Schutterij Sint Hubertus De Horst-Groesbeek

Schutterij Sint Hubertus De Horst-Groesbeek Wij zijn Schutterij Sint Hubertus De Horst, al 90 jaar actief in Groesbeek met 250 leden. Vanuit ons gebouw aan de Vendelierstraat organiseren we o.a.

koningschieten, kermisfeesten en het Sint Hubertusfeest.

Een eeuw vakmanschap. Eén gedeelde trots. 💙💚💛Wat in 1925 begon met een kruiwagen, een schop en een scherp kompas voor kw...
15/06/2026

Een eeuw vakmanschap. Eén gedeelde trots. 💙💚💛

Wat in 1925 begon met een kruiwagen, een schop en een scherp kompas voor kwaliteit, groeide uit tot een vertrouwde naam in de regio: Van Kesteren.

Een totaalpartner in sloop- en grondwerk, riooltechniek, bestrating en afvalverwerking.

Al 100 jaar staat het familiebedrijf voor vakmanschap, betrouwbaarheid en betrokkenheid. Het predicaat Koninklijk Hofleverancier onderstreept daarbij een eeuw aan kwaliteit en vertrouwen.🇳🇱

Onze schutterij is trots op de jarenlange samenwerking met Van Kesteren als sponsor. 💛💚💙

De kernwaarden van het bedrijf — trouw, toewijding en trots — sluiten naadloos aan bij die van onze schutterij. Een gedeeld fundament waarop je kunt bouwen, letterlijk en figuurlijk.

Wij bedanken Van Kesteren voor de jarenlange steun en betrokkenheid.

Wil je weten wat Van Kesteren voor jou kan betekenen? Ga naar www.vankesterenbv.nl.

De vendeliersDe vendeliers dragen een vendel en zwaaien hier sierlijk mee bij officiële gelegenheden. Niet zomaar van li...
11/06/2026

De vendeliers

De vendeliers dragen een vendel en zwaaien hier sierlijk mee bij officiële gelegenheden. Niet zomaar van links naar rechts, maar met respect en kunde volgens een bepaalde routine. Een kunst om te leren!

Enthousiast geworden van een demonstratie van Wylerse vendeliers, wordt in 1936 het vendelierkorps opgericht waarna op de kermis van dat jaar de vendels voor het eerst worden gezwaaid. Dat is dit jaar dus maar liefst 90 jaar geleden!

Wij vroegen vendelier Patrick om zijn verhaal met ons te delen.
“Ik ben vendelier geworden omdat het in die tijd heel normaal was om actief te zijn bij de schutterij. Vaak zaten mijn vrienden bij de vendeliers en het was gewoon iets leuks om te doen. Het hoorde er een beetje bij.
Mijn mooiste ervaring was dat we als vendeliers aanwezig mochten zijn bij het staatsbezoek van de Peruaanse president. Samen met toenmalig koningin Beatrix liepen zij over onze vendels bij kasteel Doorwerth. Een bijzonder moment dat ik nooit zal vergeten. Maar direct daarna komt natuurlijk het vendelen voor de nieuwe koning of koningin van onze schutterij - dat blijft voor mij ook altijd speciaal.”
Op dit moment telt ons vendelierkorps vier leden. Patrick hoopt dat er meer mensen gaan vendelen, zodat er opnieuw een groot en sterk korps gevormd kan worden. Het is schitterend om te doen!

Heb je interesse in het vendelierkorps? Laat van je horen en kom gerust eens kijken. Stuur je bericht naar [email protected]

Op weg naar 100 jaar R.K. Schutterij St. Hubertus!Onze mooie vereniging bestaat in 2028 maar liefst 100 jaar! Een jubile...
08/06/2026

Op weg naar 100 jaar R.K. Schutterij St. Hubertus!

Onze mooie vereniging bestaat in 2028 maar liefst 100 jaar! Een jubileum wat uiteraard volop gevierd zal worden! In dat jaar is onze schutterij ook gastheer van de Kringdag regio Rijk van Nijmegen-Betuwe. Een dag waarop verenigingen uit de regio zich presenteren en onderling strijden op diverse disciplines.
Het bestuur van onze schutterij is druk bezig met de voorbereidingen voor de festiviteiten. Dat er daarbij een hoop komt kijken is iets wat zeker is. Gelukkig worden wij daarin ondersteund door de Gelderse Schuttersfederatie.

