Praktijk Meer

Praktijk Meer Als je het gedrag van je kind leert kennen is er MEER ontspanning voor jou als ouder.

Praktijk Meer is niet meer. Ik stop er mee. Het gaf mij niet meer de juiste energie. Alweer bijna 5 jaar geleden ben ik ...
02/04/2024

Praktijk Meer is niet meer. Ik stop er mee. Het gaf mij niet meer de juiste energie.

Alweer bijna 5 jaar geleden ben ik gestart met de praktijk. Toen met de intentie om vooral moeders meer ontspannen in het ouderschap te laten staan. Ik heb heel wat moeders mogen helpen waar ik erg dankbaar voor ben. Maar het stroomde niet. Niet met nieuwe aanvragen en niet meer in mijn gevoel.

Afgelopen 5 jaar heb ik heel veel geleerd van alle opleidingen die ik heb gevolgd. Zoals Mindful- en compassie-trainer, Authentic Being coach en het afgelopen jaar heb ik de opleiding tot Holistisch gezinstherapeut afgerond plus de trainers opleiding daarvan. In alle opleidingen stonden het doorvoelen van gevoelens centraal. Ook vooral bij mezelf. Ik heb tranen gelaten en boosheid en angsten doorvoeld. De insteek van Praktijk Meer past niet meer. De juiste energie zit er niet meer in.

Dus tijd om met nieuwe energie opnieuw te beginnen! Want achter de schermen bloeit er wat moois!Iets wat volledige over gevoel gaat. Over gevoelens, emoties, behoeften en verlangens bij ouders en kinderen. Het is wel in het verlengde van Praktijk Meer en ouders blijven mijn doelgroep. Alleen met een verdiepende twist tot in de kern.

Binnenkort zal ik hier meer over posten.

Voor nu..... Doei!

Liefs Merianne

Elk kind is anders. Elk kind is een eigen individu. En elk kind heeft dus andere behoefte. Waar het ene kind het fijn vi...
08/07/2023

Elk kind is anders. Elk kind is een eigen individu. En elk kind heeft dus andere behoefte. Waar het ene kind het fijn vind om bijvoorbeeld drukte om zich heen te hebben, kan het zomaar zijn dat een broertje of zusje veel meer behoefte heeft aan rust.

Zo kan het ene kind veel meer aandacht nodig hebben dan de ander. Je zou kinderen in 2 groepen kunnen splitsen. Paardebloemen en Orchideeën. Waarin Paardebloemen niet veel nodig hebben om te groeien en te bloeien. Hebben Orchideeën extra aandacht nodig om tot bloei te komen en te groeien.

Binnen een gezin kunnen beide voorkomen. Herken je dat?

20 % van de jeugd heeft te maken met depressieve klachten. En het aantal burn-out klachten bij jong volwassen neemt elk ...
03/07/2023

20 % van de jeugd heeft te maken met depressieve klachten. En het aantal burn-out klachten bij jong volwassen neemt elk jaar toe. Dit is best zorgwekkend.

Burn-out klachten ontstaan veelal doordat je over je grenzen heen gaat.
Depressieve klachten ontstaan veelal doordat je emoties voelt die je niet wilt voelen. De zorg die nu gegeven wordt is vooral achteraf. Wanneer het meestal eigenlijk al te laat is.

In mijn ogen is het belangrijker om vooraf de preventie te bieden. Zodat er minder klachten ontstaan. En dat begint al bij de geboorte van de kinderen.

Als kinderen, ook in hun jeugd, leren om naar hun gevoel te luisteren. Leren ze dat alle gevoelens er mogen zijn en leren ze ook hun grenzen kennen. Zodat ze weten wanneer ze een stapje terug moeten doen.

Om bij de bron te kunnen beginnen zijn er ouders nodig die zelf willen leren hoe hun emoties werken en hoe ze met hun emoties om kunnen gaan zodat ze het hun kinderen kunnen aanleren. Kinderen leren het meeste van het voorbeeld wat hun ouders geven.

Liefs Merianne

Anders dan dat er vroeger werd gedacht, is het uiten van je emoties juist erg belangrijk. Het is zelfs je natuurlijke ov...
28/06/2023

Anders dan dat er vroeger werd gedacht, is het uiten van je emoties juist erg belangrijk. Het is zelfs je natuurlijke overlevingsmechanisme. Wat we heel eerlijk gezegd een beetje kwijt zijn geraakt gedurende de tijd. En dat is zonde!

Je gevoelens en emoties zijn nog steeds erg belangrijk.

