05/01/2020
Niet dromen maar doen!!!
Naast een groot gemis en veel verdriet, heeft een heftige periode van rouw mij ook veel geleerd.
In groots verdriet zitten soms hele mooie levenslessen. Net als vele anderen kon ik regelmatig zeggen: niet dromen maar doen. Maar is dat wat ik werkelijk deed?
Het écht uitvoeren en doen, leerde ik pas na een heel groot verlies. Tegenwoordig heb ik liever geen dromen meer. In ieder geval niet van die dromen die ik pas over jaren wil laten uitkomen. Of waarvan ik zeg: het zal er waarschijnlijk wel nooit van komen.
Niet dromen maar doen! is mijn motto tegenwoordig.En met doen plan ik niet te ver vooruit. Het liefste zo snel mogelijk.
Vroeger al droomde ik van een wintersport vakantie. Mijn lichaam vertelde me dat het beter was dit niet te doen. Het bleef een stil verlangen waarvan ik afscheid had genomen.
In maart 2019 droomde ik op een nacht dat ik in een zitski de helling af suisde. En hard dat het ging! Die droom heeft mij gegrepen. Het liet me niet meer los.
Ik moest en zou dat in het echt gaan ervaren. En ongeduldig als ik ben wilde ik dat zo snel mogelijk. Dromen zijn er om uit te voeren. Ik wacht niet meer niet totdat het niet meer kan...
In juli 2019 stond ik voor het eerst op de baan. In een zitski! Dat is toch duidelijk voor mensen met een fysieke beperking? Hmmm.. dat is niet zoals ik mezelf zie. Maar ik mocht hier even een drempel over 😉
Maar dat gevoel... Wauw... de kick en adrenaline die vrij kwam. Dat was lang geleden en deed me herinneren aan het spelen van ijshockey en het motorrijden van vroeger. Voelen dat ik leef!
Te gek dat ik dit zo weer mag ervaren. Dan maar op een aangepaste wijze, maar de personeelsreis naar Oostenrijk kon na deze proefles, ook door mij worden geboekt.
De proefles smaakte naar meer, maar het is verstandiger lessen te nemen vlak voordat je je eerste wintersportreis gaat maken. En niet in de zomer gaan lessen omdat je geen geduld hebt 😉
Gisteravond was het dan zover! Vanaf nu mag ik elke week de baan weer op. En zorgen dat ik leer mijn balans te houden, de bochten mooi in kan sturen en vaart kan maken. Maar ook: weer overeind krabbelen als ik die balans toch even verlies🙈
Het is te gaaf voor woorden dat ik dit mee mag maken! Nee.. dat ik er zélf voor zorg dat ik dit mee ga maken! De enige die ervoor kan zorgen dat ik alles uit het leven haal, ben ik zelf!
Is dat altijd makkelijk? Nee zeker niet! Een groot verlies doorleven is zwaar. En ook dit super gave tripje is niet alleen maar feest.
Want hoe red ik me met de rolstoel in de sneeuw? Sneeuwbanden zijn niet makkelijk te krijgen. Mijn voorwielen lopen vast in de sneeuw. Als ik toch stukjes moet lopen, wat zijn dan de afstanden? Hoe kom ik met de lift boven aan de berg? Welk type stoeltjeslift is daar? Moet ik er aan hangen? Of met mijn zitski en al aan de stoeltjes haken (niet in je eentje voor elkaar te krijgen) Kan ik snel genoeg aanhaken of gaat ie aan mijn neus voorbij?
Als ik om val in de sneeuw, hoe krijg ik mezelf met zitski weer overeind? En is dan al mijn kracht verspeeld? Als ik na 1 afdaling mijn bed op zoek om plat te gaan, hoe neem ik dan de zitski weer mee naar het hotel? Of kan ik hem ergens bewaakt stallen? En waar staat mijn rolstoel op dat moment? Logistiek en fysiek is het een hele grote uitdaging.
Er spelen veel vragen waarop ik pas antwoord kan krijgen als ik daar ben. Af en toe maak ik me erg veel zorgen. En denk: leuk hoor Paula, die dromen van jou, maar je kunt ook te ver gaan natuurlijk..
Is dat zo? Of mag ik om mijn geest te voeden ook gewoon heel ver gaan? En mag ik mijn belemmerende gedachten naast me neer leggen. Ik wil niet dat mijn storende gedachten zullen voorkomen dat ik het ga proberen. Dat zou toch zonde zijn.
Ik wil me niet laten leiden door dit soort gedachten anders kom ik nergens en leef ik niet voluit. Dan had ik eerder in mijn leven niet van ijshockey, motorrijden, wandklimmen en zweefvliegen genoten (zonder rolstoel, met veel pijn en tijd om te herstellen🙈) Maar dan had ik vooral veel gemist!!
Liever heb ik het wel geprobeerd. En misschien maar 1 afdaling per dag en daarna een week vakantie om te herstellen. Ik wil niet over drie jaar nog steeds dromen van de afdaling die ik nooit heb durven maken...
Ps 1: Helaas heb ik nog geen beelden van deze uitdaging, maar wil je een idee krijgen over het zitskiën voor een beginner, zoek dan op YouTube eens naar: "Jochem Uytdehaage op zitski-les bij Kees-Jan van der Klooster"
PS 2: Ik zie er een beetje gespannen uit voor de eerste afdaling, maar de glimlach achteraf kreeg ik niet van mijn gezicht. De volgende keer meer foto’s in actie, skiënd zonder begeleiding. En wie weet voeg ik een leuke crashfoto toe😂
dromenmaardoen
Niet dromen maar doen!!!
