23/06/2022
POTJE.
De laatste die het potje open probeert te krijgen lukt het, toch?
Hebben degenen en de draaiacties daarvoor dan geen invloed gehad? Geen betekenis?
Ik hoor mensen weleens zeggen als ze een inzicht -of ‘doorbraak’ zoals dat soms wordt genoemd- hebben gehad tijdens een nieuwe training of bij een nieuwe docent dat deze training/docent zóveel beter is dan al het andere dat ze daarvoor hebben gedaan. Er is zelfs door iemand een boek over dit fenomeen geschreven meen ik me te herinneren.
Ik vind dat eigenlijk best oneerlijk weet je... dat alles wat ervoor is geweest zo van tafel wordt gezwiept.
Ik wil je dan ook iets vragen.
Wat denk jij? Denk je dat als je al die stappen ervoor niet had gezet... al die ervaringen niet had verzameld... je überhaupt bij deze veel betere opleiding of docent zou zijn beland?!
Wat ik denk?
Ik denk van niet.
Daarom ben ik dankbaar voor èlke training die ik volg of leraar die ik heb gehad. Ook als ik daarna een ‘betere’ denk te hebben gevonden. Alles doet er volgens mij namelijk toe. Alles levert een essentiële bijdrage. Ik denk dat elke leerervaring mij een stap verder brengt, en precies dát in zich heeft, wat er nodig is voor de stap erna. Ook al voelt dat in het moment soms niet zo.
Je kent het cliché wel.
Als de ene deur dichtgaat, gaat er een andere deur open. En zo vergeten we soms vele deurtjes verder, met onze hand al aan de ‘doorbraakdeurknop’, die eerste deurtjes. Die deurtjes die we vakkundig achter ons dicht hadden gedaan. Die deurtjes waarvan we nu soms zelfs zeggen dat het slechte deurtjes waren, niets toevoegden.
Maar…
Als alleen het laatste deurtje ertoe doet. Als alleen de laatste, degene die het potje open krijgt, ertoe zou doen. Zouden we dan ver komen denk je?
Misschien gaat het potje dan wel überhaupt niet open. En dus die ‘doorbraakdeur’ ook niet.
Zonde.
Daarom ben ik ze dankbaar. Alle deurtjes die ik heb mogen openen en sluiten. Ook als ik ze achteraf niet als ‘de beste’ zag. Ze hebben me wel telkens een stukje dichterbij gebracht naar waar ik nu ben. Dus ik had ze wellicht niet kunnen missen.
🙏🏻