24/01/2022
De nieuwsbrief van januari is vandaag verstuurd. Heb jij deze gemist, dan deel ik hem bij deze ook met jou:
Januari is al weer voor het grootste gedeelte achter de rug.
Hoe ben jij het jaar gestart?
Had je goede voornemens, maar ben je daar al weer van terug gekomen?
Of had je goede voornemens en ben je daar lekker mee bezig?
Of had je geen goede voornemens en geniet jij van het leven dat je leidt?
In ieder geval: ik hoop dat jij een mooi jaar zult hebben, vol liefde, ontwikkeling, groei, verbinding en al het andere, dat voor jou belangrijk is.
Ik ga mijn best doen om je regelmatig te inspireren om het beste uit jezelf te halen.
Deze keer wil ik het met je hebben over het behalen van je doelen.
Misschien heb je voor jezelf doelen bepaald, die je graag wilt behalen, misschien ook niet.
Mij helpt het altijd om doelen te stellen om de richting van de groei in mijn leven te kunnen bepalen.
Doe je dit niet, dan leeft het leven jou vaak in plaats van dat jij jouw leven leeft.
Snap je wat ik bedoel?
De ene dag rijgt zich dan aan de andere, zonder dat er daadwerkelijk iets verandert.
Misschien wil je dat ook niet en vind je dat je al helemaal het leven leidt, dat jij wilt.
Dat kan, maar persoonlijk daar geloof ik niet zo in.
Vaak sluipt er toch een soort ontevredenheid in en een afhankelijkheid van het gedrag van andere mensen. Ik geloof in het hebben van regie over je eigen leven en daar hoort voor mij het stellen van doelen bij.
Een van de doelen, die ik heb gesteld, is het verbeteren van mijn conditie. Dat is natuurlijk een breed begrip, waar je alle kanten mee op kunt.
Maar zoals gezegd, een doel bepaalt de richting waarin je je leven wilt vormgeven.
Nu heb ik bepaalde gewoontes, die niet bijdragen aan het behalen van mijn doel:
- Elke dag boterhammen met zoet beleg;
- De auto pakken naar de praktijk, terwijl ik makkelijk met de fiets zou kunnen;
- Even wat snaaien op het moment dat ik wat moe of hongerig ben (en dan chocola, geen gezonde snack);
- Het voor mezelf goed praten waarom ik toch niet heb hardgelopen (drukke werkdag, de was moest nog gebeuren, koken, etc etc).
Dus mijn doel geeft de richting aan waarin ik me wil ontwikkelen, mijn gewoontes bepalen of ik richting mijn doel leef of niet.
Goed, de gewoontes moeten dus aangepakt worden. En niet voor even, maar als leefstijl.
Wat helpt daarbij?
- Zet dagelijks kleine stapjes richting je doel -> in plaats van 2 boterhammen met zoet, neem ik er nog 1 en daarnaast een stuk fruit of een salade.
- Houd het realistisch. We zijn nogal geneigd om als we iets in ons hoofd hebben, er een alles-of-niets verhaal van te maken. Waardoor je vaak op ‘niets’ uit komt.
- Lees het boek van James Clear met de titel ‘Elementaire gewoontes’. Hij stelt dat jouw gewoontes een methode vormen om je ergens naar toe te ontwikkelen. Heb je slechte gewoontes, dan zul je je doel nooit halen. Hij stelt: ‘de enige manier waarop je kunt winnen, is door elke dag een stapje beter te worden’.
Dus hoe kun je dit nu vorm gaan geven?
* Bepaal je doel, de richting waarin jij je wilt ontwikkelen
* Bepaal hoe je bij dat doel kunt komen (je methode, de gewoontes die je elke dag doet)
* Focus elke dag op deze gewoontes en maak ze elke keer wat beter
* Wees mild voor jezelf - je mag niet van jezelf verwachten dat je ineens alles makkelijk doet en kunt om het doel te bereiken
* Wees gedisciplineerd, herhaal dagelijks wat je je hebt voorgenomen. Maar wel elke keer heel klein. Vele kleine stappen zullen er toe leiden dat jij uiteindelijk bij jouw gewenste leven komt.
Veel succes met oefenen!
Mocht je het fijn vinden, dat ik je bij dit proces help en met je mee denk, laat het me dan even weten en bel/mail of app me!
Voor meer informatie over de coaching, verwijs ik je graag naar onze site:
Victorr geeft lezingen, trainingen en retraites op het gebied van hooggevoeligheid (hsp) en persoonlijk leiderschap. Specifiek voor mensen die hun leven willen verbeteren, mensen die willen groeien.