21/07/2024
(for English, see below)
Ik deel heel graag deze prachtige post van mijn goede vriend en collega facilitator Frederik over een voor mannen zeer bekend thema - het gevoel er helemaal alleen voor te staan en het ook helemaal alleen te moeten doen. Het drijft veel mannen nog steeds richting afgrond - zich verliezen in verslavingen, worstelen met mentale problemen, toevlucht zoeken tot fysiek of verbaal geweld en criminaliteit, zich onttrekken aan verantwoordelijkheden of verbreken van relaties of de ultieme vlucht - zelfdoding. Vaak tot verbijstering van de achterblijvers. Die van niets wisten en zich afvragen waarom de man in kwestie niet heeft gedeeld wat er in hem omging of hulp heeft gevraagd. In de meeste gevallen liggen de bijbehorende cijfers voor mannen voor de genoemde categorieën vele hoger dan voor vrouwen. En voor een belangrijk deel komt dat voort uit het gevoel dat ik hierboven beschrijf. Er alleen voorstaan. En niet geleerd hebben hoe daar op een gezonde manier mee om te gaan. Met alle gevolgen van dien. Dat is de reden waarom ik me samen met Frederik en vele andere mannen van Firemakers al bijna een decennium inzet voor wat we met een container begrip ‘mannenwerk’ noemen. Om taboes te doorbreken en mannen te ondersteunen een betere versie van zichzelf te worden. Zodat ze ook hun zoons (en dochters) kunnen inspireren een betere versie van zichzelf te worden en bepaalde collectieve en generationele patronen te doorbreken.
Hierbij de post van Frederik.
‘Je staat niet alleen.
Vier woorden, zo makkelijk gezegd. Vier woorden, zo snel uitgesproken dat de betekenis en diepte ervan niet altijd doordringt. Niet bij de spreker, niet bij de geadresserde, niet bij de getuige(n).
Je staat niet alleen.
Het is niet iedereen gegeven om dit tot in de diepe krochten van de ziel te ervaren. Om in het donkerste duister te voelen dat er iemand naast je staat. Want als we door het zwartste van de nacht gaan, wie blijft er dan? Wie biljft er bij zijn woord? Wie daalt met ons af en schijnt ons bij waar wij dat zelf maar moeilijk kunnen? Wie klimt er mee naar boven als we zelf de zekeringen niet kunnen vinden? De plek waar onze voeten vaste grond kunnen vinden?
Je staat niet alleen.
Ik heb deze onvoorwaardelijk steun, deze opoffering, ervaren in broederschap. Waar ik door diepe dalen ga, weet ik (nu) dat er minstens tien man naast me gaan. Me uitnodigen om elke hoek van mijn afgrond te zien en voelen, en me vangen als ik val. Ik heb ervaren wat het is als iemand onvoorwaardelijk naast me staat als ik mijn grootste demonen aankijkt. Die diepte, die trouw, die steun... die klinkt voor mij in de woorden
Je staat niet alleen.
Ik neem deze woorden niet licht. Niet als ik ze hoor, en ook niet als ik ze uitspreek. En ik weet dat mijn broeders dat ook niet doen. Vandaag mag ik 7 van deze broeders in levende lijve ontmoeten. 7 mannen van wie ik bij geen eentje twijfel dat ze naast me staan, en dat ze 2 uur of meer zullen rijden, ook midden in de nacht, als ik zeg dat ik ze nodig heb. Zoals ik ook voor hen zou doen.
Dit is de basis. Vanuit deze enorm krachtige basis openen wij het veld voor mannen die een plek zoeken waar ze veilig zijn, waar ze heilig zijn. Een plek om echt te zijn, een plek om vrij te zijn, een plek om te ervaren dat jij de god bent in het diepst van je gedachten, dat jij de koning bent over je eigen leven. Een plek om te ervaren dat je niet alleen staat. En de diepte en kracht daarvan te voelen. Broederschap.
_________________________________________
I would like to share this beautiful post from my good friend and fellow facilitator Frederik about a very familiar theme for men - the feeling of being all alone and having to do it all alone. It still drives many men towards the abyss - losing themselves in addictions, struggling with mental problems, resorting to physical or verbal violence and crime, shirking responsibilities or breaking off relationships or the ultimate escape - su***de. Often to the bewilderment of those left behind. Who knew nothing and wonder why the man in question did not share what was going on inside him or ask for help. In most cases, the corresponding figures for men for the categories mentioned are much higher than for women. And this largely stems from the feeling I describe above. Being on your own. Not having learned how to deal with it in a healthy way. With all its consequences. That is why, together with Frederik and many other men from Firemakers, I have been committed to what we collectively call 'men's work' for almost a decade now. To break taboos and support men to become a better version of themselves. So that they can also inspire their sons (and daughters) to become a better version of themselves and break certain collective and generational patterns.
You are not alone.
Four words, easily said. Four words, so swiftly spoken that the meaning and depth not always gets through. Not with the speaker, not with the addressed, not with the witness(es).
You are not alone.
Not everyone gets the chance to experience this all the way into the dark cavities of the soul. To feel, in the darkest darkness, that someone is right beside you. For if we travel throught the blackest night, who will stay? Who will stick to his word? Who goes down with us and shines a light when we cannot? Who climbs up with us when we cannot find the anchor points? The spots where our feet find solid ground?
You are not alone.
This kind of support and sacrifice I have experienced in Brotherhood. When I travel through the valley of death, I (now) know that at least 10 men are willing to go with me. And invite me to see and feel every corner of the abyss, and catch me when I fall. I have experienced what it is like when someone unconditionally stands beside me when I face my biggest demons. That depth, that loyalty, that support... that's what I feel in the words
You are not alone.
I do not take these words lightly. Not when I hear them, and not when I speak them. And I know my brothers don't take them lightly either. Today I will meet 7 of these brothers in the flesh. 7 men none of whom I doubt will be there next to me, driving 2 or more hours even in the middle of the night, when I say I need them. As I would do for them.
This is the base. From this enormously powerful base we open the field for men who are searching for a place where they are safe, where they are sacred. A place to be real, a place to be free, a place to discover that you are the god in the deepest of your thoughts, that you are the king of your own life. A place to experience that you are not alone. And feel the depth and power of it. Brotherhood.