28/06/2023
Anders dan dat er vroeger werd gedacht, is het uiten van je emoties juist erg belangrijk. Het is zelfs je natuurlijke overlevingsmechanisme. Wat we heel eerlijk gezegd een beetje kwijt zijn geraakt gedurende de tijd. En dat is zonde!
Helemaal terug in de oertijd was ons denken nog niet zo ontwikkeld als nu. Toen werkte de emoties nog optimaal. Angst zorgde ervoor dat je alert was zodat je niet opgegeten werd. Boosheid zorgt er voor dat er vechtlust ontstond zodat je je prooi kon vangen en verdiet zorgde ervoor dat je vervelende gebeurtenissen kan verwerken.
De tijden zijn veranderd en ons denken heeft zich zo ontwikkeld dat er nu veel gedachtes en oordelen over de gevoelens zijn. Ons denken heeft ons veel gebracht, maar heeft ook een belangrijk deel van ons gevoel weggedrukt.
Ergens weten we dat voelen belangrijk is. Luister naar je gevoel. Handel vanuit je gevoel. Maar wat zegt je gevoel? In hoeverre kan je je gevoelens/je emoties nog echt voelen? Zonder daar een oordeel bij te hebben.
Je gevoelens en emoties zijn nog steeds erg belangrijk.
Angst zorgt nog steeds voor alertheid. Zodat je uitkijk bij het oversteken. Het zorgt er ook voor dat je geen radicale beslissingen neemt en dat je eerst nadenkt voordat je iets doet.
Met boosheid ontstaat er nog steeds vechtlust. Alleen niet meer om aan je voedsel te komen, maar het maakt je wel sterk om op te komen voor je recht. Je geeft hiermee je je grenzen aan. Tot hier en niet verder. En het zorgt tevens voor ontlading. Dat je je opgebouwde spanning kwijt raakt.
En met verdriet verwerk je nog steeds nare of spannende gebeurtenissen. En het zorgt ook voor de ontlading van die opgebouwde spanning in je lijf.
De emoties helpen je te overleven. Te voelen wanneer het te veel voor je wordt. Dat je niet over je grens heen gaat. Dat je voor jezelf kan zorgen. Dat de spanning uit je lijf verdwijnt.
Wat als deze emoties niet volledig de ruimte krijgen?
Door ons denken creëren we angst om de angst. Boosheid wordt niet geaccepteerd en drukken we liever weg. "Doe niet zo boos" en verdriet hebben we liever ook niet. Dat wordt vaak nog gezien als zwak. Al deze emoties worden gezien als negatief.
Alleen er zijn geen negatieve emoties! Ze hebben allemaal een positieve werking. Alleen bestempelen we deze als negatief.
Onbedoeld en onbewust onderdrukken we veel van de "negatieve" emoties van onze kinderen. Dat is ook niet raar, want we komen uit een tijd waarin het zwak is om je gevoelens te laten zien.
Als jij zelf leert wat het belang is om de emoties te kunnen uiten, hoe de emoties werken en hoe je er mee om kan gaan, kan je dat ook bij je kind gaan herkenen en aanleren. Dit leren ze het beste van jou.
Zo kunnen onze kinderen opgroeien zonder onderdrukte emoties en hun volledige authentieke zelf blijven.