Voetbalvereniging Terborg

Voetbalvereniging Terborg Voetbalvereniging vv Terborg Onder de naam “Vitesse” wordt de voetbalvereniging ingeschreven. De eerste wedstrijden werden gespeeld op de wei bij café Vos.

DE GESCHIEDENIS VAN VOETBAL VERENIGING TERBORG TOT EIND JAREN '80
Van 1920 tot 1960

In 1920 heeft men de grote stap genomen, in de serre bij café van der Eem wordt besloten om zich onder het genot van een borrel en een goede sigaar aan te melden bij de “Grote Bond”. Later weet men een beter veld te bemachtigen, namelijk “De Hagen” achter kasteel “Wisch”. Daar heeft men ongeveer tien jaar gespeeld

maar ook dit veld was niet ideaal. De grond bij “De Hagen” was erg drassig en wederom werd er naar een beter veld gezocht. Begin 1930 verhuisde men naar de Zwarte weg, waar tegenwoordig de Industrieweg en de Staringstraat zijn gelegen. In die periode werd Terborg bestempeld als de eeuwige tweede. Vanaf de oprichting speelde men in de G.V.B. en werd Terborg vaak tweede. Daar kwam in 1934 eindelijk verandering in, want toen wist de inmiddels omgedoopte voetbalvereniging “Terborg” de 4e klasse te bereiken. Twee jaar later, in 1936 werd zelfs de 3e klasse van de K.N.V.B. bereikt. Een fantastisch hoogtepunt, want zo hoog had men nog nooit gespeeld. Maar in 1936 was er ook een groot probleem voor de voetbalvereniging “Terborg”. De eigenaar van het veld bij de Zwarteweg zegde namelijk de huur op. Dit hield in dat Terborg wederom op zoek moest naar een nieuw veld. Jonkheer van Schuijlenburch blijkt uiteindelijk genegen te zijn een stuk grond nabij de Paaschberg te verhuren als sportterrein. Dit veld was ver gelegen van Terborg namelijk aan het einde van de Paaschberg, dit was ongeveer 10 minuten lopen vanaf het spoor. Het omkleden gebeurde destijds bij zaal Haveman in de Hoofdstraat, men had dus een flinke warming-up voordat men kon gaan voetballen. Van de jonkheer van Schuijlenburch mocht het veld als sportterrein worden ingericht. Uiteindelijk blijkt echter dat de koeien die op het veld liepen tijdens de wedstrijd niet mochten worden verwijderd, wat natuurlijk wel gebeurde. Tevens moesten de doelpalen bij iedere wedstrijd opnieuw worden opgezet en na de wedstrijd weer worden verwijderd, anders zouden de koeien zich kunnen stoten aan deze doelpalen. Op dit veld zijn veel successen behaald, met name na de oorlog werd “Terborg” zelfs tweemaal kampioen, maar de promotiewedstrijden leverden helaas niets op. Over de periode van 1936 tot 1959 is er weinig te melden op sportief gebied. Terborg speelt in de vierde klasse van de K.N.V.B. Begin 1959 wordt bekend gemaakt dat de voetbalvereniging moet verhuizen; na twintig jaar moeten we plaats maken voor het zwembad. Dit gaat natuurlijk weer gepaard met de nodige problemen en er volgen veel vergaderingen met de Gemeente. Uiteindelijk blijkt dat de kleedlokalen door de leden zelf gebouwd moeten worden. De Gemeente zal zorgen voor de materialen, maar ze hebben geen vaklieden in dienst die de kleedkamers kunnen bouwen. Ook de velden waren niet tijdig in orde, voorlopig was maar één veld ingezaaid en de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen 1959/1960 Terborg-Winterswijk moest worden omgezet in een uitwedstrijd. Op 7 november 1959 was het zover, de Loco-Burgemeester opende het nieuwe speelveld, nadat hij de aftrap had gegeven voor de eerste wedstrijd Terborg A-Silvolde A. Om het tweede veld speelklaar te krijgen is men toch wel een paar jaar bezig geweest. Maar uiteindelijk was men het met elkaar eens, het sportterein “de Paaschberg” was een mooi terrein geworden. Van 1960 tot eind 1980

