17/06/2026
We hadden het over zijn traject. Over de boosheid, de weerstand en de momenten waarop het even moeilijk was.
Hij deelde iets belangrijks: hij heeft zich altijd veilig gevoeld. Dat raakte me.
Hij zei: ‘’Sommige mensen werken volgens boekjes maar jij kijkt verder dan die lijntjes. Ik ben vaak heel boos geweest maar heb nooit gedacht dat je mij zou wegsturen.’’
Ik stond even met een mond vol tanden omdat ik deze woorden niet uit zijn mond had verwacht. Hij raakte precies wat ik graag wil uitstralen.
Mijn doel is niet om iemands pad te bepalen of iemand zo snel mogelijk bij de finish te krijgen. Integendeel. Mijn doel is dat jongeren zich gezien voelen. Dat er ruimte is op om eigen tempo te groeien. Dat boosheid, twijfel en weerstand er ook mogen zijn.
Voorbij ‘gedrag’ begint het verhaal.
De grootste winst is niet dat alles is opgelost maar dat iemand weet: Ik mag hier zijn. Precies zoals ik ben. Als ik hulp nodig heb, weet ik de weg terug.
Veiligheid en verbinding zijn voor mijn geen voorwaarden voor een samenwerking; ze zijn DE samenwerking.