25/03/2026
Ode aan (J)anoniem
Iedereen kent er wel 1, de anonieme toetsenbord ridder.
Gedreven door een gebrekkige motivatiespier “helaas” op zijn hoogtepunt gestopt bij de f3 van de plaatselijke vv.
Nog steeds zit het net niet halen van f2 hem dwars en in plaats van dit gevoel om te buigen in de zandbak met vriendjes bleef het gevoel van leegte het leven beheersen. Later in de pubertijd achter het fietsenhok gebeurde er niks, terwijl hij van horen zeggen had dat er toch wonderlijke dingen zouden kunnen gebeuren. Dan maar met een goed gevulde kist met grote verhalen over die ene keer dat ze zonder ranja hadden door gevoetbald, of die ene penalty na tijd die “als de wind goed had gestaan” er heus wel in was gegaan terug naar die plaatselijke vv, in de hoop het plezier in het spelletje weer te vinden. Helaas ook geen gehoor vindend besluit hij zich op een maandag nacht te wenden tot een magisch middel: het internet. Hier kun je wezen wie je bent, anoniem en wel! Eindelijk de ruimte voor zijn wilde verhalen, zonder de teleurstelling dat niemand zal luisteren. Lekker “vanaf de zijlijn” even vertellen hoe het moet. Jan, als het om de ranja gaat: die krijg je van ons! De mensheid heeft meer Jan nodig, om de wereld problemen even te kunnen vergeten en lekker te struikelen over de strubbelingen van de laagste klassen der voetbalpiramide.
Jan, blijf altijd jezelf! Dat heeft je gebracht tot waar je nu bent. Zijn we allemaal niet een beetje Jan?