11/06/2026
‘Ik voel me bevrijd’
Enkele weken na een ouderschapsopstelling heb ik vaak nog even contact met ouders die dit fijn vinden. Een kort momentje om stil te staan bij wat er is veranderd, hoe het na de opstelling gegaan is in het gezin.
In zo’n gesprek merken ouders vaak dat verandering ook in hele subtiele dingetjes kan zitten. Als je ergens minder last van hebt, valt het vaak niet eens zo op. ‘O, ja, nu je het zegt. Het naar bed brengen gaat met veel minder strijd.’
De grootste verandering zit vaak in de ouder zelf. Er is innerlijk iets verschoven waardoor je niet meer hetzelfde kijkt naar situaties, daardoor reageer je anders. Dit werkt ook door naar je kind.
Deze week had ik een mooi nagesprek met een moeder met wie ik drie weken geleden een individuele opstelling deed. Direct na de opstelling had ze me al gemaild dat het meteen al zoveel beter voelde in haar lijf. Dit is wat ze daarna nog vertelde:
‘Ik voelde me intens, maar heerlijk moe. Geestelijk opgeruimd en ontspannen. De situatie thuis voelt minder slopend nu. Het heeft intern iets met me gedaan. De opstelling zelf was heel helder, geen poespas. Fijn hoe je dit begeleid hebt. Ik voel me bevrijd.’
Is het voor jou ook tijd om iets te veranderen? Ik heb voor de zomervakantie nog een paar plekjes vrij voor een individuele opstelling. Voor het traject ‘Ontspannen opvoeden’ heb ik vanaf augustus weer ruimte.
Stuur me gerust een berichtje of plan een gratis Eerste Stapgesprek als je meer wilt weten of jouw situatie wilt voorleggen.