03/05/2026
Zaterdag 2 mei 2026!!
Gisteren stond de wedstrijd in Lemmer (IFK Lemmer) op het programma voor de heren Sloepweesje en de dames Easedale!! Bij het ontbreken van onze vaste wedstrijd verslaggevers was deze eer nu aan Marenthe toebedeeld voor het de damesrace en aan Danny voor de herenrace.
Na een iets onstuimige week waarin we te maken kregen met zieken en blessures vertrokken wij gisterochtend gelukkig met 18 man en vrouw richting Lemmer. De heren vertrokken iets later vanuit het Centrum van de Wereld. Met Danny op een mooie troon midden in de bus werd er door de boeren naast hem druk gespeculeerd over de schapen die zij tegen kwamen. Ze waren het er over eens dat ze allemaal rijp waren voor de slacht! Wat een mooie vereniging zijn we toch.
Vanuit alle wedstrijdteams waren wij vertegenwoordigd. Annemiek van de Ruige M8 was zo lief bij de dames Mighty Mates in te stappen. En bij de heren is Frem van de Easedale heren, en zijn Sjoerd en generaal Ton van de Polynoom zo lief om het Sloepwees heren team compleet te maken. Onze Linda, die gisteren jarig was moest helaas verstek laten gaan omdat ze ziek is. Nu moesten wij haar verjaardagsfeestje vieren zonder dat ze erbij was. Een grote dank aan Hijlkje van Skipke die ons cadeau voor Linda meenam naar Lemmer.
Bij aankomst in Lemmer kwamen wij er achter dat de startlijst toch iets gewijzigd was. Onder luid gejuich van onze meegereisde fans onder leiding van Yana vertrokken de dames bij de start samen met de dames van de Mare Australis Zuyderzeeroeiers om iets over half één richting de Brekken!! Wat een heldinnen zijn dat. Vanaf de start konden wij direct op de kont kruipen en dat tot een km of 16 vast houden.
Daarna bleken zij toch nog iets over te hebben en roeiden ze bij ons vandaan. Na ruim drie uur bikkelen werden wij weer onder luidkeels gejuich van onze fans binnengehaald!! Dat wij, bleek later, veel hebben gehad aan deze Mare meiden voor de uitslag hadden we niet verwacht! Bedankt lieve meiden!!!!!
Nadat de heren in de bosjes nog wat gewicht probeerden kwijt te raken, startten zij een klein kwartiertje na de dames onder leiding van generaal Ton. Zo vertrokken ook zij vanuit de haven van Lemmer!! We zouden het gedoseerd aanpakken en dat lukte goed maar na 5 km was het veel boven de 9 per uur. Iedere sleep die langs kwam schreeuwde Ton ons voort om hem te pakken en die sleepjes brachten ons snel naar de Rietroeiers Rietroeiers Serdon die toch 2 min eerder was gestart.
Ton passeerde Bas van de Serdon en schreeuwde hem nog wat toe en we gingen verder. In de sloot was het een grote bende maar iedereen aan de kant voor Tonnie, ook de Razende Snol. De Serdon had een mooie sleep en naderde snel en roeide het g*t snel weer dicht. Tot er een bocht kwam waar Ton het Sloepweesje tussen de sleep en de Serdon manoevreerde en weg waren we. Wij met de sleep mee en de Serdon achter ons gelaten.
We passeerden ook de dames Easedale en Wouter wenste ons nog veel succes de rest van de tocht. Op naar het laatste stuk tegenwind. Dat laatste stuk was pittig maar we zaten heerlijk achter de Oksewiel I. 97 cm, 27 cm, de afstand bleef gelijk en op de boeg werd de chinees al gebeld om een rijsttafel te bestellen. We probeerde er nog een keer langs te komen maar dat was onbegonnen werk. In de laatste km werden we nog aangemoedigd door een prachtige dame in een mooie rok. Het koste de captain wat moeite om zijn manschappen weer de aandacht op het roeien te krijgen maar we gingen vol naar de finish, zij was een welkome afleiding op de barre tocht. Met de finish in zicht kneep de Gereraal ons nog één keer uit, precies de finish over.
Na de finish even bijkomen om vervolgens de sloepen te kranen. Dit was weer goed geregeld door de organisatie! Na het kranen wordt er goed voor de innerlijke mens gezorgd met een biertje, wijntje en een lekker broodje hamburger!! En dan is de prijsuitreiking gestart. We blijven lekker buiten staan want we zullen toch niet naar voren hoeven…. Toch???!!! Maar dan dames eerste klasse derde plaats……… Easedale!!!!!! Wauw wat zijn we blij en trots. Zo zie je maar Wout, als je alle boeien meepakt kun je best prijzen met ons winnen. Na de dames zijn de heren eerste klasse aan de b***t!! En wederom mag Hoogmade naar voren komen. De heren pakken gewoon een prachtige tweede plek!!! Het was een zware race met heel veel nieuwe blaren en schaafplekken. Maar ze waren het meer dan waard!!
Organisatie bedankt! Het was weer top geregeld! Nu twee weekjes rust en dan mogen we met de hele vloot naar de HT Harlingen-Terschelling Roeirace!