Coach van bevlogenheid

Coach van bevlogenheid Het doel van de coaching is om jou (weer) te laten leven vanuit je bevlogenheid. Samen zorgen we erv

Samen zorgen we ervoor dat je aan het roer komt te staan van je eigen leven. Dat je leeft met hart en ziel, vanuit wie jij in de kern bent, vrij van patronen en belemmeringen.

Modern gelukIk las de verzameling columns van Ellen de Bruin ‘Modern geluk’ over wat mensen gelukkig maakt – en wat niet...
22/06/2023

Modern geluk
Ik las de verzameling columns van Ellen de Bruin ‘Modern geluk’ over wat mensen gelukkig maakt – en wat niet. Ze heeft vijf tips om gelukkiger te worden:
1. Koop liever ervaringen dan spullen.
Je went snel aan nieuwe spullen. Een leuke vakantie daarentegen is vaak een mooie ervaring en goede herinnering.
2. Word gelukkig door aardig te zijn voor anderen.
Uit onderzoek blijkt dat mensen gelukkiger worden door cadeaus te kopen of aan goede doelen te geven.
3. Het zijn de kleine dingen die het doen.
Wees niet bevreesd voor het grote ongeluk, maar geniet van de kleine, dagelijkse dingen.
4. Bestrijd verveling.
Bij een sleur of gewenning aan het geluk: doe verrassende dingen, waardoor er weer meer sjeu in jouw leven komt.
5. Bedenk: het beste moet nog komen.
De mooiste jaren liggen niet achter je, maar moeten nog komen. Uit onderzoek blijkt dat oudere mensen gelukkiger en stabieler zijn.
Zo vlak voor de vakantie zijn deze tips een opsteker voor mij. Ik ben eigenlijk geen vakantieman, maar ga nu toch proberen er meer van te genieten.
Ik probeer altijd aardig te zijn. Dat mislukt nog weleens, omdat ik vaak een nogal uitgesproken mening heb die ik dan met veel aplomb debiteer.
Het vierde punt is voor mij niet van toepassing. Ik verveel me nooit en probeer mezelf altijd op het verkeerde been te zetten. Vaak tot verrassing van mijn omgeving.
Ik kan wel enorm tobben over de toestand in de wereld. Het lukt me wel te relativeren, maar om echt te genieten van de kleine dingen, is voor mij (nog) niet weggelegd. Misschien als ik ouder ben en gelukkig 😉.
Zie: Modern geluk
Ik las de verzameling columns van Ellen de Bruin ‘Modern geluk’ over wat mensen gelukkig maakt – en wat niet. Ze heeft vijf tips om gelukkiger te worden:
1. Koop liever ervaringen dan spullen.
Je went snel aan nieuwe spullen. Een leuke vakantie daarentegen is vaak een mooie ervaring en goede herinnering.
2. Word gelukkig door aardig te zijn voor anderen.
Uit onderzoek blijkt dat mensen gelukkiger worden door cadeaus te kopen of aan goede doelen te geven.
3. Het zijn de kleine dingen die het doen.
Wees niet bevreesd voor het grote ongeluk, maar geniet van de kleine, dagelijkse dingen.
4. Bestrijd verveling.
Bij een sleur of gewenning aan het geluk: doe verrassende dingen, waardoor er weer meer sjeu in jouw leven komt.
5. Bedenk: het beste moet nog komen.
De mooiste jaren liggen niet achter je, maar moeten nog komen. Uit onderzoek blijkt dat oudere mensen gelukkiger en stabieler zijn.
Zo vlak voor de vakantie zijn deze tips een opsteker voor mij. Ik ben eigenlijk geen vakantieman, maar ga nu toch proberen er meer van te genieten.
Ik probeer altijd aardig te zijn. Dat mislukt nog weleens, omdat ik vaak een nogal uitgesproken mening heb die ik dan met veel aplomb debiteer.
Het vierde punt is voor mij niet van toepassing. Ik verveel me nooit en probeer mezelf altijd op het verkeerde been te zetten. Vaak tot verrassing van mijn omgeving.
Ik kan wel enorm tobben over de toestand in de wereld. Het lukt me wel te relativeren, maar om echt te genieten van de kleine dingen, is voor mij (nog) niet weggelegd. Misschien als ik ouder ben en gelukkig 😉.

