Tessiträning

Tessiträning Idrottsledare & Lärare inom småbarnspedagogik.✨️
I hopp om inspiration i en fartfylld vardag!💫

11/06/2026

11.6.2026•8v sen op. ☀️ Och ja-a vad är riktigt läget..?

Med tanke på mina små otåliga nerver måsta jag bläddra bakåt & läsa i vilka veckor jag kunde göra vad efter förra samma🦶operation för 3 år sen. Gjorde inte nerverna bättre för insåg väldigt snabbt att jag inte riktigt e på samma nivå denna gång i samma tidpunkt.. 🙄🤦‍♀️🫠

Lite på 6v efter förra 🦶op fick jag på mig ett par lösare tossor, gick ut&gå luuuugnt OCH kunde köra ett lätt pass hemma på spinningcykeln. Nu går jag fortfarande som HaltaLotta [blev döpt till det idag], får endast sandaler på mig eller Marcus innetossor som jag håller på att dö av när jag tar bort, tar så fruktansvärt sjukt. Tå jäveln e så galet stel ännu & hjärnan min vägrar liksom böja den.. Värken antar jag e som senast för de flesta dagar är den fortfarande inte att leka med & krävs galet mkt vila & högläge.

Kämpar med att röra på mig om dagarna för att mjukna upp den, träna lite stående så att jag sku få foten att hållas jämn mot golvet & därav e den även väldigt svullen ännu.

Den va dock värre också denna tå, int e det alls för det & mkt har sågats i den.. Antar dock det e skruven som går diagonalt genom stortån som gör det värre denna gång.🫠

3.6.2026 ☀️ 7v sen OP imorgon (känns som en evighet för min del😮‍💨) & idag var det eftergranskning i Helsingfors. Nervös...
03/06/2026

3.6.2026 ☀️ 7v sen OP imorgon (känns som en evighet för min del😮‍💨) & idag var det eftergranskning i Helsingfors.

Nervös över vad som komma skulle då värken i tån inte varit speciellt skön. Har jag överansträngt den måntro.? Vet att jag gått fel med den dessutom…fot fanet e ju sned.🙄

MEN, röntgenbilderna ser bra ut, allt var som det skulle i nuläget. Dock syns det på bilderna att jag gått snett med den, men tydligen korrigerar det sig av sig själv sakta efterhand. ☺️ Alla skruvar är på rätt plats, såren ser fina ut förutom ett som läcker men det va lugnt, bara att kläm ut det därifrån sa han. 🙈😂 Dags att börja röra på min stela tå (med handen för det händer ännu inget med den själv😂) & använda en vanlig sko.

”Ställ om hjärnan din nu att du ska gå på den normalt, på rätt sätt, sakta & lugnt.”

Så nu har jag en lång, lugn & sjuk period framför mig. 🫠 Men skit nu i det, för när jag fråga vad jag ska göra med kryckorna nu då fick jag som svar :

”Släng dom!”

Dagens bästa mening. En vecka i förtid.👏💛

28/05/2026

28.5.2026✨6v post operation✨1,5mån. 👏 Och jag har äntligen tagit träningen ut.☀️🤩

Just nu är läget lite onödigt sjukt, stortån & trampdynan är inte riktigt så sköna om man säger så. Däremot har det varit (allt för) mycket program också vilket jag ofta får äta i upp form av värk. 🫠 Men livet i endast vilande tecken e inte speciellt lockande om ni frågar mig. 🙈😁

Om en vecka blir det eftergranskning & ber till högre makter att värken sku lugna sig innan dess, annars vet jag inte helt hur jag överlever den granskningen. Tanken av att han ens så mycket som rör tån ger mig ju fan rysningar 😵‍💫

Men annars så, kryckorna hänger med ännu & måendet överlag är ju bättre. 😋

12/05/2026

Favoriterna är tillbaka!✨ Tricepspressar🔥

Nu i torsdag (14.5) är det 4v sen OP vilket betyder att jag fr.o.m då får börja lägga [max] halvvikt på foten. Hittills har ju ingen vikt alls såklart fått läggas på den men nu tar vi ett steg framåt igen.✌️Att ens lägga nån vikt på den gör mig kallsvettig redan av tanken men att, sakta sakta efterhand så ska det väl kännas ok. 🥲

En del av mig är alltid taggad på följande steg i rätt riktning men nu har jag knappt hunnit vänja mig vid hur 🦶ska vara lindad, det tar sjukt alltså, sover mkt sämre pga värk & obekvämt.. Däremot är jag mera igång nu också om dagarna & pynjar på med små saker.