Angst zorgt nog steeds voor alertheid. Zodat je uitkijk bij het oversteken. Het zorgt er ook voor dat je geen radicale beslissingen neemt en dat je eerst nadenkt voordat je iets doet.

Met boosheid ontstaat er nog steeds vechtlust. Alleen niet meer om aan je voedsel te komen, maar het maakt je wel sterk om op te komen voor je recht. Je geeft hiermee je je grenzen aan. Tot hier en niet verder. En het zorgt tevens voor ontlading. Dat je je opgebouwde spanning kwijt raakt.

En met verdriet verwerk je nog steeds nare of spannende gebeurtenissen. En het zorgt ook voor de ontlading van die opgebouwde spanning in je lijf.

De emoties helpen je te overleven. Te voelen wanneer het te veel voor je wordt. Dat je niet over je grens heen gaat. Dat je voor jezelf kan zorgen. Dat de spanning uit je lijf verdwijnt.

Wat als deze emoties niet volledig de ruimte krijgen?

Door ons denken creëren we angst om de angst. Boosheid wordt niet geaccepteerd en drukken we liever weg. "Doe niet zo boos" en verdriet hebben we liever ook niet. Dat wordt vaak nog gezien als zwak. Al deze emoties worden gezien als negatief.

Alleen er zijn geen negatieve emoties! Ze hebben allemaal een positieve werking. Alleen bestempelen we deze als negatief.

Onbedoeld en onbewust onderdrukken we veel van de "negatieve" emoties van onze kinderen. Dat is ook niet raar, want we komen uit een tijd waarin het zwak is om je gevoelens te laten zien.

Als jij zelf leert wat het belang is om de emoties te kunnen uiten, hoe de emoties werken en hoe je er mee om kan gaan, kan je dat ook bij je kind gaan herkenen en aanleren. Dit leren ze het beste van jou.

Zo kunnen onze kinderen opgroeien zonder onderdrukte emoties en hun volledige authentieke zelf blijven.

Anders dan dat er vroeger werd gedacht, is het uiten van je emoties juist erg belangrijk. Het is zelfs je natuurlijke ov...
28/06/2023

Anders dan dat er vroeger werd gedacht, is het uiten van je emoties juist erg belangrijk. Het is zelfs je natuurlijke overlevingsmechanisme. Wat we heel eerlijk gezegd een beetje kwijt zijn geraakt gedurende de tijd. En dat is zonde!

Helemaal terug in de oertijd was ons denken nog niet zo ontwikkeld als nu. Toen werkte de emoties nog optimaal. Angst zorgde ervoor dat je alert was zodat je niet opgegeten werd. Boosheid zorgt er voor dat er vechtlust ontstond zodat je je prooi kon vangen en verdiet zorgde ervoor dat je vervelende gebeurtenissen kan verwerken.

De tijden zijn veranderd en ons denken heeft zich zo ontwikkeld dat er nu veel gedachtes en oordelen over de gevoelens zijn. Ons denken heeft ons veel gebracht, maar heeft ook een belangrijk deel van ons gevoel weggedrukt.

Ergens weten we dat voelen belangrijk is. Luister naar je gevoel. Handel vanuit je gevoel. Maar wat zegt je gevoel? In hoeverre kan je je gevoelens/je emoties nog echt voelen? Zonder daar een oordeel bij te hebben.

Je gevoelens en emoties zijn nog steeds erg belangrijk.

Angst zorgt nog steeds voor alertheid. Zodat je uitkijk bij het oversteken. Het zorgt er ook voor dat je geen radicale beslissingen neemt en dat je eerst nadenkt voordat je iets doet.

Met boosheid ontstaat er nog steeds vechtlust. Alleen niet meer om aan je voedsel te komen, maar het maakt je wel sterk om op te komen voor je recht. Je geeft hiermee je je grenzen aan. Tot hier en niet verder. En het zorgt tevens voor ontlading. Dat je je opgebouwde spanning kwijt raakt.

En met verdriet verwerk je nog steeds nare of spannende gebeurtenissen. En het zorgt ook voor de ontlading van die opgebouwde spanning in je lijf.

De emoties helpen je te overleven. Te voelen wanneer het te veel voor je wordt. Dat je niet over je grens heen gaat. Dat je voor jezelf kan zorgen. Dat de spanning uit je lijf verdwijnt.

Wat als deze emoties niet volledig de ruimte krijgen?

Door ons denken creëren we angst om de angst. Boosheid wordt niet geaccepteerd en drukken we liever weg. "Doe niet zo boos" en verdriet hebben we liever ook niet. Dat wordt vaak nog gezien als zwak. Al deze emoties worden gezien als negatief.