Vijf tips van Ellen de Bruin uit haar columns voor NRC om meer gelukkig te worden. Doe er jouw voordeel mee!

Ik kreeg deze week een compliment over de tekeningen die deze stukjes illustreren. Deze complimenteuze dame is nogal vis...
08/06/2023

Ik kreeg deze week een compliment over de tekeningen die deze stukjes illustreren. Deze complimenteuze dame is nogal visueel ingesteld en besluit aan de hand van de tekening het stukje al of niet te lezen om te kijken of de tekst erbij past.

Precies omgekeerd als ik voor ogen heb: ik schrijf een overweging en zoek daar een, naar mijn idee, passende tekening bij.

Ik ben heel trots dat ik de tekeningen van Maja Etman mag gebruiken. Ik heb een grote voorraad van haar werk op mijn computer en kan elke keer grasduinen tot ik iets gevonden heb. De tekening bij dit stukje is een zelfportret.

Maja heeft ook een website (https://majaetmankunst.wordpress.com/over-maja-etman/) en op Instagram en Facebook post ze veel: https://www.facebook.com/maja.etman

Zo zie je maar weer hoe iedereen op zijn/haar manier tegen deze stukjes aan’kijkt’! Ik vond het een mooie variatie. Vooral omdat ik het zo nog nooit had bekeken. Volgende keer durf ik misschien te vragen wat ze van de stukjes tekst vond….

https://www.coachvanbevlogenheid.nl/blog/

Mijn blog met foto's van Maja Etman. Abonneer je om ze in de mail te krijgen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Eigenaardig en eigenwijsAls ik deze woorden ‘proef’ is het vooral met een negatieve connotatie. Volgens van Dale beteken...
11/05/2023

Eigenaardig en eigenwijs
Als ik deze woorden ‘proef’ is het vooral met een negatieve connotatie. Volgens van Dale betekent eigenaardig: apart, bevreemdend, bizar, curieus, ongewoon, onhandig, merkwaardig, vreemdsoortig, zonderling.
Eigenwijs: hardhoofdig, koppig, curieus, eigengereid.
Niet echt een positieve omschrijving.
Ik ben geneigd het juist om te draaien: mensen hebben eigen-aardigheden, ofwel zijn uniek, bijzonder en hebben iets van zichzelf wat andere mensen mogelijk minder hebben.
Zo ken ik ook mensen die eigen-wijsheden erop nahouden. Dat zijn misschien de leukste mensen. Vaak hebben ze een pad bewandeld dat geleid heeft tot die wijsheden. Voor mij altijd de moeite waard om dat te bevragen. Wat hebben zij meegemaakt? Oprecht nieuwsgierig naar de aardigheden en wijsheden van de ander.
Nu zie ik de eigenaardige of eigenwijze collega, vriend of partner ineens met een heel andere bril.
Probeer het eens!
Zie:

Eigenaardige of eigenwijze mensen zijn misschien veel leuker dan je denkt. Probeer daar eens achter te komen!

Stoïcijns denkenIk las deze week het boek ‘Drive’ van Mark Tuitert, de voormalig schaatser.De stoïcijn is, in tegenstell...
20/04/2023