Känner hur det processar & hur de avsågade benen läker hela tiden i foten & visst känner jag små framsteg för var dag. 🙌🐾

30/04/2026

30.4.2026 & idag är det 2v sen OP.🦶Igår plockades 20st stygn bort från den, vilken gick över förväntan för min del men idag känns det istället kan jag meddela. 🥲🫠😄 Men det betyder oavsett att ett litet delmål är nått & jag vill nu våga tro att de värsta veckorna är undan.🤞

Dethär👆är en utav alla många fysioövningar jag ska göra & känner på mig att sakta mak godkänner kroppen att börja med resten i super slow tempo. 🙌

Glada Vappen på Er! 🥳🎊

1v sen OPn. ✔️ Idag var det dags för sårvård där jag opererades. Byte av bandage & stygnen är putsade, rena & fina. Är v...
23/04/2026

1v sen OPn. ✔️
Idag var det dags för sårvård där jag opererades. Byte av bandage & stygnen är putsade, rena & fina. Är väl alltid en ”upplevelse” i sig att se foten efter opn men visst egentligen inte om jag sku svimma eller spy innan allt var under kontroll idag.😮‍💨 Stygnen ser fina ut alltså, men hur än jag var beredd på hur dom sku se ut då jag minns det som igår med andra foten, blev jag lika kallsvettig ändå & tanken på att någon ska pilla på dom jävlarna gör mig svimfärdig bara av att handen kommer nära. 🥴🫣😂 Men ja, urgullig & härlig sköterska!🫶

Så jag överlevde finfint, typ, säger vi. Men det är väl lite av en självklarhet att jag även har dragit på mig en inflammation i foten, eldröd & varm som den är, bränner som eld gör den fan med, så förutom all värkmedicin jag knaprar ska jag även plocka i mig antibiotika där emellan i 2v framöver. 🥲 Om nån kan dra på sig inflammationer så måst det fan va jag. 🙄✌️

Nu ber jag bara till högre makter att denna galna dagliga värk sku ge med sig lite då även antibiotika knapras!🤞Until next update 🙋‍♀️

16.4.2026 Operations dag , höger fot.🦶🏼 Måttligt man stressat inför denna dag. Det e renovering pågångs, gården vaknar t...
16/04/2026

16.4.2026 Operations dag , höger fot.🦶🏼

Måttligt man stressat inför denna dag. Det e renovering pågångs, gården vaknar till liv så det finns ju hundra härliga saker att greja med, seriespel för killarna⚽️ börjar, sjukorna har eskalerat så att ens veta om man är frisk denna dag har i sig varit ett stressmoment ooooch denna gång visste man exakt hur det går till. Då det är andra gången, andra foten.

Men dagen har löpt på supersmidigt. 7:15 på plats & eftersom jag var först på listan för dagen började op redan 8:30 för min del. Denna gång valde jag att inte bli sövd under operationen så mellan mina egna snarkningar (klart fan jag ändå somna, jag va ju lite groggig å klockan va lite😂) har jag hört hur de ”sågat” sönder mina ben i foten två gånger & vaknat med ett ryck att NU FÅR JAG KÄNSELN TILLBAKA. Tur va de färdiga precis då.

9:50 rullas jag in på övervakningen & lite över 10 kan jag redan lyfta benet = bedövningen har släppt så pass att grönt ljus för himmelrikets morgonmål! 💚 Min största fara där va ju illamående pga inte fått äta, typisk jag nämligen, men allt gick så fort & smidigt på morgonen så klara det fint.