Zet de zondag 11 juni 2028 maar vast in jouw agenda en vier het jubileum met ons mee!

🌸🌷Bloemen van Moniek🌷🌸Al ruim 5 jaar mogen wij als schutterij rekenen op de steun, creativiteit en de prachtige bloemen ...
04/06/2026

🌸🌷Bloemen van Moniek🌷🌸

Al ruim 5 jaar mogen wij als schutterij rekenen op de steun, creativiteit en de prachtige bloemen van Moniek.

Van sfeervolle bloemstukken voor het versieren van de kerk, de aankleding van vieringen in het schuttersgebouw, de roosjes voor Wyler aan de notentakjes, tot een waardig stuk op het kerkhof tijdens het Hubertusfeest — alles wordt steeds met zorg, vakmanschap en liefde gemaakt 💚

Bloemen spreken waar woorden soms stilvallen.🌷🌺

En Moniek weet daar telkens weer iets bijzonders van te maken.

Daarom willen wij namens de hele schutterij een groot en oprecht bedankje uitspreken aan Moniek voor alle jaren van betrokkenheid en sponsoring.

Benieuwd wat Moniek voor jou kan betekenen?

Neem dan zeker eens een kijkje op:
www.bloemenvanmoniek.nl⁠

Of bezoek haar Facebook pagina:

https://www.facebook.com/share/1DDdPesLNZ/

Sponsor in de spotlightMet de kermis kun je er niet onderuit: de lotenverkoop van de schutterij. Deze loten worden gemaa...
29/05/2026

Sponsor in de spotlight

Met de kermis kun je er niet onderuit: de lotenverkoop van de schutterij. Deze loten worden gemaakt door onze gewaardeerde sponsor DHD drukkerij.
Of het nu gaat om zakelijk drukwerk, relatiegeschenken, brochures of textielbedrukking; het team vakmensen van DHD staat voor je klaar.

Onlangs vierden zij hun 25 jarig bestaan. Een schitterende mijlpaal waarmee wij ze via deze weg alsnog van harte feliciteren!

Hartelijk dank voor jullie sponsoring!

Samenwerking op De HorstOok met Voetbalclub DVSG en korfbalvereniging De Horst Groesbeek hebben wij een goede band. Wann...
25/05/2026

Samenwerking op De Horst

Ook met Voetbalclub DVSG en korfbalvereniging De Horst Groesbeek hebben wij een goede band. Wanneer het nodig is weten we elkaar te vinden en bij bijzondere activiteiten, zoals het koningschieten, kunnen we van hun terrein gebruik maken. Dat waarderen wij enorm.

Een dank je wel is daarom hier wel op zijn plaats:
Dank je wel!

Facebook pagina DVSG: https://www.facebook.com/DVSGGroesbeek
Facebook pagina Korfbalvereniging: https://www.facebook.com/profile.php?id=100054255711738
Instagram Korfbalvereniging: https://www.instagram.com/dkvdehorst/

👑 Het Koningschap binnen onze schutterij 👑Wat betekent het eigenlijk om koning(in) te zijn van onze schutterij?Het is ee...
21/05/2026

👑 Het Koningschap binnen onze schutterij 👑

Wat betekent het eigenlijk om koning(in) te zijn van onze schutterij?
Het is een jaar vol traditie, trots, feest en verbondenheid. De koning(in) of het koningspaar vertegenwoordigt onze vereniging tijdens concoursen, feestdagen en officiële momenten.
Daarbij worden zij begeleid door hofdames en beschermd door de bieleman.

Hoe word je koning(in)?🤴👸
Tijdens het koningschieten wordt er geschoten op een houten vogel. Degene die het laatste stukje naar beneden schiet, mag zich een jaar lang koning(in) noemen.
Een bijzondere eer, met daarbij de kroon, koningsketting en een blijvende herinnering.

