12/04/2024
Wat gaat er met de H-vleugel van de Kruiseberg gebeuren?
Na een rondje hardlopen in de Kruisebergse bossen, besloot ik een kijkje te nemen hoe het ervoor stond met de sloop van de H-vleugel.
De H-vleugel van de Kruisebergse gevangenis is nog steeds leeg.
Een half jaar geleden mocht ik geen doorstart maken nadat de vorige huurder vertrok.
De verhuurder, het Kabath, gaf aan dat de H-vleugel niet meer verhuurd werd omdat het wordt gesloopt.
Hier was ik uiteraard ontzettend teleurgesteld over, dat een stukje Achterhoekse geschiedenis in resocialisatie aan de grond gaat.
Mijn doelstelling was een thuis voor jongeren met complex gedrag die niet naar de doorsnee dagbesteding/hulpverlener gaan. Een plek waar zij werken aan persoonlijke ontwikkeling door middel van weerbaarheidsporten, meditatie, kunst en creativiteit.
Een plek waar ze in hun kracht staan en waar gekeken wordt wat ze wel kunnen en ze stapsgewijs op een empathische wijze meer zelfvertrouwen en zelfregie krijgen over hun leven. Zelf ben ik opgegroeid in de volkswijk Overstegen, hier kwam ik op jonge leeftijd in contact met vechtsport.
Het gaf mij discipline, weerbaarheid en motivatie, welke ik later verder ontwikkelde in mijn werk in de sociale en ambulante zorg.
Mijn wens is om dit door te geven aan jongeren uit volkswijken binnen de gemeente Doetinchem. Waar anders dan de plek waar het ooit allemaal begon, de Kruiseberg!