Pga inte nervsövd var jag ju klar i knoppen otroligt snabbt, begärde in värkmedicin & hade nemas problemas att ta mig upp & krycka iväg på wc [man har ju gått x antal gånger nu på kryckor så..🙄] & i ”tosi hyvä kunnossa” så jag fick krycka ut därifrån vid 13. Tyckte lätt jag kund fa hem nu jag, sa jag redan kl 11 i å för sig.🙃

Tack & hej för en superfin vård & näästan allt på svenska. Hatten av & en full tie poängare till Terveystalo Kamppi. 💙
15-tiden landa jag på hemmasoffan & här spenderas nu största tiden med värk från he***tet. 🥲 8 långa veckor med kryckor väntar , men foten i sig är ett mindre paket denna gång då ”endast tån” lagades & inte allt annat till som förra gången i vänstra foten. 🫠 Inge gips, bara bandage & en smidigare sko vid rörelse. 🙏 Det va den dagen i ett nötskal. 🏥

✨2026✨Målet för dethär året är väl att hållas hel i kroppen. Eller helare än dom senaste åren helt enkelt. 😂 En fotopera...
01/01/2026

✨2026✨

Målet för dethär året är väl att hållas hel i kroppen. Eller helare än dom senaste åren helt enkelt. 😂 En fotoperation är ju dock påkommande nu under våren, för att kanske sen då påriktigt hållas hel(are) med en jämnare grund att stå på.🦶🏼🦶🏼🤞

Efter att jag blev 30 för nåt år sen va det som en jävla käftsmäll där kroppen gått sönder mer & mer för varje år. 🫣🙄 Man kunde tydligen inte fortsätta som om man var 20+ , hur än gärna man vill. 🙈😂 Däremot korrigera jag också bara ena foten samma år jag fyllde 30, så med två ’olika’ fötter har väl sin inverkan också till mitt försvar. 🥲😇

Har smält fysions ord om att ”du är absolut inte gammal men du är fan int 20 mer heller” . 😂
Behöver tänka till & tänka om lite grann helt enkelt, & det kommer bli så bra så!💪👊

Gott Nytt År & Välkommen 2026 ✨🥂

1v förhållande.🩼🩼 I alla fall 1v till bör vi umgås. Ja, det blev till sist 1-0 till inflammationen sen ändå trots att ja...
12/11/2025

1v förhållande.🩼🩼 I alla fall 1v till bör vi umgås.
Ja, det blev till sist 1-0 till inflammationen sen ändå trots att jag trodde jag kunde vinna denna gång. Länge kämpa jag & höll ut. 💫

Ett steg tillbaka, men jävlaranamma är kvar. 💪

25/10/2025

”Och du ska få se att jag kan ro i land” 💪

Igår 24.10 var det då dags för Fysio. Väldigt trevligt att få diskutera 1h med honom igen, även om det va av en mindre trevlig orsak, igen.🥲

Men verkar i alla fall som att inflammationen i knä & höft har börjat lugna sig litegrann men en triggerpunkt i skinkan (🍑🤪) hitta han som var sjuk så in i he***te. Den ska masseras bort anefter. Dethär har förstås uppstått pga att jag kompenserat det andra knä som va så länge illa då tidigare..

Just nu går det att jämföra med att jag hade då en he***tes feber i knä & höft, medan jag nu har stegring. Men det bör behandlas också som STEGRING! 🤒

För min del gäller nu kort förklarat mera vila.🙃 Ingen träning för nedrekroppen ännu såklart, bara övrekropp. Gå & stå så lite som möjligt i vardagen. Vilket inte är jättemöjligt men ja, i alla fall. 😂 Lite i alla fall! Jag känner ju att det är på bättringsvägen så så länge det fortsätter såhär slipper jag kryckorna.🤞 Kommer enorm värk igen, är det kryckor.

Detta betyder såklart paus för min del med Malmåsajumpan. Jag kan ju inte hålla mig lugn för fem penni fast jag håller endast Cirkelträning, jag känner mig själv vid dethä laget. 🫣🥲

Ska ta hand om mig själv nu lite extra året till slut. 🖤 Och ändå få min njutning genom träningen 👆😊

Address

Tenala
10520

Telephone

0408204042

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Tessiträning posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Tessiträning:

Share