11/03/2026
In de loop der jaren heb ik over mezelf geleerd dat een ontspannen en plezierige duik voor mij veel minder te maken heeft met de omstandigheden, en veel meer met de mensen en het tempo.
Ik duik het liefst met mensen die ik vertrouw, die ik al ken en met wie het gewoon goed klikt. Duikmaatjes die ik via Facebook of Instagram heb leren kennen, hebben voor mij nooit echt gewerkt. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom ik lid ben van DuikClub Urk.
Het gaat me er niet om mensen te vermijden, maar om een sfeer te creëren waarin ik echt van de duik kan genieten.
Hetzelfde geldt voor haast. Als ik alleen ben, maak ik me meestal vrij snel klaar. Maar als iemand daar nog extra druk of haast aan toevoegt, voel ik me juist minder ontspannen en zelfs wat gespannen. Voor mij hoort duiken rustig en bewust te voelen, niet alsof je je moet haasten om een vlucht te halen.
Dus ik ben benieuwd: wat maakt een duik voor jou ontspannen en plezierig in plaats van stressvol? Ik heb het niet zozeer over de omstandigheden, maar meer over de menselijke kant ervan.