Marlene Vonk

Marlene Vonk Ik help mens en dier ont-dekken wat er onder de oppervlakte leeft. Achter gedrag, klachten en patronen. Zodat er weer ruimte, vrijheid en lichtheid ontstaat.

Al heel lang is hondengedrag mijn passie en de laatste jaren kwam daar nog iets bij wat mijn interesse wekte. Naast uitvinden welke behoefte en emotie achter het probleemgedrag bij de hond zit werd ik ook nieuwsgierig naar welke invloed hebben wij als mens op het gedrag van de hond. Wat spiegelt de hond van ons? Welke behoefte en emotie hebben wijzelf in relatie tot het gedrag van onze honden? Is

het wel probleemgedrag of is het niet meer dan een signaal dat er iets in jouw leven bijgestuurd mag worden? En als hij dan iets spiegelt wat eigenlijk van ons is, wat kunnen we daar dan aan of mee doen? Wat mij betreft is het essentieel om dat te weten. Enerzijds omdat niet iedere oplossing voor probleemgedrag uitsluitend bij de hond te vinden is. Anderzijds omdat juist heel veel mensen zich afvragen of zij iets fout doen, of de hond iets van hen spiegelt. Maar de hond is ook een individu met eigen wensen, grenzen en uitdagingen. Niet al het probleemgedrag is dus te herleiden naar de begeleider. En om het nog ‘makkelijker’ te maken kan het ook over jullie beiden gaan. Ik heb al vele mensen met hun hond op die manier mogen begeleiden. Door verder te kijken dan alleen naar het probleem of het gedrag groeit niet alleen de hond in zelfvertrouwen maar de mens naast de hond ook. Kijk ook eens op www.wijzermethonden.nl/gratis voor gratis tips en adviezen voor jou en je hond.

Ben jij ook zo’n doorrenner? Zo iemand die liever niet voelt, maar gewoon doorgaat?Juist nu, zeker met deze warmte, vraa...
20/06/2026

Ben jij ook zo’n doorrenner? Zo iemand die liever niet voelt, maar gewoon doorgaat?

Juist nu, zeker met deze warmte, vraagt je systeem om iets anders. Niet nog even doorgaan, maar een paar seconden terugkomen bij jezelf.

Waarmee? Gewoon, je adem.

Adem rustig in door je neus en blaas uit via je mond. En mochten je schouders door spanning of maar doorgaan inmiddels ergens naast je oren zitten, laat deze dan ook zakken bij de uitademing.

Met NEI gebruiken we de adem om te helpen om iets los te laten wat vastzit. En je adem is altijd beschikbaar. Midden in je dag, midden in je onrust.

Wie weet helpt het jou om vandaag eens zo’n momentje te pakken. Daarmee hoef je niet helemaal de diepte in, je hoeft ook niet helemaal stil te staan bij wat je voelt. Je landt alleen weer even in je lijf.

Wist je dat doorrennen en vooral niets voelen handig kan lijken, maar je ook in de weg kan gaan zitten? Want als je nooit stilstaat, dan kan het lichaam of de geest dat voor je gaan doen.

Soms willen mensen dan een sessie omdat ze niet meer kunnen doorgaan zoals ze altijd deden. En dan antwoord ik eigenlijk altijd: “Misschien is dat precies de bedoeling.”

Niet om je daar te laten, maar om te kijken wat er mag komen op de plek van het doorgaan. Iets zachters, iets wat meer bij je past. Dat kan spannend zijn, want je weet nog niet wat het is. En toch mag je er anders, beter uitkomen dan je erin ging.

Want diep van binnen weet je het zelf ook al. Zoals het ging, ging het niet meer.

Wil je je gedachten hierover eens delen? Je bent welkom voor een gratis gesprek.

Steeds meer mensen praten met AI over wat hen bezighoudt. En ik snap dat.Het is er altijd, het oordeelt niet, het geeft ...
13/06/2026

Steeds meer mensen praten met AI over wat hen bezighoudt. En ik snap dat.