In 1960 viert Voetbalvereniging Terborg het 40-jarig jubileum. Het jubileumgeschenk van de donateurs was een waar hoogtepunt. Zij hadden namelijk een inzameling gehouden welke boven ieders verwachting was. Door dit succes was het mogelijk een clublokaal van 65 m² als geschenk aan te bieden.In 1965 degradeert het 1e naar de G.V.B., zij beloven dit volgend seizoen goed te maken. Maar in plaats van het goed te maken staan ze met nog drie wedstrijden te gaan onderaan in de eerste klasse van de G.V.B. Inmiddels probeert het bestuur om een lichtinstallatie op het hoofdveld te krijgen. De gemeente is bereid een forse subsidie te geven, maar dan moet de voetbalvereniging deze zelf aanleggen. Er wordt een fancy fair gehouden en eind mei 1968 is de verlichting gereed. In 1969 wordt Terborg kampioen van de G.V.B. en is de terugkeer naar de K.N.V.B. een feit. Het jaar 1970 is weer een jubileumjaar, want Terborg bestaat 50 jaar. De receptie wordt in zaal Vos gehouden en de heer Berkhoff van de gemeente heeft nog een leuke verrassing voor Terborg. Het gemeentebestuur heeft namelijk besloten om f 15.000,- subsidie beschikbaar te stellen voor het verbouwen van de kleedlokalen. Voetbalvereniging Terborg kon terugkijken op een grandioze viering van het 50 jarige bestaan. De begin jaren '70 zijn voor Terborg matige jaren, sportief gezien worden er geen hoge ogen gegooid. In 1971 wordt er actie gevoerd voor het plaatsen van reclameborden. Een nieuwe bron van inkomsten is hard nodig, want naast de donateurskaarten en toto blijkt het ophalen van oud papier niet altijd een lucratieve bezigheid te zijn. Door de enorme daling van de papierprijs is het niet meer rendabel om oud papier op te gaan halen. Door het wegvallen van deze inkomsten zal de eerstvolgende jaarvergadering een contributieverhoging doorgevoerd worden. Na veel vergaderen en overleg met de Gemeente is in november 1978 de kantine een realiteit. Begin 1981 wordt er voorgesteld om ook een dameselftal op te richten. Het antwoord van de voorzitter was: “kom eerst maar eens met een lijst van tenminste 16 dames, dan zien we wel verder”. Tijdens het straatvoetbaltoernooi wordt er een intekenlijst opgehangen en het resultaat is er naar. In 1981 gaat een dameselftal in de competitie van start en in zeer korte tijd heeft het vrouwenvoetbal een vaste plaats in de vereniging. Het internationaal A jeugdtoernooi wordt een ieder jaar wederkerend evenement. De jeugdcommissie weet het ieder jaar verder uit te bouwen. Er gaan steeds meer buitenlandse clubs van naam aan meedoen, waardoor er ook bekende Nederlandse clubs worden aangetrokken. Begin 1980 gaat het slecht met Terborg. Het 1e elftal degradeert naar de hoofdklasse afdeling Gelderland. Een grote teleurstelling omdat uit de laatste vijf wedstrijden geen punten werden gehaald. Positief is dat de gemeente het trainingsveld gaat verleggen. De jarenlang slepende kwestie is opgelost. Het bosje mag worden omgehakt en de grond is door de gemeente gekocht. Medio maart 1986 zal het veld met nieuwe verlichting door de gemeente worden opgeleverd. Er worden bij de bestaande kleedlokalen bij het complex, twee nieuwe kleedlokalen gebouwd. Al met al een duidelijke verbetering voor onze accommodatie. Het nieuwe seizoen 1986 begint Terborg met een nieuw bestuur en een nieuwe voorzitter. Sportief gezien begint het ook erg goed. Tot aan de winterstop staat het 1 e elftal op de tweede plaats en de eerste drie teams promoveren. Het wordt een strenge winter. Tijdens deze winter kan Terborg een extra bron van inkomsten aanboren, want we mogen de ijsbaan exploiteren van de gemeente. Deze extra inkomsten zijn broodnodig om wat financiële armslag te krijgen. Veel leden zijn behulpzaam en 's nachts wordt er gepatrouilleerd door de leden. Overdag wordt de kassa bemand en er wordt door de leden chocolade en erwtensoep verkocht. Na de winterstop blijkt dat het 1e elftal de race om promotie goed kan volhouden. Promotie naar de K.N.V.B. is een feit. Daarnaast werd ook nog eens het 2e elftal kampioen. In het seizoen 2017-2018 komt Terborg uit in de 4e klasse nadat het vorig seizoen kampioen is geworden in de 5e klasse. Sinds het seizoen 2019-2020 speelt het 1e elftal van Terborg op zaterdag in de 4e klasse.

