12/04/2026
Poronpolkutapahtuma 60 vuotta yhteisiä muistoja, talkoohenkeä ja perinteitä, osa 2🧡
Kirsti Kurjen muistoja Poronpolusta ja Poronpolun hiihdoista 1970–80-luvuilta 🍂❄️
Ensimmäinen Poronpolun hiihto vuonna 1971 on jäänyt vahvasti mieleeni. Kaunis pakkaspäivä, runsaasti lunta ja ladut, jotka kulkivat polkuja pitkin harjujen maisemissa. Vauhdikkaissa laskuissa nähtiin välillä “kylpyammeen kuvia”, kun hiihtäjiä päätyi hankeen. -Tapahtumasta jäi oikein mukava muisto. Perheemme asui silloin kaukana Savossa, enkä aavistanut, miten tutuksi tämäkin tapahtuma kotipitäjässä myöhemmin tulisi järjestäjän ja talkoolaisen roolissa.
1970-luvun alussa tapahtuma oli vielä pienimuotoisempi, m***a nopeasti siitä kasvoi koko Lopen yhteinen juttu. Osallistujamäärät nousivat sadoista yli tuhanteen, reitit kehittyivät ja järjestelyt vakiintuivat.
Mukana olo myöhemmin järjestäjänä Lopen kunnan puolesta ja talkoolaisena Lopen Samoojien kautta toi tapahtumaan aivan uuden ulottuvuuden. Reittejä tehtiin aluksi lihasvoimin kävellen ja hiihtäen, huoltopisteitä oli vähemmän ja tarjoilu yksinkertaisempaa, kahvit keitettiin nuotiolla. Ensimmäisenä talvella seistiin hangessa keittimen ääressä, jonka jälkeen vuokrattiin läheinen Rajalan kämppä huoltopisteeksi. Tapahtuman luonne on jatkunut edelleen polkuretkenä ilman kilpailua.
Varhainen lähteminen kymmenien vuosien aikana huoltopisteelle töihin on aina ollut jännittävä hetki. Mielessä on pyörinyt sata kysymystä. Onko kaikki tarpeellinen mukana, riittääkö vesi, onko vaihtorahaa riittävästi jne. Kun aamu on sitten kirkastunut, kahvivesi kuumenemassa ja nuotio palamassa, on mieliala kohonnut hyvien talkookavereiden kanssa touhutessa. On ollut palkitsevaa palvella hyväntuulisia liikkujia ja kuulla kiitosta Lopen upeasta luonnosta ja toimivista järjestelyistä.
Moni asia on vuosien varrella muuttunut, m***a Poronpolun ydin on säilynyt: yhdessä tekeminen, talkoohenki ja luonnosta nauttiminen. Juuri ne ovat pitäneet mukana vuodesta toiseen. 🧡