Stoïcijns denken
Ik las deze week het boek ‘Drive’ van Mark Tuitert, de voormalig schaatser.
De stoïcijn is, in tegenstelling tot wat het woord in het dagelijks spraakgebruik doet vermoeden, geen emotieloos wezen. De stoïcijn gaat er van uit dat een emotie het gevolg is van een oordeel. Niet goed of slecht, maar een reflectie van jouw denken over een situatie. Emotie is een vorm van geestelijke pijn. Daarvan kun je genezen door het achterliggende oordeel bloot te leggen.
Uiteindelijk komt de stoïcijn tot vier kardinale deugden: moed, matigheid, rechtvaardigheid en wijsheid. Mark Tuitert omschrijft het als volgt:
‘Moed: om de angst te overwinnen die je tegenhoudt om actie te ondernemen. De durf om tegen de stroom in te zwemmen. Moed om ziekte, verlies of een pandemie te doorstaan zonder je over te geven aan geklaag.
Matigheid: om te weten hoeveel je echt van iets nodig hebt. Weten wanneer je genoeg hebt en in staat zijn balans aan te brengen in je leven en je emoties te reguleren.
Rechtvaardigheid om juist te handelen in relatie tot andere mensen. Opkomen voor zwakkeren en net zo aardig zijn tegen de secretaresse als de CEO.
Wijsheid om onderscheid te maken tussen wat goed of slecht is, wat in het leven van alledag juist is om na te streven en wat niet.’
Daarmee zeg je (volgens filosoof/Romeins keizer Marcus Aurelius) iedere dag tegen jezelf: ‘Vandaag ontmoet ik mensen die bemoeiziek, ondankbaar, agressief, onbetrouwbaar, jaloers en egoïstisch zijn. Ze zijn zo geworden omdat ze niet weten wat goed en wat slecht is.’ Het gaat erom dat je zelf dat onderscheid wél kunt maken.
Het is een aanprekend boekje. Ik ga weer eens oefenen met de vier deugden. Goed om dat in m’n achterhoofd te houden als ik in bepaalde situaties op het werk, relatie of met vrienden terecht kom.
Als je deze stukjes in de mail wilt ontvangen:

Ontvang onregelmatig de nieuwsbrief Wil je onregelmatig op de hoogte gehouden worden van overwegingen in mijn blog? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.Als Coach van bevlogenheid wil ik je graag helpen om weer aan het roer te staan van je eigen leven. Dat je leeft met hart en ziel, vanuit wie j...

Gelukkige kinderenIk wil niet dat mijn kinderen altijd gelukkig zijn, ik wil dat er iemand voor ze is als ze dat niet zi...
06/04/2023

Gelukkige kinderen
Ik wil niet dat mijn kinderen altijd gelukkig zijn, ik wil dat er iemand voor ze is als ze dat niet zijn. Nu hoop ik dat ik dat ben (of hun moeder), straks misschien elkaar (broer, zus) of hun partner of vrienden.
Wat ik ze nu kan meegeven is open te staan voor de ander, leren flexibel te zijn als anderen dingen doen of zeggen die ze niet leuk vinden (of niet begrijpen). In contact te blijven met de ander.
Daarvoor hoef ik alleen het goede voorbeeld te geven. Juist als ik in vervelende situaties terecht kom, kan ik laten zien hoe ik ermee omga. Dat is moeilijk. Ik kan soms vreselijk tekeergaan als (ik denk dat) mij onrecht is aangedaan. Dan slikken, tot 10 tellen….
Ik realiseer me dan niet altijd dat mijn kinderen meekijken.
Natuurlijk hebben de kinderen ook allemaal hun eigen karakter. De één is van nature wat meer opgeruimd dan de ander die alles door een meer donkere bril bekijkt. Dan kom ik ook weer op de kracht van de lach: humor als smeermiddel in de omgang met anderen. Gelukkig geef ik dat voorbeeld iedere dag weer.

Schrijf in voor dit blog:

Ontvang onregelmatig de nieuwsbrief Wil je onregelmatig op de hoogte gehouden worden van overwegingen in mijn blog? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.Als Coach van bevlogenheid wil ik je graag helpen om weer aan het roer te staan van je eigen leven. Dat je leeft met hart en ziel, vanuit wie j...

