09/03/2024
De Halve van Haren.
Vandaag was het weer een wedstrijddag, de Halve Marathon van Haren. Vanmorgen de kledingkeuze gemaakt, ondanks dat het er wel wat frisjes uitzag moest het toch maar weer kort worden, wel de muts, handschoenen en mouwstukken mee in de tas in de veronderstelling dat deze niet nodig zouden zijn.
Dus om 9:30uur samen met Angelique op weg naar Haren. Achter het grote autoraam in de zon was het prima vertoeven😂😂😂, maar aangekomen in Haren voelde het in de wind toch net ff anders🙈🙈, tja de kledingkeuze was gemaakt en ook niets anders dan kort mee. Dus in de sporthal de handschoenen, muts en armstukken maar uit de tas getoverd wedstrijdschoenen aan en nog ff bijpraten met een hoop bekenden en zo werd het tijd om richting start te gaan. Ik was er voor mijn doen wel wat laat, maar gelukkig gaat je tijd pas lopen zodra je over de startmat gaat. En zo klonk om 11:00uur het startschot en mochten de 1500 halve marathon lopers vertrekken.
Dus in een koude gulle wind gingen de eerste kilometers voorbij en al snel kwamen we aan in het eerste onverharde deel van de route, daar waar deze halve marathon om bekend staat. De eerste kilometers kon ik het tempo goed vast houden, dus de beoogde eindtijd van 1:50uur lag zeker binnen handbereik (dat had deze man met zijn grote waffel ook live in de uitzending van Haren doet geroepen tijdens een interview op OOG radio 2maart 2024🙈🙈😂😂😂) . Onderweg kwam ik tot ontdekking dat laat starten naast nadelen ook wel voordelen heeft en kon ik de ene na de andere loper in halen. En zo wisselde het parcours het verharde met het onverharde af en vlogen de kilometers in rap tempo voorbij en voor dat ik er op verdacht was, was twee derde van de afstand voorbij en werd het tijd om het tempo vast te houden en door te drukken. Het laatste is helaas niet helemaal gelukt maar dat mocht de pret niet drukken. Na al de onverharde stukken kwam er nog een scherp rechter in het parcours, de spoorwegbrug tussen Onnen en Haren, deze heeft best wel een lange vervelende oploop, maar de benen konden het tempo blijven draaien. En het voordeel van omhoog lopen is dat je vaak ook weer naar beneden mag😂😂 en zo ging het dan ook inderdaad en kwamen we in de laatste kilometer aan. Dus nog even doorbijten naar de finish. Tempo gelukkig nog een beetje kunnen verhogen en zo ging het naar de finish, waar ik de eindstreep over ging in een tijd van 1:48:43uur. Zelfs nog sneller dan verwacht🥳🥳🥳💪💪💪. Al met al deze halve marathon sterk kunnen lopen en ook nog eens 5min sneller dan de halve bij de Blaauwbekmarathon twee weken geleden. Op naar nieuwe uitdagingen.
Cora-Yfke, Ria en Angelique dank voor de foto’s.