Het is er altijd, het oordeelt niet, het geeft direct een antwoord.

En toch. Er gebeurt iets anders wanneer je tegenover een mens zit.

Je leest het artikel hier: www.marlenevonk.nl/ai-als-therapeut

Ik ga daar denk ik wat van vindenEén van mijn favoriete uitspraken tegenwoordig en ook meteen een waarschuwing voor mijn...
07/06/2026

Ik ga daar denk ik wat van vinden

Eén van mijn favoriete uitspraken tegenwoordig en ook meteen een waarschuwing voor mijn gezin want ‘oh daar gaat ze weer, we kunnen nu nog doen of we er niet bij horen’.

Maar waar ik vroeger zou inslikken wat ik vond gooi ik het er nu gewoon heerlijk uit.

Heel fijn. Want…waar blijft het anders?

Irritatie loopt op.
Angst of paniek laat weten dat er iets niet klopt.
Maagklachten volgen.
Piekeren en dwanggedachten overvallen je ‘s nachts.

Zeker als het om belangrijke(r) zaken gaat.

De uitdrukkingen:
- Maak van je hart geen moordkuil
- Iets op je lever hebben
- Je gal spuwen
- Iets niet kunnen verteren

Die komen ergens vandaan.

Dus heb ik laatst op het terras mijn colaatje zonder prik laten veranderen in een colaatje mét prik en kon mijn net niet gare pannenkoek weer terug naar de keuken.

Mijn wederhelft waar ik bij datzelfde restaurant 7 jaar geleden mee getrouwd ben, wilde misschien wel onder de tafel verdwijnen.

Maar ik was blij. Lekker gegeten, en niets voor me gehouden wat later ergens anders tot uiting komt als je dat maar lang genoeg doet.

Herkenbaar? Ben jij meer van
🙋🏼‍♀️ zeggen wat je denkt en vindt
🙇🏼‍♀️ inslikken wat je dwars zit

Je voelt je ‘mweh’Je hebt een fijn huis, een lieve partner, kinderen, een gezellige groep vrienden en vriendinnen en de ...
06/06/2026

Je voelt je ‘mweh’

Je hebt een fijn huis, een lieve partner, kinderen, een gezellige groep vrienden en vriendinnen en de baan van je dromen. En toch voel je je steeds wat vaker ‘mweh’. Een beetje somber. Niet blij.

Gek, want je hebt toch alles wat je hart begeert.

Het lijkt wel alsof er een soort grijs laagje op alles ligt soms. En je hebt geen idee waarom.

Wist je dat dit voor je geboorte ontstaan kan zijn? Dan draag je je hele leven al iets met je mee wat niet van jou is. Misschien wel van een generatie of generaties voor jou.

Het is een laagje waar je met je bewuste niet bij komt. En dat is vaak juist waar we wel zoeken. Je praat met iemand, je leest boeken, je probeert van alles maar het gaat nooit helemaal weg.

Wat als we kijken naar wat er onder zit?

Niet naar wat je denkt. Niet naar wat je zou moeten voelen. Maar naar wat er al die tijd in je systeem wordt vastgehouden.

Dat is waar ik met je naar kijk. En als we het vinden, kunnen we het loslaten. Zodat je weer echt kunt genieten van al het moois dat er al is.

Wil je weten of ik je hiermee kan helpen? Stuur me een bericht, dan kijken we het samen.

05/06/2026

Het afgelopen jaar probeerde ik steeds scherper te krijgen voor wie ik er ben. Voor de mens? Voor de hond? Voor vrouwen? Voor hondenmensen? Alsof ik moest kiezen.

Tot ik me realiseerde dat mijn werk helemaal niet gaat over één doelgroep. Mijn werk gebeurt juist in de ruimte tussen mensen, tussen mens en hond, tussen wat zichtbaar is en wat onzichtbaar meespeelt, tussen het bewuste en het onderbewuste. Daar gebeurt de magie. Daar ontstaat inzicht. Daar komt beweging.