ZelfreflectieIk las het boek ‘De zoon uit Spanje’ van Tessa de Loo. Eén fragment vond ik heel helder opgeschreven:‘Dat h...
09/03/2023

Zelfreflectie
Ik las het boek ‘De zoon uit Spanje’ van Tessa de Loo. Eén fragment vond ik heel helder opgeschreven:
‘Dat het niet gaat om het aantal fouten dat we gemaakt hebben, maar om de bereidheid onszelf en onze diepere beweegredenen te onderzoeken en wel zonder onszelf te sparen. Dat we, in plaats van te zwelgen in zelfvoldaanheid en de fouten altijd aan een ander wijten, tenminste met de openheid en geïnteresseerdheid van een wetenschapper ons eigen gedrag beoordelen, al is het misschien wat aan de late kant. Want dat we vanaf onze geboorte tot aan onze dood zijn voorbestemd de ene vergissing na de andere te begaan, en dat alleen de wil er iets van te leren ons leven zin geeft.’
Ik heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen. Voor mij is zelfreflectie vanzelfsprekend. Misschien zit het me soms zelfs in de weg doordat ik te kritisch ben op mezelf. Zie ook mijn overweging ‘Ont-wikkelen’: https://www.coachvanbevlogenheid.nl/overwegingen/ont-wikkelen/

https://www.coachvanbevlogenheid.nl/overwegingen/zelfreflectie/

Zelfreflectie helpt om een beter leven te leiden. Dát geeft ons leven zin.

SpiegelAls ik in de spiegel kijk, zie ik steeds meer mijn vader.Dat is geen onverdeeld genoegen. Naarmate ik ouder word,...
23/02/2023

Spiegel
Als ik in de spiegel kijk, zie ik steeds meer mijn vader.
Dat is geen onverdeeld genoegen. Naarmate ik ouder word, wordt het erger. Het kost me steeds meer moeite er doorheen te kijken en mijzelf te zien. Ik creëer daarmee een tegenstelling. Wie ben ik en wie ben ik als zoon van mijn vader? Of wil ik niet zien dat ik ook zo ben als hij was?
Als ik focus op zijn positieve eigenschappen kan ik alleen maar glimlachen. Wat zeg ik: schaterlachen. De humor heb ik van hem. En het harde werken. Het consciëntieus zijn, de gedrevenheid.
Ik zie echter ook de andere kant van de medaille. Dat ga ik hier maar niet herhalen. Hoe leer ik nu die andere kant van mezelf accepteren als ik er juist zoveel last van gehad heb als kind? Kan ik het omdenken? Je kunt ook ‘bevlogen’ boos worden zonder iemand te kwetsen (zie de overweging ‘Boos’).
Zijn ontzag voor autoriteit werd onzekerheid ten opzichte van ‘meerderen’ en op anderen afreageren.
De machteloosheid waarmee hij in het leven stond, de slachtofferrol, heb ik gelukkig af kunnen leggen.
Misschien is het goed om elke dag even in de spiegel te kijken. Al is het maar om me te realiseren dat ik gegroeid ben, steeds meer mezelf en steeds minder product van de opvoeding en het voorbeeld thuis.

Als ik Als ik in de spiegel kijk, zie ik steeds meer mijn vader. Hoe ga ik daarmee om? Een vraag met verschillende antwoorden.

De ander als vreemdelingNog een fragment uit de documentaire over psychiater Dirk de Wachter. Zie ook mijn overweging ov...
09/02/2023

De ander als vreemdeling
Nog een fragment uit de documentaire over psychiater Dirk de Wachter. Zie ook mijn overweging over waardigheid. Ik vind het heel moeilijk de ander te blijven beschouwen als ‘vreemdeling’, waardoor vooringenomenheid en vooroordeel het wint van nieuwsgierigheid en verbazing. Hij beschrijft het zo:
‘Het doordrammen in het elkaar willen begrijpen is vaak contraproductief. De kunst erin bestaat om te kunnen leven met het niet begrijpen. De Franse filosoof Levinas zegt: de ander is altijd een vreemdeling. Dat is ook in de liefde. De sleutel van de liefde is het kunnen leven met de ander als vreemdeling. Met de nabije, intieme, zeer gehechte, waarachtige ander als onbegrijpelijke vreemde. De vreemdheid van de ander voedt de aantrekkingskracht. Dan blijven we streven naar curiositeit. Het mysterie, het niet weten, het onbegrijpelijke, maakt dat we blijven verlangen.’
Prachtig toch? Op die manier verliefd blijven op jouw partner. Ik blijf oefenen. Zeker met Valentijnsdag op komst….
Wil je mijn stukjes in de mail ontvangen, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief op mijn website:

Ontvang onregelmatig de nieuwsbrief Wil je onregelmatig op de hoogte gehouden worden van overwegingen in mijn blog? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief.Als Coach van bevlogenheid wil ik je graag helpen om weer aan het roer te staan van je eigen leven. Dat je leeft met hart en ziel, vanuit wie j...

