04/11/2025
BELANGRIJK BERICHT AAN ONZE LEDEN;
SPECIAAL AAN DE HUURDERS VAN EEN LIGPLAATS
Beste mensen,
We hebben binnen de vereniging een groot probleem; we hebben 55 ligplaatsen en 22 mensen op de wachtlijst!
We willen iets doen aan deze scheve verhouding en gaan proberen de wachtlijst te verkleinen met een paar maatregelen.
Wat is de aanleiding om maatregelen te nemen?
De 55 ligplaatsen die worden gehuurd (en waarvoor ook de huur is betaald!) zijn niet allemaal bezet. Er zijn huurders die al jaren de ligplaats onbezet laten.
De bootjes die wèl op de ligplaats liggen worden niet allemaal even zorgvuldig onderhouden. We krijgen regelmatig opmerkingen van leden/huurders, leden/kandidaten op de wachtlijst, omwonenden/buurtbewoners en passanten over verpauperde en verwaarloosde bootjes wat de haven een negatieve uitstraling geeft. En we moeten ze gelijk geven; dit constateren wij (Willem en ikzelf) ook als wij weer eens de bootjes leegpompen na een periode van hevige regenval. Deze zomer hebben we zelfs 2 gezonken boten moeten lichten omdat de eigenaar onvoldoende aandacht had besteed aan zijn/haar eigendom!
Ik heb de afgelopen jaren ook regelmatig een oproep gedaan aan huurders die niet (of nauwelijks) varen, om de huur van hun ligplaats op te zeggen en zo iemand anders (van de wachtlijst) een kans te geven. Aan zo’n oproep wordt nauwelijks gehoor gegeven. Meestal krijg ik als antwoord dat “volgend jaar alles anders zal zijn” (andere baan en meer tijd, (klein)kinderen worden groter, er wordt aan m’n boot gewerkt) en meer van zulke verhalen. Het jaar daarop blijkt dan dat er niets is veranderd.
VANAF 2026 ZIJN DE HUUROVEREENKOMSTEN MAAR ÉÉN JAAR GELDIG
De huurovereenkomst eindigt aan het eind van 2026 en wordt per jaar verlengd (of niet!).
Als de huurder niet aan de eisen/wensen van de vereniging voldoet wordt de huurovereenkomst beëindigd en wordt de huur opgezegd. De ligplaats moet dan leeg worden opgeleverd voor een volgende huurder.
Wat verlangen wij van onze huurders?
De huurder dient gebruik te maken van de ligplaats, d.w.z. er moet een boot liggen! Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er (tijdelijk) geen boot ligt vanwege onderhoud of een andere reden.
Er dient enige zorg en aandacht aan de boot in de haven besteed te worden, d.w.z. regelmatig leeg hozen om ze voor zinken te behoeden. Wij gaan het leegpompen beperken, maar onze hulp kan altijd ingeroepen worden. Ook plantengroei en andere vegetatie in de boot duidt op te weinig aandacht.
Er moet met enige regelmaat van de boot gebruik gemaakt worden. Om welles/nietes discussies te voorkomen is het handig om bij gebruik van je boot een selfie te maken en die op je telefoon op te slaan!
Als je als huurder van een ligplaats niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet, zal de huur van de ligplaats nà 2026 worden opgezegd en dient de ligplaats leeg te worden opgeleverd.
In 2026 krijgen alle huurders van mij weer een verzoek om de huur voor 2026 te betalen. Dat betalingsverzoek zal vergezeld gaan van een huurovereenkomst met daarin vermeld de rechten en verplichtingen van de huurder. Betaling van de huursom houdt automatisch de acceptatie van de huurvoorwaarden in!
Tsja, dit klinkt allemaal rigoureus, maar dit doen we niet om te pesten; dit doen we om de haven “toonbaar” te houden en de uitzichtloze positie van leden op de wachtlijst wat draaglijker te maken.
Sommige begrippen zijn heel persoonlijk. Wat is “weinig” varen? Wat is “goed” onderhoud? Dat is voor iedereen verschillend.
Als je dit allemaal vervelend vindt of het er helemaal niet mee eens bent, kun je natuurlijk altijd besluiten om toe te treden tot het bestuur (ons bestuur). Misschien lukt het dan om samen tot een andere regeling te komen. Tot nu toe zij wij, Willem en Co, het bestuur maar leden zijn van harte welkom om toe te treden en (een deel van) onze taken over te nemen!
Indien je besluit om de huur op te zeggen kunnen wij behulpzaam zijn bij de verkoop van je boot. Wij benaderen de mensen op de wachtlijst met de beschikbare ligplaats incl. de boot.
Tenslotte de intocht van Sint Nicolaas op zondagmiddag 16 november:
Hoe mooi zou het zijn als alle bootjes er op die dag piekfijn bij zouden liggen? Dat “Het Stet” geen troosteloze aanblik zal zijn voor alle mensen die de Sint komen verwelkomen? En dat de haven er “gelikt” uitziet en dat alle bezoekers vol lof en bewondering zouden zijn. Hoe mooi zou dat zijn?
Om dat te bewerkstelligen kunnen we op zaterdag 15 november een gezamenlijke schoonmaakdag houden. Iedere schipper neemt die dag z’n eigen boot onderhanden. En als je op die dag niet kunt komen, doe het dan in de dagen er aan voorafgaand.
Met vriendelijke groet, Co Nanne.
Watersportvereniging “Limmen” Anno 1973 K.v.K. nummer 37114461
Voorzitter: Willem Koot, 06-16346801
Secretaris/penningmeester: Co Nanne, 06-17036725
[email protected]