En toen ik dat weer zag, viel er iets van me af. Ik hoef niet kleiner te worden om duidelijk te zijn. Ik mag werken op de plek waar ik het meeste te brengen heb.

In dit filmpje vertel ik je waarom, aan de hand van een sessie met een hond die nooit voluit kon rennen, en wat er bij haar mens veranderde toen ze begon te zien wat er écht speelde.

Lees ook de blog: https://marlenevonk.nl/het-kan-allemaal/

Nieuwe blog Je hebt van alles geprobeerd. Aanmoedigen, structuur bieden, een gesprek zoeken. En toch lijkt niets echt te...
30/05/2026

Nieuwe blog

Je hebt van alles geprobeerd. Aanmoedigen, structuur bieden, een gesprek zoeken. En toch lijkt niets echt te werken.

Wat ik bij kinderen die vastlopen, bijvoorbeeld op school, zo vaak zie, is dat het probleem niet zit in onwil of kunnen. Er speelt iets, en dat verdient echte aandacht. Niet alleen bij het kind, maar ook bij de mensen om hem heen.

Herken je dit bij jouw kind? Ik schreef er een blog over.

marlenevonk.nl/als-je-kind-vastloopt-op-school

Terwijl ik over een fitnessbal hang op mijn uit het stof gehaalde trainingsmatje, kijk ik op mijn schermpje naar een sup...
23/05/2026

Terwijl ik over een fitnessbal hang op mijn uit het stof gehaalde trainingsmatje, kijk ik op mijn schermpje naar een superfitte trainer die zijn holistische traingethode uitlegt.

Het klopt helemaal wat hij zegt, daarom heb ik ook voor zijn programma gekozen.

Ik ga er voor!!

Lang was mijn hoofd een comfortabelere plek dan mijn lichaam. Mijn lichaam deed maar pijn en werd ook steeds zwaarder. Het hoofd was altijd topfit, als denken over tig dingen tegelijk en daar ook nog iets concreets van maken een sport was was ik zeker een keer bij de Olympische spelen beland.

Maarja, zo richting de 50 gaat het lichaam ook een beetje aandacht vragen. Dat betekent dat ik het plan heb om 30 kilo af te vallen in 20 maanden.

Dat lukte eerder maar niet. En daar heb ik met NEI (Neuro Emotionele Integratie) naar mogen kijken. De patronen waardoor ik mezelf toch steeds weer saboteerde. De redenen waarom op de bank blijven zitten, met de zak chips, denkend aan hoe ik af zou kunnen vallen 🙄🤣) een veiligere optie was.

Het had te maken met niet hoeven voldoen. “Als ik ‘beter’ ben dan moet ik meer of dan kan ik geen nee meer zeggen.” Als je je moe voelt en pijn hebt dan hoef je namelijk minder dat als je je fit voelt.

Dacht ik…

Inmiddels heb ik wel door dat ik me superfit kan voelen en evengoed mijn grenzen kan voelen en aangeven.

En dat is hoe ik altijd kijk. Achter ieder ongewenst gedrag, ongewenst gevoel of fysieke klacht kan een boodschap zitten die aandacht vraagt. Een patroon wat je jarenlang of misschien al levenslang heeft gediend maar je nu in de weg staat.

Een patroon waar je met je denken gewoon niet bij kan. Daarom is NEI, eventueel in combinatie met systemisch coachen, zo fijn. Omdat je niet alleen uitvindt wat je tegenhoudt maar het ook nog eens los kan gaan laten waardoor je weer vooruit kunt.

De website is even een soort van ‘onder constructie’ (linkjes werken nog niet allemaal en er zijn wat rommeligheden) maar je bent van harte welkom voor een gratis gesprek. Via beeldbellen inmiddels, veel leuker dan telefonisch.

