12/06/2026
Vorige week sloten de deelnemers van de NLP Coachopleiding Practitioner hun opleiding af.
Zo’n laatste dag is altijd speciaal.
Ik ga dan bijna vanzelf even terug naar het begin. Naar het moment waarop iedereen voor het eerst het kiezelpad op kwam lopen. Ieder met een eigen verhaal, eigen vragen, eigen spanning misschien ook. Iedereen kwam op zijn of haar eigen ontwikkelniveau binnen.
En dan, maanden later, zie ik hoe ieder op een ander niveau weer naar buiten loopt.
Niet omdat iedereen dezelfde stappen heeft gezet. Juist niet. Ontwikkeling ziet er voor iedereen anders uit. De één wordt zachter. De ander steviger. Iemand leert eindelijk woorden geven aan wat vanbinnen al lang gevoeld werd. Een ander ontdekt ruimte waar eerst vooral overtuigingen, patronen of oude reflexen zaten.
Dat is misschien wel het mooiste aan deze opleiding: dat er niet één route is. Iedereen loopt zijn of haar eigen pad.
En precies dát raakt me iedere keer weer.
Als ik op zo’n laatste dag om me heen kijk, zie ik geen groep die simpelweg “geslaagd” is. Ik zie mensen die zichzelf beter zijn gaan begrijpen. Die anders zijn gaan luisteren, anders zijn gaan kijken, anders zijn gaan reageren. Naar zichzelf én naar de ander.
Daar kan ik intens van genieten.
Sterker nog: het ontroert me.
Omdat dit precies is waarom ik dit werk doe.
Van harte gefeliciteerd lieve mensen. Jullie hebben ieder op je eigen manier iets wezenlijks in beweging gezet. En dat neem je mee, ver voorbij deze opleiding.
www.eigenwijzecoachweert.nl