RoddelenHoe lekker is het om af en toe eens lekker te roddelen over iemand? Niet eens met slechte bedoeling, maar gewoon...
26/01/2023

Roddelen
Hoe lekker is het om af en toe eens lekker te roddelen over iemand? Niet eens met slechte bedoeling, maar gewoon, omdat …
Ja, waarom eigenlijk? Vaak is onbegrip of jaloezie de drijfveer. Het kan ook zijn dat je roddelt om het maar niet over jezelf te hoeven hebben. Immers: aanval is de beste verdediging. Jouw eigen onzekerheid speelt dan een grote rol.
Ik krijg zelf altijd een rare smaak in m’n mond als iemand kwaadspreekt over een ander.
Bovendien weet je ook dat diegene ook over jou zo spreekt als je er niet bij bent. Ik spreek liever mét de ander dan over de ander.
Roddelen kleeft vooral aan jezelf. Als we andere mensen veroordelen, veroordelen we daarmee ook onszelf. Het succes van de ander gunnen we onszelf toch ook? Als we open spreken over iets dat we niet begrijpen in de ander, leren we zelf ook iets. Al is het maar begrip voor een ander standpunt of omstandigheid.
Natuurlijk is het wel leuk als je de positieve ervaringen van anderen koppelt aan een verhaal waar jouw gesprekspartner iets aan heeft. Dan kun je uitgebreid ‘roddelen’. Louter in positieve zin. Niet kwaadspreken maar ‘goedspreken’. Laten we dat woord vaker gebruiken. Vooral in de praktijk!

Praat liever mét dan over anderen. Roddelen is een vaak teken jaloezie, afgunst of onzekerheid. Praat louter positief over anderen!

BrilElke woensdagochtend loop ik een rondje markt. Brood, kaas, vis. Bij de bakker viel ik met mijn neus in de boter: he...
12/01/2023

Bril
Elke woensdagochtend loop ik een rondje markt. Brood, kaas, vis. Bij de bakker viel ik met mijn neus in de boter: het waldkorn brood was in de aanbieding! Ik maakte een vreugdesprongetje en vertelde dat ik wederom mazzel heb. Een oudere heer naast mij mopperde dat hij altijd pech had. Spontaan deed ik mijn bril af en vroeg of hij soms mijn bril wilde gebruiken. Helaas was deze een beetje troebel, dus hij vond dat ik hem dan eerst maar eens goed schoon moest maken. Misschien antwoordde ik, was dat wel de reden waarom ik denk dat ik vaak geluk heb….
En jij? Hoe ervaar jij de kleine dingen die op je pad komen? Ben je vaak dankbaar of teleurgesteld? Welke bril heb jij op? Een kennismakingsgesprek met de coach van bevlogenheid is gratis. Bel 06-27450768 of mail naar [email protected]
Zie:

Welke bril heb jij op? Zie je vooral kansen en heb je geluk of heb je 'altijd' pech en ben je teleurgesteld?

WaardigheidVorige week zag ik de Human/Brainwash documentaire over psychiater en hoogleraar systeemtherapie Dirk de Wach...
29/12/2022

