20/08/2024
Afgelopen weekend stond natuurlijk weer het legendarische Spektakelweekend voor de deur. Hét weekend waar elke Wat Menie coureur bang is om rijbewijzen te verliezen die ze kats niet bezitten. Want jemig, wat is dit circuit altijd een alderbastend eind jagen met die woeste combinaties.
Ik neem u even mee in de aanloop van deze festiviteit; dit is namelijk al een fenomeen opzich. Waar menig horecamagnaat in de bouwvak flaneert door z’n kromme kroegje omdat z’n terrasjes lekker volzitten en de kassa harder rammelt dan de rollator van je oma. Is dat in Mariënvelde en omstreken wel anders. Daar kan elke lokale uitbater drie weken lang lekker met z’n vrouw op de bank zitten want de jongens die ‘t hele joar vret en zoept, zijn druk. Knaldruk. En daarmee dus niet in ‘t café. Die wagens die vorig jaar in elkaar gepoeierd zijn die worden namelijk afgeladen, in de hoek gedrukt en met wat geluk wordt er nog even een zeiltje van het format boterhamzakje omheen gepleurd. Door dit meepse zeiltje stroomt het water wel nog harder dan door ‘t vergiet in keuken van ow moeder. Dat wel. Maar hey, hij staat onder een zeiltje en dus bun’k d’r zuunig op. Even terugkomend op die bouwvak; daar wordt door een paar slimme hendrikken opgemerkt dat er binnen drie weken alweer gepresteerd moet worden en dan begint ‘t. ‘hebbie nog dit?’, ‘hej m al kloar?’, ‘hef iemand nog tied?’, ‘zuw met doen met de duo klasse? K*t idee, doen we’. En dus zijn de cafés leeg.
Op de zaterdag stonden er tijdens de Autorodeo wederom meer wagens aan de start dan vorig jaar! Toch een mooie blijk van waardering voor de organisatie! Er bestaat nog wel steeds twijfel of het waterpeil op de baan dit jaar ook hoger was dan vorig jaar maar dit onderzoek loopt nog. Het weiland van boer Bokkers bevat al moerasplanten op sommige plaatsen en wellicht hebben we volgend jaar dus ook wel krokodillen in de achterhoek ipv enkel de wolf...
In alle manches waren de menie kleuren weer prima vertegenwoordigd. Het is maar goed dat er een gaskabel aan ‘t pedaal zit anders werd bij menig krokant hok ‘t pedaal dwars door de bodem getrapt. Daarnaast is er binnen Wat Menie ook noodgedwongen een nieuwe commissie gevormd, de tuchtcommissie. Er lopen momenteel een drietal onderzoeken:
1. Enkele Wat Menie (st)rijders stonden niet aan de start.
2. Enkele Wat Menie karretjes liepen zo hard dat er intern beraad nodig is of dit wel de bedoeling is. Professioneel overkomen is wel het laatste wat we willen.
3. Een aantal Wat Menie rijders heeft zich niet aan het interne reglement gehouden en dan wel specifiek artikel 1.23 van het Wetboek v. Menie. ‘u zult te allen tijde een wagen besturen dat menie van kleur is’.
Hierover later meer.
Die café uitbater had ook die laatse zaterdag van de bouwvak niks te doen trouwens, want ‘s avonds moest er gewoon maximaal gestreden worden in de tent met ‘t dorstfeest. Het feest dat enkel verliezers kent. Althans de volgende morgen.
Op de zondag was het dan tijd voor de bangers. Ons Wum vond onder z’n boterhamzakje nog een volvo 940 . Was die ook weer mooi optijd klaar met bouwen. Hij keek alleen wel pas drie dagen voor de wedstrijd onder dat boterhamzakje. Maar met Bokkers als toekomstig-opvolger van de veteraan Morice , kon hij zelfs twee dagen van tevoren nog een inschrijving regelen!
Lawo reed even met z’n heftruck langs de bangerstelling en toverde onder een sla-bakje nog een verfrommelde jaguar vandaan. Holtmanus vond onder een vuilniszak nog een wagen waar zich al meerdere meervallen in hadden genesteld. Wat een success formule!
Er werd weer wat rondgejoekeld en gepoeierd en als je Calimero met z’n eierdopje nog nooit op kop hebt zien liggen moet je even de foto’s bekijken! Dat is sowieso een goed idee want een foto zegt meer dan doezend woorden. En om te voorkomen dat je morgen weer in je lekkende schaftkeet alleen maar dit verhaal zit te lezen en je leermeester weer zegt dat je ongezellig bent!
Appel, peer, banaan, wat hebben we weer ons best gedaan (en jullie ook)! Spektakelweekend bedankt en tot volgend joar!