Inziy Contactgegevens, kaart en routebeschrijving, contactformulier, openingstijden, diensten, beoordelingen, foto's, video's en aankondigingen van Inziy, Coach, P. C. Hooftstraat 4, Oud-Beijerland.

VERBETER JE LEIDERSCHAPSKWALITEITEN

Mijn aanpak is praktisch: ik hou leiders en hun teams een spiegel voor om bestaande patronen te doorbreken en een positieve verandering te realiseren.

Een nieuwe leider, en dan?Sinds kort hebben we een pup. Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan. Na veel wikke...
25/11/2020

Een nieuwe leider, en dan?

Sinds kort hebben we een pup. Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan. Na veel wikken en wegen hebben we de knoop doorgehakt en is ze nu alweer bijna 8 weken bij ons. De pup houdt mij iedere dag weer een prachtige spiegel voor, omdat ik direct word geconfronteerd met mijn eigen gedrag. Om mijn pup een veilige basis te bieden, zodat zij kan opgroeien tot een gelukkige hond, geef ik veel liefde, aandacht, rust, positieve beloning en toon ik consequent gedrag. Op deze manier bouwen we een band voor het leven met elkaar.

Nu denk je misschien, wat heeft dit te maken met leiderschap?

Wel nu, de pup heeft een leider nodig, want honden zijn nu eenmaal roedeldieren. Een roedeldier opereert in een groep dieren om één geheel te vormen. Binnen een roedel heerst een rangorde. Ieder lid weet zijn plek en rol binnen deze rangorde. En elke roedel heeft een leider. En dat lijkt dan weer bijna net als werken in een organisatie of een team. En zeker in situaties waarin een nieuwe leider start.

Wat als er een nieuwe leider start?

De parallel met de roedel bij honden zie ik ook vaak terug op het moment dat een nieuwe leidinggevende start. Dit brengt uiteraard nieuwe dynamiek met zich mee. Het leuke aan mijn vak is dat ik dan allerlei verschillende manieren zie waarop nieuwe leiders omgaan met het verwerven van hun plek in de rangorde binnen hun nieuwe ‘roedel’. Ik geef een paar voorbeelden en wellicht herken je ze.

Het verwerven van je plek in de praktijk

De leider die heel hard werkt om zo snel mogelijk te laten zien dat hij/zij waarde weet toe te voegen door zich overal in te mengen en allerlei zaken naar zich toe gaat trekken.

De leider die heel veel inhoudelijke vragen gaat stellen, en zelf (nog) geen antwoorden geeft en zo veel mogelijk inhoudelijke informatie wil verzamelen, voordat besluiten genomen kunnen worden.

De leider die rustig de tijd neemt om eerst eens te gaan observeren en te luisteren naar wat er echt speelt en hoe de hazen lopen.

Een leider die blijft roepen dat hij/zij nog maar net begonnen is en het ook allemaal niet weet, als gevraagd wordt om een besluit of een mening.

Een leider die vanuit eigen visie uitgebreid op papier zet welke nieuwe structuur en functies er zouden moeten komen zonder enig overleg met de betrokkenen of even stil te staan bij welk probleem nu wordt opgelost.

Of, een leider die alle gedragingen zoals hierboven beschreven laat zien.

Allemaal vanuit een positieve intentie, maar vaak heeft het, weliswaar onbedoeld en onbewust, allerlei mogelijke effecten op het team die het verwerven van je plek bepalen juist in de weg kunnen gaan zitten. Denk hierbij aan een gevoel van verlies aan autonomie, wantrouwen, vertragen, verwarring, gebrek aan waardering en demotivatie.

Terugkomend op mijn dagelijks spiegel, mijn lieve pup, ben ik mij meer en meer bewust dat het voor iedere (nieuwe) leider van belang is om bewust te zijn van de context en het feit dat er altijd sprake is van rangorde. Geef daarom veel liefde, aandacht en rust, beloon positief gedrag en toon zelf consequent gedrag. Ga vooral uit van wat er wél al is en bouw daarop samen verder.

Online verbinding maken en houden met elkaar kan WÉL.De macht van taalAl maanden hebben we allemaal te maken met ‘social...
22/09/2020

Online verbinding maken en houden met elkaar kan WÉL.

De macht van taal

Al maanden hebben we allemaal te maken met ‘social distancing’. De woorden alleen al hebben een enorme impact. Het lijkt wel alsof je geen sociaal contact meer mag hebben of maken met elkaar.

Ik vind taal en de macht van taal buitengewoon interessant, want taal beïnvloedt ons meer dan je je wellicht realiseert. Taal is namelijk iets wat we dagelijks en veelvuldig gebruiken. Want alle beelden die we zien, de geluiden die we horen en de gevoelens die we ervaren komen terug via woorden, en dus ons taalgebruik. Taal is als het ware het voertuig van onze communicatie.

Ik maak daarom liever gebruik van de woorden ‘physical distancing’. Dit geeft beter weer waar het echt over gaat; namelijk het houden van fysieke afstand.

De huidige werkelijkheid

Ook op het werk hebben we ons behoorlijk aan moeten passen. We hebben inmiddels wel allemaal een modus gevonden om werk en privé met elkaar te combineren, online met elkaar te werken en het werk gedaan te krijgen. Maar hoe zit het dan met het houden en onderhouden van de verbinding met elkaar?

Misschien herken je dat wel. Je mist het échte contact met elkaar, de koffiepraatjes of de wandelganggesprekjes, je vindt het lastig om het juiste gesprek online te voeren en je mist menselijke interactie, het voelen van andermans energie.

Wat is verbinding dan eigenlijk?

Voor mij betekent echte connectie of verbinding hebben met elkaar: compassie en empathie tonen, bouwen aan relaties en elkaar feedback geven, zodat je blijvend kunt leren en ontwikkelen. Want het laatste, feedback geven, doe je alleen als je om iemand geeft of als je die ander belangrijk genoeg vindt.

Boeiend

Wat mij al eerder bezighield, maar in deze periode nog meer boeit, is het effect van online samenwerken.

Ik heb zelf een aantal pubers, die al veel meer gewend waren aan het onderhouden van contacten via hun smartphone. Laatst vroeg ik nog aan mijn dochter wat zij aan het doen was toen ik haar driftig zag tikken op haar smartphone. Zij antwoordde dat ze aan het praten was met haar vrienden. Praten noemt ze dat, via snapchat dan hè. Gelukkig zie ik nu weer dat mijn kinderen ook weer offline met elkaar afspreken en blij zijn dat ze weer naar school mogen. Dus uiteindelijk missen zij het fysieke contact toch ook, net als vele anderen.

Mogelijke effecten van langdurig gebruik van online communicatiemiddelen

Het feit dat deze generatie al veel online met elkaar relaties en contacten onderhoudt en dat wij allemaal door omstandigheden gedwongen worden om dit meer en meer te doen schuilt wel een risico.

We verleren namelijk zo het vermogen om elkaar aan te spreken en worden minder snel, of soms helemaal niet, geconfronteerd met het effect op de ander door wat je zegt of doet, omdat je dat simpelweg niet waarneemt. Het maakt het makkelijker om je negatief te uiten, niet oprecht naar iemand te luisteren en de ander dus niet de aandacht te geven die we allemaal zo hard nodig hebben.

Non-verbale communicatie

Dus niet alleen de nieuwe generatie, maar ook de huidige generatie, die te lang zonder beeld met elkaar samenwerken, verliezen het vermogen om de non-verbale communicatie te herkennen, omdat we het niet meer gewend zijn.

Denk daarbij maar aan wat je normaal gesproken waarneemt: de gezichtsexpressies, zoals bijvoorbeeld een wenkbrauw die omhoog wordt getrokken, een frons op het voorhoofd, een glimlach, rollende ogen of handgebaren.

Of wat je hoort aan de stem van de ander; zachter of juist harder praten, benadrukken van bepaalde woorden, een zucht of een lach.

Hoe hou je dan toch de verbinding met elkaar?

Gelukkig hebben we allemaal nog steeds al onze zintuigen; zicht, gehoor en tastzin, waarbij de laatste dus online niet gebruikt kan worden. De andere 2 dus wel. Je zal dus meer aandacht kunnen besteden aan wat je ziet en hoort. Je gaat je andere zintuigen bewuster inzetten.

Een aantal tips bij het bouwen aan verbinding via online werken:

1. Zet altijd je camera aan, zodat je de ander goed kan zien en andersom.
2. Gebruik je zintuig gehoor meer bewust door te luisteren naar hoe de ander het zegt (denk aan toonhoogte, tempo, volume, ritme, pauzes)
3. Gebruik je zintuig zicht meer bewust door echt te kijken naar de gezichtsexpressie van de ander.
4. Focus en geef oprechte aandacht aan de ander, dus doe geen andere werkzaamheden of dingen tussendoor.
5. Neem de tijd om echte aandacht aan elkaar te besteden door bewust tijd in te ruimen om even met elkaar te praten over niet werk gerelateerde zaken.
6. Maak het meer fun door een verrassende vraag te stellen of een spelvorm in te brengen (op internet zijn talloze voorbeelden te vinden)

En? Op welke manier ga jij online de verbinding onderhouden en verbeteren met jouw collega’s?

Je bent niet wat je doet, of juist wel?Cultuur intrigeert mij. Want cultuur gaat over mensen en hun gedrag, en ik hou va...
24/08/2020

Je bent niet wat je doet, of juist wel?

Cultuur intrigeert mij. Want cultuur gaat over mensen en hun gedrag, en ik hou van mensen. Hun gedrag en de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Over de ongeschreven regels, normen en waarden die we veelal onbewust met elkaar zijn overeengekomen. Oftewel: ‘Zo doen we dat hier’.

Het veranderen of aanpassen van de cultuur vind ik helemaal interessant, want dan gaat het dus over het veranderen van mensen en hun gedrag. Vragen die dan bij mij direct opkomen zijn dan bijvoorbeeld. Waarom willen we de huidige cultuur dan veranderen? En wat dan precies? En waar begin je dan?

Waarom is cultuur veranderen toch zo moeilijk?

Wanneer ik in gesprek ben met mensen in een organisatie over hun cultuur erkent bijna iedereen dat hij of zij zelf ook onderdeel is van die betreffende cultuur. Mensen beschrijven zichzelf in metaforen, zoals bijvoorbeeld een ‘groen’ of ‘geel’ hart of gebruiken een verbastering van hun bedrijfsnaam, dus identificeren zichzelf met hun bedrijf. Dat vind ik mooi. En als bijna iedereen het erover eens dat de cultuur wordt gevormd door ieder individu; waarom is het dan toch zo moeilijk om te veranderen?

Identiteit

Omdat het gaat over de identiteit van een organisatie en de identiteit van het individu. En dat ligt op een hoger niveau dan alleen het gedrag of de omgeving. En beide moeten met elkaar in balans zijn. Identiteit gaat over wie jij denkt dat je bent, wat jij over jezelf gelooft. En dat is meer dan wat je doet. Dus als je graag wil dat de cultuur verandert dan is de meest eenvoudige manier om bij het individu te beginnen, dus bij jezelf.

Praktisch en inzichtelijk model

Tijdens mijn NLP-trainingsopleiding kwam ik de identiteitsmatrix weer tegen, een model dat ik onbewust al veel gebruik tijdens mijn werk. Dit model wil ik graag met je delen. Een model afkomstig dus uit NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). Praktisch en inzichtelijk, en met 6 eenvoudige vragen makkelijk te volgen voor iedereen. Maar alleen als jij bereid bent om eerst eens kritisch naar jezelf, en dan met name jouw eigen identiteit en overtuigingen te kijken, want daar begint het tenslotte. Laat me jou daarbij helpen door uit te leggen hoe dit model werkt en hoe jij dit zelf kunt toepassen.

Identiteitsmatrix

Deze ‘identiteitsmatrix’ is een manier om inzicht te krijgen in wat jij gelooft over jouzelf, jouw kernovertuigingen. Want deze overtuigingen zijn van invloed op de manier waarop jij jezelf ziet en uit. In de matrix zet je deze overtuigingen af tegen wat je wel en niet wilt zijn. Het resultaat hiervan geeft je een aantal krachtige aanwijzingen over je eigen identiteit en waarden en geeft je ook inzicht in eventuele beperkende overtuigingen die je hebt.

Hoe handig en mooi zou het zijn als je hier meer inzicht in zou hebben? Zodat je jezelf beter begrijpt en vervolgens betere keuzes kunt maken voor jezelf? En als je dan goed inzichtelijk hebt wat jij gelooft over jezelf, kijk dan ook eens naar wat je gelooft over de organisatie waar jij deel van uitmaakt. En zie welke overeenkomsten of verschillen je kunt vinden, zodat je weet waar de schoen wringt of op welk niveau, verandering mogelijk of noodzakelijk is.

Dus, hoe zit dat bij jou?

Om erachter te komen hoe dat bij jou zit, beantwoord je de volgende 6 vragen; eerst over jezelf en daarna over de organisatie waar jij deel van uitmaakt. Vergelijk de antwoorden en ontdek de overeenkomsten of verschillen.

1. Wat wil je zijn en geloof je dat je dat altijd zult zijn (je ESSENTIE)?
2. Wat wil je zijn en waarvan je denkt dat je het zou kunnen worden (je POTENTIEEL)?
3. Wat wil je zijn maar geloof je dat je het nooit zult zijn (je BEPERKING)?
4. Wat wil je niet zijn en geloven dat je het nooit zult zijn (je GRENS)?
5. Wat wil je niet zijn, maar ben je bang dat je het zou kunnen worden (je ZWAKTE)?
6. Wat wil je niet zijn maar geloof je dat je dat altijd zult zijn (je SCHADUW)?

Bonus:

Voor de creatieve geesten onder ons, maak gebruik van symbolen, tekeningen of metaforen. En maak een mooi verhaal van jouw antwoorden, waarin je alle 6 de aspecten laat terugkomen.

Cultuurverandering begint bij jou

Dus al je graag de cultuur wil veranderen dan begint dat bij jou. Want iedereen is onderdeel van de cultuur. Met het beantwoorden van slechts 6 vragen kan jij vandaag al de eerste stap zetten. Doe er je voordeel mee ga op onderzoek uit!

Je zelfvertrouwen boosten In slechts 2 minutenVan nature zijn wij als mensen gewend om elkaar te beïnvloeden en beïnvloe...
18/08/2020

Je zelfvertrouwen boosten In slechts 2 minuten

Van nature zijn wij als mensen gewend om elkaar te beïnvloeden en beïnvloed te worden. Hoe handig zou het zou als je deze invloed zou kunnen gebruiken om jezelf op te peppen in slechts 2 minuten tijd?

Want wat doe je als iets lukt of als je iets bereikt hebt?

Juist, je steekt je armen in de lucht en je maakt er wellicht ook nog een geluid bij. Dus van nature ken je deze houding wel. Je armen in een V-vorm en je kin een beetje omhoog. En de één doet dit misschien wat uitbundiger dan de ander, maar de houding is hetzelfde.

En wat nu het leuk is dat je dit dus altijd kunt oproepen wanneer je het nodig hebt, want jouw lichaam en brein kennen de houding en wat het betekent. Als je dit dus bewust inzet voel je veel beter.