Naast een groot gemis en veel verdriet,heeft een heftige periode van rouw mij ook veel geleerd.
In groots verdriet zitten soms hele mooie levenslessen. Net als vele anderen kon ik regelmatig zeggen: niet dromen maar doen. Maar is dat wat ik werkelijk deed?
Het écht uitvoeren en doen,leerde ik pas na een heel groot verlies. Tegenwoordig heb ik liever geen dromen meer. In ieder geval niet van die dromen die ik pas over jaren wil laten uitkomen. Of waarvan ik zeg: het zal er waarschijnlijk wel nooit van komen.
Niet dromen maar doen is mijn motto tegenwoordig! En met doen plan ik niet te ver vooruit. Het liefste zo snel mogelijk.
Vroeger al droomde ik van een wintersport vakantie. Mijn lichaam vertelde me dat het beter was dit niet te doen. Het bleef een stil verlangen waarvan ik afscheid had genomen.
In maart 2019 droomde ik op een nacht dat ik in een zit-ski de helling af suisde. En hard dat het ging! Die droom heeft mij gegrepen. Het liet me niet meer los.
Ik moest en zou dat in het echt gaan ervaren. En ongeduldig als ik ben wilde ik dat zo snel mogelijk. Dromen zijn er om uit te voeren. Ik wacht niet meer niet totdat het niet meer kan...
In juli 2019 stond ik voor het eerst op de baan. In een zit-ski! Dat is toch duidelijk voor mensen met een fysieke beperking? Hmmm dat is niet zoals ik mezelf zie. Maar ik mocht hier even een drempel over 😉
Maar dat gevoel... Wauw... de kick en adrenaline die vrij kwam. Dat was lang geleden en deed me herinneren aan het spelen van ijshockey en het motorrijden van vroeger. Voelen dat ik leef!
Te gek dat ik dit zo weer mag ervaren. Dan maar op een aangepaste wijze, maar de personeelsreis naar Oostenrijk kon na deze proefles, ook door mij worden geboekt.
De proefles smaakte naar meer, maar het is verstandiger lessen te nemen vlak voordat je je eerste wintersportreis gaat maken. En niet in de zomer gaan lessen omdat je geen geduld hebt 😉
Gisteravond was het dan zover! Vanaf nu mag ik elke week de baan weer op. En zorgen dat ik leer mijn balans te houden, de bochten mooi in kan sturen en vaart kan maken. Maar ook: weer overeind krabbelen als ik die balans toch even verlies🙈
Het is te gaaf voor woorden dat ik dit mee mag maken! Nee.. dat ik er zélf voor zorg dat ik dit mee ga maken! De enige die ervoor kan zorgen dat ik alles uit het leven haal, ben ik zelf!
Is dat altijd makkelijk? Nee zeker niet! Een groot verlies doorleven is zwaar. En ook dit super gave tripje is niet alleen maar feest.
Want hoe red ik me met de rolstoel in de sneeuw? Sneeuwbanden zijn niet makkelijk te krijgen. Mijn voorwielen lopen vast in de sneeuw. Als ik toch stukjes moet lopen, wat zijn dan de afstanden? Hoe kom ik met de lift boven aan de berg? Welk type stoeltjeslift is daar? Moet ik er aan hangen? Of met mijn zit-ski en al aan de stoeltjes haken (niet in je eentje voor elkaar te krijgen) Kan ik snel genoeg aanhaken of gaat ie aan mijn neus voorbij? Als ik om val in de sneeuw, hoe krijg ik mezelf met zit-ski weer overeind? En is dan al mijn kracht verspeeld? Als ik na 1 afdaling mijn bed op zoek om plat te gaan, hoe neem ik dan de zit-ski weer mee naar het hotel? Of kan ik hem ergens bewaakt stallen? En waar staat mijn rolstoel op dat moment? Logistiek en fysiek is het een hele grote uitdaging.
Er spelen veel vragen waarop ik pas antwoord kan krijgen als ik daar ben. Af en toe maak ik me erg veel zorgen. En denk: leuk hoor Paula, die dromen van jou, maar je kunt ook te ver gaan natuurlijk..
Is dat zo? Of mag ik om mijn geest te voeden ook gewoon heel ver gaan? Of mag ik mijn belemmerende gedachten naast me neer leggen. Ik wil niet dat mijn storende gedachten zullen voorkomen dat ik het ga proberen. Dat zou toch zonde zijn.
Ik wil me niet laten leiden door dit soort gedachten anders kom ik nergens en leef ik niet voluit. Dan had ik eerder in mijn leven niet aan ijshockey, motorrijden, wandklimmen en zweefvliegen gedaan (zonder rolstoel, met veel pijn en tijd om te herstellen🙈) Dan had ik vooral veel gemist!!
Liever het wel geprobeerd. En misschien maar 1 afdaling per dag en daarna een week vakantie om te herstellen. Ik wil niet over drie jaar nog steeds dromen van de afdaling die ik nooit heb durven maken...
Ps 1: Helaas heb ik nog geen beelden van deze uitdaging, maar wil je een idee krijgen over het zitskiën voor een beginner, zoek dan op YouTube eens naar: "Jochem Uytdehaage op zitski-les bij Kees-Jan van der Klooster"
PS 2: Ik zie er een beetje gespannen uit voor de eerste afdaling, maar de glimlach achteraf kreeg ik niet van mijn gezicht. De volgende keer meer foto’s in actie, skiënd zonder begeleiding. En wie weet voeg ik een leuke crashfoto toe😂
-Unique