Wat gebeurt er daarna?👑
Op kermismaandag start de feestelijke dag. De huidige koning(in) trekt samen met de schutterij in optocht naar de nieuwe koning(in).
Daar wordt gezamenlijk ontbeten. Daarna gaat de stoet naar de kermistent voor de kerkdienst.
Vervolgens neemt de huidige koning(in) afscheid en wordt de nieuwe koning(in) officieel geïnstalleerd. De sjerp en kroon worden door onze burgemeester, beschermheer van de schutterij, omgehangen.
Natuurlijk wil iedereen weten wie de nieuwe koning(in) is. Daarom volgt daarna een feestelijke optocht door De Horst-Groesbeek.
Vervolgens loopt de nieuwe koning(in) over de vaandels en opent het feest met de eerste dans in de kermistent.
Dan is het officieel:
Lang leve de koning (in) 🇳🇱👑🇳🇱
Vanaf dat moment is de kermistent jouw troon en ben jij hét gezicht van onze schutterij voor 1 heel jaar!

Meer weten?
Benieuwd hoe het is om koning of koningin te zijn? Ons huidige koningspaar vertelt je daar graag meer over! 👑👑

Mijn naam is Jeroen Meilink, ik ben 1ste Penningmeester binnen het Dagelijksbestuur van de Schutterij. Ik ben lid van he...
14/05/2026

Mijn naam is Jeroen Meilink, ik ben 1ste Penningmeester binnen het Dagelijksbestuur van de Schutterij. Ik ben lid van het tamboerkorps sinds 1988 en sinds 1999 lid van de schutterij. Als jeugdlid kun je lid worden van alleen een afdeling vanaf je 18de wordt je ook lid van de schutterij..

Mijn mooiste herinnering is eigenlijk niet zozeer 1 specifiek ding. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om van de schutterij een bloeiende vereniging te maken. Een schutterij heeft veel tradities en dat is goed. Maar niet alle tradities passen in de tijd van nu. Je kunt ze dan afschaffen of juist kijken naar een aanpassing om het een nieuwe richting te geven. Dit was niet gemakkelijk maar we hebben het wel gedaan..
Een goed voorbeeld is het aantal koningskandidaten (15) van de afgelopen 2 jaar.

Als ik dan toch iets specifieks mag noemen is dat ik in 2025 een koninklijke onderscheiding heb mogen ontvangen voor mijn inzet bij de schutterij en daar ben ik trots op.

Mijn opa was tamboer-maitre bij het tamboerkorps en mijn vader vendelier. Ik vond het trommelen wel erg leuk en ben dat gaan doen en nog steeds.
Het koning schieten vind ik het mooiste evenement van de schutterij zelf.
Het is altijd een mooie dag.

In 2028 bestaat de schutterij 100 jaar. Daar gaan we een mooi feest van maken.
Het is gewoon mooi om te zien dat we in de vereniging plezier hebben met z'n allen jong en oud.
Wil je niks missen van deze mooie vereniging, meld je gerust aan of kom een keer langs de koffie en het bier staat klaar!

Sponsor in de spotlight!Een van onze trouwe sponsoren is Han Theunissen Zand-Grind-Containers. Het bedrijf bestaat inmid...
11/05/2026

Sponsor in de spotlight!

Een van onze trouwe sponsoren is Han Theunissen Zand-Grind-Containers. Het bedrijf bestaat inmiddels 15 jaar en al vele jaren ondersteunt hij onze schutterij.
Han is niet alleen als sponsor, maar ook als enthousiast lid betrokken bij onze schutterij. Bij het tamboerkorps trommelt hij regelmatig een deuntje mee.
Het broederschap, de saamhorigheid en het gezellig samenzijn vindt Han het mooiste aan de schutterij. En daar zijn wij het natuurlijk volledig mee eens!

Wij zijn erg blij met Han als sponsor en lid, en kijken uit naar nog veel gezellige jaren samen!

Als vereniging ben je naast je leden ook afhankelijk van sponsoren.Al jaren worden wij gesteund door een groot aantal sp...
07/05/2026

Als vereniging ben je naast je leden ook afhankelijk van sponsoren.
Al jaren worden wij gesteund door een groot aantal sponsoren zeker rond het koningsschieten en de kermis.

De aankomende periode zullen we een aantal sponsoren in de "spotlight" zetten

Mocht je nu ook graag onze vereniging ondersteunen dan bieden we daar een aantal mogelijkheden voor.
heb je hier vragen over of ben je benieuwd naar wat wij een sponsor kunnen bieden neem dan gerust contact met ons op.

Adres

Vendelierstraat 6
Groesbeek
6562NB

Openingstijden

20:00 - 01:00

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Schutterij Sint Hubertus De Horst-Groesbeek nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen