10/01/2025
Broederschap
Mijn hele leven heb ik een moeilijke relatie gehad tot mannen. Niet dat ik me daar bewust van was, ik vond dat ik best goed was met mijn vrienden en m'n makkers van de rugby. Maar toch. Als het puntje bij het paaltje kwam was de belangrijkste kwestie vaak wie spreekwoordelijk het verst kon pi**en. Op m'n beste vriend na vertrouwde ik er eigenlijk geen een.
De laatste jaren kwam daar verandering in, doordat ik steeds meer behoefte kreeg om me op een andere manier met de mensen om me heen te verbinden. Met vrouwen was dat geen probleem, maar bij mannen...
Per 'toeval' werd ik uitgenodigd voor een online mannencirkel voor Vaders met dochters. Tijdens deze sessies gebeurde iets magisch. Er werd geluisterd naar elkaars verhalen zonder oordeel en zonder dat er flauwe grappen over werden gemaakt. Er werd erkenning gegeven op pijnlijke ervaringen, er werd gedeeld zonder de verwachting dat er een snelle oplossing zou worden aangereikt.
Vanuit deze ervaring kwam ik in aanraking met de boeken van Ton van der Kroon, schrijver van o.a. 'terugkeer van de Koning' over man zijn in 21-ste eeuw. Ik besloot me aan te melden voor een 5-daagse retraite met hem in Orval, België. Met 25 mannen, 5 dagen in een bosrijke omgeving, met alle tijd en aandacht voor zaken het hart. In dit geval mijn mannenhart. Gepantserd, gebroken, gehard, geopend, weer gesloten en te vaak gekwetst. Daar, in de bossen, bleek ik omgeven door 24 broeders met soortgelijke ervaringen. Stuk voor stuk hele normale mannen, met normale levens. Aan niemand was het te zien, maar ook zij hadden hetzelfde soort ervaringen als ik. En dezelfde, onhandige reactiepatronen en strategieën. Juist in deze (h)erkenning vond ik een nieuwe weg om met mannen om te gaan. Niet langer tegenover elkaar, maar naast elkaar. Van vechten tegen elkaar naar strijden voor elkaar.
Vanaf dat moment zit ik bijna maandelijks met een groep mannen rondom het vuur. Om te delen, om te luisteren, om hulp te vragen en om steun te geven. Het heeft mijn leven verrijkt en langzaam krijg ik er zo vrienden bij.
Joris Linssen heeft een prachtige reportage gemaakt over dit retraite van Ton van der Kroon. Het is niet de jaargang dat ik erbij was, maar ik voel me meteen weer thuis. Kijken is meer dan de moeite waard. Ik ben zeer dankbaar voor de broeders die het aangedurfd hebben om met de camera op hun gezicht zichzelf zo bloot te geven.
AHO 🔥
Firemakers Brotherhood
Zingeving is in vele vormen te vinden in de Nederlandse polder. Joris Linssen ontmoet inspirerende mensen die met eeuwenoude wijsheden crisissen ombuigen tot waardevolle levenslessen. Joris ervaart hoe spiritualiteit en zingeving helpen. Zowel stil op een kussen als door juist in beweging te komen.