Hoe dan?

En het is heel eenvoudig toe te passen. Doe dit vooral, voordat je naar belangrijk gesprek, presentatie, een vergadering of een andere situatie gaat waar je je onzeker bij voelt. Zorg dat je ergens kunt staan waar je niet gestoord wordt voor 2 minuten. Neem de power pose aan:

1. Ga stevig op beide benen staan, je beide benen in een kleine spreidstand
2. Steek je beide armen in de lucht in een V-vorm
3. Hef je kin een klein beetje omhoog en
4. Blijf 2 minuten staan.

En je weet pas of het werkt als je het probeert. Dus doe eens gek en probeer het gewoon. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring!

I love to KISSJa, echt waar. Ik hou van Keep It Simple, Stupid. Mensen die mij wat beter kennen, herkennen dit credo ong...
10/08/2020

I love to KISS

Ja, echt waar. Ik hou van Keep It Simple, Stupid. Mensen die mij wat beter kennen, herkennen dit credo ongetwijfeld 🙃.

Wat mij verbaast en nieuwsgierig maakt is het fenomeen dat wij als mensen zaken soms zo onnodig complex maken.

Zo kom ik in de praktijk veel situaties tegen waarin een goed idee wordt geboren. Iets wat echt gaat helpen en het verschil kan maken voor het oplossen van een probleem. Maar het idee wordt nooit ten uitvoer gebracht, omdat andere mensen haarfijn kunnen aangeven wat er niet goed aan is of waarom het toch niet gaat werken. En of degene terug kan naar de tekentafel om het idee toch weer wat verder uit te werken op basis van nieuwe inzichten en obstakels. Zonder dat er ook maar iets geprobeerd is. En dat is zo zonde.

Of dit herken je misschien ook wel.

In veel organisaties wordt gewerkt met KPI’s of OKR’s. En om te weten wanneer je succesvol bent of acties nodig zijn om bij te sturen, wil je de KPI’s of OKR’s meetbaar hebben en frequent kunnen rapporteren. En dat lukt vaak niet. Omdat we het te complex maken: de data is niet beschikbaar, waardoor we niet rapporteren of we hebben veel te veel data en rapportages, waardoor we door de bomen het bos niet zien. In beide situaties slaan we plank mis.

Waarom maken we het zo complex?

In mijn beleving doen mensen dit vanuit een positieve intentie: het goed willen doen. Het kan soms ook vanuit angst voortkomen: angst om veroordeeld of afgewezen te worden of niet goed genoeg zijn. En daar moeten we wat mij betreft van af. Laten we het eenvoudig en leuk houden met elkaar. Start simpel en van daaruit kan je weer verbeteren.

Hoe dan?

Focus op wat je wel hebt of kan en zet de eerste stap. Ga experimenteren, leer en verbeter.

Terugkomend op de door mij genoemde voorbeelden hierboven doe bijvoorbeeld het volgende.

Zeg ja tegen een idee en doe wat wel kan.

Rapporteer eerst over je KPI’s of OKR’s met een stoplichtprincipe of laat iedereen die betrokken is op een schaal van 1 – 10 aangeven wat de kans is dat de doelstelling wordt gehaald.

En zo zijn er natuurlijk nog heel veel andere manieren om het eenvoudig te houden.

Stel jezelf de vraag: ‘Hoe kan het WEL?’

Dus focus op wat wel kan en wat je wel hebt!

KISS

Adres

P. C. Hooftstraat 4
Oud-Beijerland
3261SV

Openingstijden

Maandag 09:00 - 17:00
Dinsdag 09:00 - 21:00
Woensdag 09:00 - 21:00
Donderdag 09:00 - 21:00
Vrijdag 09:00 - 21:00
Zaterdag 09:00 - 21:00
Zondag 09:00 - 21:00

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Inziy nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Inziy:

Delen

Type