Waardigheid
Vorige week zag ik de Human/Brainwash documentaire over psychiater en hoogleraar systeemtherapie Dirk de Wachter. Ik had al een boek van hem gelezen ‘De kunst van het ongelukkig zijn’ Een citaat: ‘Streven naar geluk als levensdoel is een vergissing. Streven naar zin en betekenis daarentegen is waar het leven om draait.’ Dit citaat triggerde mij meteen meer van hem te lezen. In de documentaire spreekt de Wachter in zeven korte deeltjes over zijn ziekte en het menselijk bestaan.
Ook hier weer een eye-opener voor mij: ‘De beste wraak op een traumatisch bestaan is waardigheid. Met geheven hoofd door het leven gaan. Hier ben ik.’
Ik herken het in mijn stukje ‘Waarom rechtop lopen helpt’ maar met een diepere laag. Waardigheid als zelfrespect en daarmee respect voor de ander. De getraumatiseerde mens een waardigheid verlenen. De noodlijdende medemens op een voetstuk te plaatsen, niet neerbuigend te doen. Daarmee help je om deze mens in waarde te zetten en zijn eigen waardigheid te behouden.
Het gaat niet om waardigheid als trots, maar dat je laat zien dat je er bent voor de ander. Dirk de Wachter haalt de filosoof Levinas aan: de mens bestaat bij gratie van de ander. De ander geeft jou bestaansrecht. We zijn in de blik van de ander.
Voor mij betekent dit nog meer een oproep de schoonheid van de medemens te omarmen en de kleine dingen meer te waarderen. Niet alleen als coach, maar ook thuis, op het werk, met familie en vrienden.
Een knipoog, een blik van herkenning, verstandhouding. Misschien een lichte aanraking.
Het is zeker de moeite waard deze documentaire van bijna een uur te bekijken:

Bij psychiater en zelfbenoemd 'verdrietdokter' Dirk De Wachter is uitgezaaide kanker ontdekt, de prognose is onduidelijk. Hoe ondergaat de man die stelde dat de mensheid het ongeluk moet omarmen dit slopende proces? Regisseur Anne Christine Girardot volgt De Wachter in een reeks interviews. Hoe verh...

PuberdochtersMijn dochter gaf mij het boekje ‘Dochters, een handleiding voor vaders’ van Gerard Janssen cadeau voor mijn...
15/12/2022

Puberdochters
Mijn dochter gaf mij het boekje ‘Dochters, een handleiding voor vaders’ van Gerard Janssen cadeau voor mijn verjaardag. Kon ik eindelijk eens leren hoe met haar om te gaan. Een leuk boekje met allerlei wetenswaardigheden over het brein van pubermeisjes. Wat ze wel en niet ‘slay’ vinden.
Mijn eigen ervaring is vooral om ‘in contact’ te blijven. Een aanvaring is zo gebeurd en een escalatie ligt op de loer. Als ze de deur dichtgooit, kun je kloppen wat je wilt, maar wordt het lastig weer on speaking terms te komen.
Er zijn twee dingen die afgelopen jaren voor mij heel belangrijk bleken.
Ik ben regelmatig met haar gaan wandelen. Gewoon een half uurtje lopen in de buurt. Een blokje om. We spraken over koetjes en kalfjes, maar soms ook over vriendinnen, school, hobby’s en de familie. Soms was het aanleiding om wat dieper op haar gevoel in te gaan. Gewoon door geïnteresseerd te zijn. Ik hoefde dan niet eens veel te trekken of te sleuren. Aandacht geven werkte!
Het tweede is dat ik daarvoor vaak voorbeelden uit mijn eigen jeugd aanhaalde. ‘Ik heb dit of dat meegemaakt en toen ik zo oud was als jij, deed ik dit of dacht ik dat’. Daarmee laat ik zien haar serieus te nemen. Met het goede voorbeeld herkent ze het misschien en staat ze ook meer open iets van haarzelf te laten zien.
Het was en is een prachtige manier om in verbinding te blijven met pubers die zo ontzettend met zichzelf bezig zijn (en vaak tobben). Ik ga nog regelmatig even een blokje om met haar. Onverdeelde aandacht van papa werkt!
Hoe ga jij met de opvoeding van jouw pubers om? Een kennismakingsgesprek met de coach van bevlogenheid is gratis. Bel 06-27450768 of mail naar [email protected]
Zie ook:

Hoe ga je om met jouw puberdochter? Ik heb twee tips om vooral in contact te blijven in zo'n lastige periode.

Adres

Oostsingel 1 B
Woerden
3441GB

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Coach van bevlogenheid nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Coach van bevlogenheid:

Delen

Type