16/03/2023
• Ontspanning & de hoge Lat•
“Maar weetje wat het is?” Zegt ze tijdens onze coachsessie. “Als ik me dus voorneem om te gaan ontspannen, dan voel ik me juist alles behalve ontspannen.. mijn lijf doet zeer, ik krijg hoofdpijn, als ik de kinderen uit school ga halen voel ik me toch opgejaagd en aan het einde van de dag is het min min. Ik voel me én niet ontspannen én mijn to-do lijst is niks gekrompen.”
Wat leggen we onszelf toch veel op en wat ligt de lag torenhoog. Want eerst hollen we onze benen onder ons vandaan omdat we het zo graag allemaal goed willen doen. De leukste moeder, de hardwerkende werknemer, een attente vriendin, een liefdevolle partner, en ga zo maar door.
Dan raken we uitgeput en komen we in coaching en ook daar moet het vrij “snel en efficiënt” gebeuren. Alsof het een trucje is wat je kunt toepassen om terug in balans te komen. Een quick fix.
Dat. Werkt. Niet.
Gedragingen en patronen zijn ook niet van de een op de andere dag gekomen. Het heeft tijd, bewustwording, triggers, oefening, ongemak en ruimte nodig om te veranderen.
En als er dan ruimte komt, zie je dat we onszelf eerst nog wat rotter gaan voelen. Juist omdat ons lijf eindelijk de tijd krijgt waar het al die tijd om geroepen heeft.
Fijn? Nee.
Nodig? Ja.
Want wil je het anders gaan doen? Wil je anders gaan leven ipv een trucje leren? Dan zul je de patronen moeten gaan doorbreken en voelen wat JIJ wil.
De eerste stap om dit te doen is bewustwording van hoe het nu is, voelen van het ongemak en er stoppen tegen te vechten om dat weg te nemen.
Geen QuickFix, wel op lange termijn heel fijn!
~ Liefs, Elise ~