Alleen er zijn geen negatieve emoties! Ze hebben allemaal een positieve werking. Alleen bestempelen we deze als negatief.

Onbedoeld en onbewust onderdrukken we veel van de "negatieve" emoties van onze kinderen. Dat is ook niet raar, want we komen uit een tijd waarin het zwak is om je gevoelens te laten zien.

Als jij zelf leert wat het belang is om de emoties te kunnen uiten, hoe de emoties werken en hoe je er mee om kan gaan, kan je dat ook bij je kind gaan herkenen en aanleren. Dit leren ze het beste van jou.

Zo kunnen onze kinderen opgroeien zonder onderdrukte emoties en hun volledige authentieke zelf blijven.

Jij bent het grote voorbeeld voor je kinderen. Ze leren het meeste van jou. Ze kopiëren niet alleen wat je doet en zegt,...
26/06/2023

Jij bent het grote voorbeeld voor je kinderen. Ze leren het meeste van jou.

Ze kopiëren niet alleen wat je doet en zegt, maar ook wat je voelt.

Maar 7% van de communicatie gaat in woorden. Daarna komt intonatie en lichaamstaal, maar het grootste, niet zichtbare deel, in de communicatie gaat door het gevoel. Kinderen voelen het gevoel van hun ouders. Ze reageren op het gevoel wat jij hun laat zien. Niet de woorden die je daaraan geeft. Ze leren dus hoe ze met hun gevoelens om gaan door hoe jij met je gevoelens om gaat.

Kinderen die fouten maken leren het meest. Om ze dan op te vangen zonder daar een oordeel over te hebben zorgt er voor d...
08/06/2023

Kinderen die fouten maken leren het meest. Om ze dan op te vangen zonder daar een oordeel over te hebben zorgt er voor dat ze zich geliefd voelen en dat faalangst geen kans krijgt. Ze leren dat fouten maken mag en dat het ze juist wijzer maakt!

25/04/2023

Er wordt enorm veel hulp ingezet voor kinderen. Kindercoaches, weerbaarheidstraining voor kinderen, assertiviteitstraining voor kinderen. Alles om je kind gelukkiger te maken. Maar we zien één van de belangrijkste hulpbronnen over het hoofd.

Jij als ouder zelf!

Jij bent de belangrijkste hulpbron voor je kind. Als ouder zijnde heb je enorm veel invloed op het gedrag van je kind. En als ouder zijnde heb je alles in je huis om je kind te helpen met zijn ongemakken. Echt waar, daar mag je op vertrouwen. Je kind leert het allermeeste van jou.

Als je het gedrag van je kind leert te begrijpen zal er meer rust en ruimte bij jou ontstaan wat doorwerkt op het gedrag van je kind.

23/12/2022
Als een vrouw moeder word gebeurd er iets bijzonders. Niet alleen is de gebeurtenis op zich zelf al heel bijzonder, maar...
13/12/2022

Als een vrouw moeder word gebeurd er iets bijzonders. Niet alleen is de gebeurtenis op zich zelf al heel bijzonder, maar er gebeurt ook iets in ons zijn.

Vanaf het moment dat je moeder wordt neem je de rol van moeder op je. Hoe je zelf bent opgevoed heeft veel invloed op die rol. Zelfs als je jezelf hebt voorgenomen om het anders te gaan doen. Op momenten van stress schiet je vaak terug in de patronen die je hebt meegekregen.

De patronen kan je pas echt doorbreken als je er van bewust wordt. Als je bewust word van wat je doet, dan kan je echt gaan veranderen.

Ook dit leer je in de training: Hoe ga ik om met het negatieve gedrag van je kind.

Door meer kennis ervaar je meer ontspanning.

Nieuwsgierig hoe dit werkt? Kijk dan op https://praktijkmeer.nl/training/
of laat even berichtje achter dan neem ik contact met je op.

Het wordt zoveel makkelijker als je weet hoe het werkt.

Liefs Merianne

Als ik jou vraag: Wat beschouw je als negatief gedrag bij kinderen? Waar denk je dan aan?
12/12/2022

Als ik jou vraag: Wat beschouw je als negatief gedrag bij kinderen?

Waar denk je dan aan?

Adres

'T Zand

Openingstijden

Maandag 09:00 - 13:30
Dinsdag 09:00 - 13:30
Woensdag 13:00 - 17:00
Vrijdag 09:00 - 13:30

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Praktijk Meer nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Praktijk Meer:

Delen

Type