij hadden een fine windkracht 3, uit noordwestelijke richting. Een stabiele wind en wel wat IJsselmeer golven. En daar moet je wel mee kunnen varen, wij varen meestal op de kleine meertjes in Friesland. En niet op ‘zee’ zoals Olphert, de schipper, dat noemt. Maar we gingen goed op de golven.

In tegenstelling tot gisteren, toen we een vliegende start hadden, was de start vandaag minder. Zeg maar slecht. We lagen onder alle schepen, in de vuile wind. We schoven zonder gang over de lijn, als een van de allerlaatste schepen. Heel jammer. Zeker na de dag van gisteren was dit teleurstellend. We kunnen toch zeker beter dan achteraan zeilen 🥲.

Maar het gaf ons ook de energie om te strijden. Voor een betere plek. Verder naar achteren kon toch niet meer.

Plekje voor plekje voeren we omhoog. Soms twee vooruit en dan weer eentje terug. Bij boeien staken we tussendoor, gingen achter schepen langs of lagen onder schepen. Aan de wind gingen we harder en hoger dan veel anderen en maakten we mooie klappen, maar soms ook weer een slechtere slag. Het was een strijd. Het was werken voor de denkers aan boord door de juiste taktieken te bedenken. Het was ook werken voor de trimmers aan boord die de zeilen lieten vieren en daarna met veel kracht weer aantrokken. Keer op keer, bij iedere vlaag en iedere koersverandering.

Maar al het werk was de moeite waard. Van 16e plaats kropen we omhoog en kregen als negende het schot van de finish! Voor ons een prima en mooie eindscore van deze dag op ‘zee’ bij Stavoren.

Morgen zien we met veel plezier weer wat de dag brengt op het binnenwater van het Heegermeer. Wil je komen kijken? Indijk is een goede plek aan wal om de wedstrijden te kijken.

Wij starten met de A-klasse weer om 14.30 uur. En kun je niet hier kijken, dan is er Ifks-tv op youtube. En daarnaast is er de track-en-trace om de wedstrijd van boven te zien en te beoordelen. Ook
Heel interessant.

https://tt.zeilvaartwarmond.nl/

Ps: Kom je bij de Redbad fan bbq a.s. vrijdag? Heb je je dan al opgeven bij Berber? (Zie uitnodiging een paar berichten eerder).

🪢 Tot morgen 🪢



HINDELOOOPEN - Ifks dag 1Wie heeft er gekeken: online of vanaf de wal? 👋 Het was druk op de wal met dit prachtige weer.V...
10/08/2025

HINDELOOOPEN - Ifks dag 1
Wie heeft er gekeken: online of vanaf de wal? 👋 Het was druk op de wal met dit prachtige weer.

Voor ons was het een lange zeildag, we vertrokken al om elf uur zodat we nog van Stavoren naar Hindeloopen konden zeilen. En pas tegen vijf uur waren we weer aan wal.

De wedstrijd startte erg goed. We hadden een prachtige start. Helemaal bovenin bij het Startschip gingen we met vrije wind en snelheid over de lijn. Een goede start is het halve werk, dus we kwamen op een prachtige zesde plaatsje om de bovenboei. Geweldig.

We voeren een op-en-del baan (voor de niet Friezen onder ons een op-en-neer baan): Start -> kruisen naar de boevenboei -> voor de wind naar de twee onderboeien: ‘de gate’. Bij de gate mag je kiezen welke je neemt, de stuurboord of de bakboord boei. Als je die gerond hebt ga je weer opkruisen naar de bovenboei. Net zo lang totdat de finish er in ligt.

Bij de boevenboei, voeren we naar de onderboei met de loet in de fok. De loet is de boom die in de fok gezet wordt en hem naar buiten uit duwt.

Het volgende kruisrak ging iets minder lekker en vlak bij de boei maakten we een foutje, we kwamen onder twee schepen terecht. Ai ai, een paar plekjes terug.

Maar het schip loopt weer mooi. We hebben de ballast er uit gehaald en dat konden we echt merken. Hoogte snelheid en ze ‘springt weer aan’ (komt snel op snelheid) na de overstag. Dat was echt fijn vandaag. En gaan we zo houden. Het hele seizoen was ze al wat traag en niet op hoogte aan de wind.

Het volgende aan de windse rak hebben we nog een foutje gemaakt. Dat heeft iedereen die aan de wal of online keek vast wel gezien 🙈. Een rondje moesten we draaien doordat we te krap voor een ander langs voeren. Dat gebeurt soms in het heetst van de strijd, maar is natuurlijk niet netjes. Ook de umpire (scheidsrechter) die in een snelle rubberboot in de buurt was, vloot en vlagde ons dat we fout zaten. Helaas…

Na het rondje lagen we laatste, zo gaat dat. In de a klasse kost ieder foutje veel. Want de concurrentie is goed, heel goed. Als troost hebben we er toch nog drie weten in te halen voor de finish. Gelukkig.

ZEILRESULTAAT: minder dan gehoopt.

RESULTAAT VAN DE DAG: een heerlijke zeildag en de boot kan het en we hebben het gezellig met elkaar! Morgen weer een dag om lekker te zeilen.

Tot in Stavoren 😄


Adres

Workum

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Skûtsje Redbad nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Skûtsje Redbad:

Delen