30/05/2025

Heb jij onze flyer al in de brievenbus gehad? 📮Schrijf je nu in voor KiVaDa Wisch 2025! Dat kan op onze website www.kivadawisch.nl 😁 Sizoka, Silvolds Zomer Kamp Kinderkamp Terborg

30/05/2025
13/12/2024

Nu bekend is dat wij in 2025 samen een fantastische KiVaDa gaan organiseren, is het belangrijk dat jullie de datum in je agenda gaan zetten. ✅ Van 18 t/m 22 augustus gaan wij er een groot feest van maken! 🎉

15/10/2024

Tijdens de wedstrijd op zaterdag 19 oktober van Wisch 1 tegen Alverna zijn Luuk en Dante de pupillen van de week. Wij wensen ze allebei veel plezier! Aftrap: 15:00 uur op de Munsterman

30/07/2024

We ondervinden nog problemen met de Facebook pagina van sv Wisch. Daarom deze nog even op de Facebook pagina van vv Terborg.

Vanmiddag hebben de mannen van de terreincommissie van sv Wisch lijnen getrokken met een robot. Een robot die de lijnen trekt op de velden van Terborg. Wie had dat gedacht? Zie hier de beelden.

27/07/2024

Uitnodiging inspiratiesessie “de gelukkige vereniging”

Woensdag 28 augustus, 19.00 uur inloop, 19.30 start.
Locatie: kantine Kaak Terborg

Beste sportvrienden en sportvriendinnen

Na een lange en leerzame periode zijn op 1 juli 2024 Sportclub Silvolde en V.V. Terborg, gefuseerd tot onze nieuwe vereniging S.V. Wisch. De nieuwe vereniging geeft ons leden DE kans om mee te denken in wat voor een vereniging wij willen zijn en hoe we dit tot uiting kunnen laten komen in o.a. ons vrijwilligersbeleid. Want net als vele andere verenigingen zijn we zoekende hoe we onze leden meer betrokken kunnen laten zijn als vrijwilliger, waardoor iedereen zoveel mogelijk een steentje bijdraagt.

Daarom hebben wij Job van Eunen, een van de schrijvers van het boek “de gelukkige vereniging”, uitgenodigd voor een inspiratiesessie, waarin hij ons leden, op een hele andere manier laat kijken naar onze vereniging. En wat is een beter moment om dat te doen, nu onze nieuwe vereniging nog echt vorm moet krijgen.

In zijn boek beschrijft hij een aanpak om succesvol te verenigen waarbij leden zich als trotse eigenaren van de verenging gaan gedragen. Bij deze aanpak staan 4 vragen centraal:
o Van wie is de vereniging?
o Hoe belangrijk is sociale veiligheid binnen de vereniging?
o Wat is ons verenigingstalent en welke individuele talenten hebben de leden?
o Wie zijn we als vereniging en vanuit welke kernwaarden handelen we?

Bij de inspiratiesessie staat vooral die laatste vraag centraal. We nodigen jullie dan ook van harte uit om mee te komen denken. Want wij, leden & vrijwilligers, zijn de vereniging.

Wij hopen dat jullie je betrokkenheid komen laten zien de 28e.

Vriendelijke groeten,
Mariska van Tent Beking
Liselle Willemsen
Bestuur SV Wisch

26/07/2024

Delen graag!!

Aankomende woensdag zitten wij van 11.00 uur t/m 13.00 uur op het schoolplein van basisschool Dynamiek. Waarom?

Wij kunnen ons goed voorstellen dat er ouders zijn die nog vragen hebben over het Kinderkamp, niets is makkelijker dan het persoonlijk vragen. Ook is er de mogelijkheid om uw zoon en/of dochter in te schrijven, is dat financieel lastig, dan helpen wij jullie graag!

Aanstaande woensdag van 11.00 t/m 13.00 uur op het schoolplein van basisschool Dynamiek!

Tot dan!

19/07/2024

Meld je hier aan voor het Kinderkamp Terborg 2024.

Adres

't Veld 20
Terborg
7061DD

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Voetbalvereniging Terborg nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Voetbalvereniging Terborg:

Delen