Vrijblijvend. Zodat jij je eens kan uitvinden van NEI voor jou kan betekenen en je meteen al met meer inzichten verder kan.

www.marlenevonk.nl/aanbod/

Ik ben erin getrapt.In het idee dat je moet kiezen. Eén ideale klant. Eén niche. Eén richting.Dus ik koos.Tot mijn nieuw...
19/05/2026

Ik ben erin getrapt.
In het idee dat je moet kiezen. Eén ideale klant. Eén niche. Eén richting.

Dus ik koos.

Tot mijn nieuwe richting ineens te krap begon te voelen. En ik me realiseerde dat ik helemaal niet hoefde te kiezen tussen vrouw, kind of hond.

Ik dacht dat het verschillende richtingen waren.

Maar het blijken gewoon verschillende ingangen naar dezelfde ruimte te zijn.

Een ruimte waar iemand weer terug mag naar zichzelf.

En ineens viel alles op zijn plek.
Lees het hele artikel op https://marlenevonk.nl/het-kan-allemaal/

De biotensor is populair. En dat is mooi. Maar het gevaar is dat we er ook in vluchten, net zoals we dat deden in inform...
16/05/2026

De biotensor is populair. En dat is mooi. Maar het gevaar is dat we er ook in vluchten, net zoals we dat deden in informatie verzamelen, in begrijpen, in oplossen vanuit het hoofd. Energetisch werk kan net zo goed een nieuwe manier worden om niet te hoeven voelen.

Ik schreef erover. Over wat de biotensor wél kan zijn als hij onderdeel is van iets groters. En over de vraag die volgens mij veel meer oplevert dan hoe los ik dit op.

Lees je mee? https://marlenevonk.nl/de-biotensor-als-hippe-tool/

15/05/2026

Ze was altijd bezig met beter worden, groeien, helen. Nog een boek, nog een inzicht, nog een stap vooruit. Maar ergens in al dat werken aan zichzelf was er geen rust meer. Geen moment van gewoon zijn.
Niet alleen voor zichzelf, ook voor hem. Want hij ging mee in haar pieken en dalen, als vanzelf.

In de sessie kwamen we bij iets wat ze zelf niet zo had benoemd: het dwangmatige erin. Herstel als taak. Als iets wat af moest. Want dan was ze ervan af. En hij ook.

Maar zo werkt het niet. Het is een mix van toelaten en zachtheid. Even stoppen, uitrusten, her-ijken. Niet er dwars doorheen maar gedoseerd. Het is niet iets om te doen maar iets om toe te laten.

En toen kwam hij ter sprake. Haar hond. Hij trok zich terug als zij zo in zichzelf gekeerd was. Verstilde. Werd kleiner. Ze had het gevoel dat haar emoties effect op hem hadden en dat was juist waarom ze zo hard aan zichzelf werkte. Voor zichzelf én voor hem.

Maar dat was precies wat het zwaar maakte. Door nooit achterover te zitten met wat ze voelde, door altijd in de storm te blijven, werd de rollercoaster groter. Wat ze deed om hem te sparen was voor hen beiden juist een last geworden.

Ze kwam met de vraag: help me eindelijk een doorbraak te maken. Waar we op uit kwamen was het tegenovergestelde. Niet nog een doorbraak. Maar rust. De ruimte om ergens mee te zijn zonder het meteen op te lossen. De storm eruit halen.

En dat was confronterend én bevrijdend.
Want het ging er niet om haar pijnlijke delen weg te stoppen. Dat werkt evenmin. Het ging om iets anders: aanwezig blijven bij zichzelf én oog houden voor hem.
In twee sessies, voor zichzelf en de hond, spoorden we op waar die dwang vandaan kwam en verwerkten we het. Zodat die last voor haar én voor hem kon verdwijnen.

Dat is het werk. Niet nog een doorbraak forceren, maar leren zijn met wat er is. Stap voor stap, op haar eigen tempo.
Herken jij dit patroon? De gratis gids Leven zoals het klopt helpt je voelen wie je werkelijk bent, los van wie je altijd moest zijn. Je vindt hem op marlenevonk.nl/gratis

Adres

Mijdrecht

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Marlene Vonk nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Marlene Vonk:

Delen

Type