03/06/2026
Zonder vrijwilligers geen hockey! Elke maand zetten we één van onze toppers in het zonnetje. Deze keer: Liesbeth Schram!
1. Hoe ben jij ooit bij onze club beland en wat houd je hier?
Zelf heb ik gehockeyd bij Asvion (keeper Dames 1) en mijn man hockeyt nog steeds. Mijn allereerste rol was hulp-ouder in Corona tijd (vanaf de 2e Panasj les van mijn jongste zoon). Een maand later werd ik benaderd of ik interesse had voor een vrijwilligers-rol in de Jongste Jeugd Commissie (JJC). Omdat inmiddels ook mijn oudste zoon besloot te gaan hockeyen voelde het goed om zelf ook een bijdrage te gaan leveren aan het verenigingsleven en zodoende ben ik inmiddels 6 jaar officieel vrijwilliger. Mij vind je dus op HC Schiedam als moeder, partner, oud-speelster en vrijwilliger.
2. Wat vind jij het allerleukste aan het zijn van vrijwilliger en welke taken zijn het meest betekenisvol?
In mijn rol als proefleden coördinator Jongste Jeugd probeer ik om de sport voor zo veel mogelijk kinderen bereikbaar te maken en ze te enthousiasmeren voor de leukste teamsport die er is. De instroom op jonge leeftijd is belangrijk zodat onze mooie vereniging gezond kan blijven. Een voldoende groot leden aantal maakt hockey met gelijkgestemden mogelijk (topsport en breedte sport) en dat vergroot het individuele plezier van onze leden. Voldoende aantallen binnen elke lijn jaar na jaar werkt door vanuit de jongste jeugd via de junioren naar de senioren en dat maakt ons sterker als vereniging.
3. Wat zou je doen als je één dag de baas van de club was?
Niet haalbaar in èèn dag maar .... mijn wens is dat het besef en het naleven van 'Respect en sportiviteit' door alle bij de club betrokkenen wordt gedragen (leden èn ouders van leden zowel op als naast het veld). Respectvol en sportief gedrag bevorderen begint bij ons volwassenen. Er wordt al veel aan gedaan maar hier is meer te behalen. Ik zou willen dat men elkaar nog makkelijker kan en durft aanspreken op gedrag. Zo dragen we met z'n allen bij aan een fijne, gezellige en veilige omgeving waar iedereen graag naar toe komt en nog lang wil blijven.
4. Wat heb je in de loop der jaren geleerd van je rol als vrijwilliger?
Ik heb geleerd waar mijn kwaliteiten het beste naar voren komen en hoe leuk het is om samen te werken met een enthousiaste club vrijwilligers die hart voor de vereniging hebben. Verder haal ik veel voldoening uit het behalen van resultaten. Het geeft een kick dat we gedurende dit seizoen voor het eerst meer dan 100 proefleden hebben kunnen verwelkomen in 1 seizoen (alleen jongste jeugd, excl. Panasj) met het team van 2 vaste trainsters aangevuld met 2 assistent jeugd trainers. Daarnaast heb ik geleerd om, als onderdeel van de Commissie, steeds keer op keer met elkaar een zo goed mogelijk (uitlegbaar) resultaat neer te zetten. Het is onrealistisch om 100% van de (potentiële en huidige) leden voor 100% tevreden te stellen.
5. Wat maakt het zijn van vrijwilliger op onze club volgens jou bijzonder, en waarom zou je het anderen aanraden?
Het voelt goed te kunnen bijdragen omdat ik gezondheid en plezier in bewegen onmisbaar vindt. Zeker in de huidige veranderende maatschappij waarin we steeds minder vaak (hoeven te) bewegen. Met name teamsport biedt kinderen zóveel: ze ontwikkelen zich sociaal en fysiek en doen vriendschappen op voor het leven. En leren dat sport een onderdeel is van gezond leven al zullen kinderen daar veelal nog niet bewust over nadenken maar vooral plezier willen hebben. De club is hiervoor het platform. Laten we die met z'n allen koesteren. Het is bovendien ook nog eens heel gezellig. Het verenigingsleven is een mini maatschappij waar iedereen met welke inzet ook een steentje aan bijdraagt. 'Vele handen maken licht werk en voor niets komt de zon op".
Wil jij ook iets betekenen voor de club? Meld je aan als vrijwilliger — samen maken we het nóg leuker!
Meer informatie hierover? Schiet Iris Schouwstra of Peet Maat van de vrijwilligerscommissie hier op aan of stuur een mailtje naar [email protected]