Ihana Treenaaja

Ihana Treenaaja 50+ valokuvaajaihminen liikkuu&kuvaa&innostuu&innostaa

Attention! Löytyykö mun verkostoista PT:tä, jolla on vähintään myös fysioterapeutin koulutus ihmisen fysiikasta ja ymmär...
18/01/2024

Attention! Löytyykö mun verkostoista PT:tä, jolla on vähintään myös fysioterapeutin koulutus ihmisen fysiikasta ja ymmärrystä ikääntyvän naispuolisen aktiiviliikkujan valmentamisesta? Mä oon nyt jatkuvasti hankaluuksissa, kun kroppa ei vaan toimi samalla tavoin kuin nuorempana. Plussaa on, jos tämä valmentaja on yli 45-vuotias nainen.

Tekevälle sattuu, osa 3.Polven vammautumisesta on reilu kuukausi ja kuntoutusta on takana n. kaksi viikkoa. Kuntoutusohj...
06/03/2022

Tekevälle sattuu, osa 3.

Polven vammautumisesta on reilu kuukausi ja kuntoutusta on takana n. kaksi viikkoa. Kuntoutusohjelman sisältö on ollut tähän mennessä seuraavanlainen: aamuin illoin n. 15-20 minuuttia kerrallaan muutamia erilaisia polvijumppaliikeitä, 10-15 toistoa × 1-2 sarjaa, joka toinen päivä 10-15 minuuttia kevyttä kuntopyöräilyä sekä vammautuneen jalan taukovenyttelyä useita kertoja päivässä. Tähän lisäksi hyötyliikuntaa polven jaksamisen mukaan.

Tämä on ollut juuri niin kuolettavan tylsää miltä se kuulostaakin. Mahdollisimman hyvään lopputulokseen pääsy edellyttää kuntoutusrutiinien muodostumista, eikä rutiineja muodostu kuin säännöllisellä toistamisella eli noudatetaan säntillisesti sitä jumppaohjelmaa, jonka lääkäri on määrännyt ja fysioterapeutti laatinut, jotta lihakset ja niiden hermotus vahvistuvat monipuolisesti ja liikkuvuus palautuu. Kyllästymisen taklaamisessa minua on auttanut ensisijaisesti kova motivaatio: haluan maastopyörän selkään heti, kun lumet sulavat ja voimailemaan mahdollisimman pian!

Ja tuloksiakin tässä kahdessa viikossa on tullut: polven liikkuvuus alkaa olla jo paljon lähempänä normaalia, kipuja on vain satunnaisesti ja polvi on jo niin vakaa, että rauhallisessa kävelyssä saatan hetkeksi jopa unohtaa koko vamman! ♥️ Viime torstaina ohjelmaa pystyttiin jo päivittämään niin, että siihen tuli joitain voimailuliikkeitä ja pidempi kuntopyöräilyosuus.

Ihan huippua tässä prosessissa on ollut se, että urheiluklinikan huippuortopedi suhtautuu minuun kuin urheilijaan konsanaan: tavoitteena on palauttaa toki normaali kävely- ja työkyky, m***a myös erityistä suuntavakautta, nopeutta ja voimaa vaativa urheilukyky niin pian ja optimaalisesti kuin vain se suinkin on mahdollista.

Laitoin äsken sukset varastoon odottamaan ensi vuotta ja kävin ihan vaan silittelemässä pyöriäni autotallissa. Nauttikaa täysillä näistä kevään ihanista ulkoilukeleistä, perässä tullaan! 💪♥️

Tekevälle sattuu, osa 2.Muutama viikko sitten maastopyöräilytapaturmassa saamani polvivamman laajuus ja hoito tarkentuiv...
21/02/2022

Tekevälle sattuu, osa 2.

Muutama viikko sitten maastopyöräilytapaturmassa saamani polvivamman laajuus ja hoito tarkentuivat viime keskiviikkona. (Tapaturman yksityiskohdat voit lukea mun aikaisemmasta facepostauksesta, m***a lyhyesti kerrottuna astuin maasta tukea ottaessani yllättäen useita kymmeniä senttejä kuoppaan minua hämänneen lumikerroksen läpi ja polvi jäi kaatuvan pyörän ja kiven väliin).

Pihlajalinnan urheiluklinikan päivystävän ortopedin viesti oli selvä: polven eturistiside on poikki (muutaman polvilumpion hiusmurtuman lisäksi) ja kuinkas ollakaan kaikki klinikan polvispesialistit varattuja hiihtoloman loppuun asti. Sitten ihmeellinen sattuma puuttui peliin: siinä kun puhelimessa pähkimme miten kannattaisi toimia, astui ortopedin työhuoneen ovesta sisään klinikan ylilääkäri-polvispesialisti-kirurgi ja näki koneella auki olevat magneettikuvat. Tuomio tuli muutamissa sekunneissa: kuntoutus kannattaa aloittaa saman tien eli aika fyssarille heti ja muuta jatkoa varten aika hänelle kuun loppuun. Mikä helpotus, ettei leikkausta tarvita ainakaan tässä kohtaa!

Sain ajan klinikan fysioterapeutille heti seuraavaksi päiväksi. Hän oli kovin luottavaisin mielin siitä, että polvi tulee ihan kuntoon, m***a kolme kuukautta siihen tulee nyt varata aikaa ja maastopyöräilemään pääsen seuraavan kerran toukokuussa.

Ensimmäisenä tavoitteena on palauttaa polven normaalit liikeradat sekä elvyttää polvea ympäröivien lihasten hermotus, jonka tasapaino on järkkynyt ristisiteen katkeamisen vuoksi. Kun kuntoutusta on nyt takana neljä päivää, tuntuu polvi kestävän sitä oikein hienosti.

Toivottakaa onnea matkaan, kuntoutumisraporttia seuraa perässä!

Tekevälle sattuu, osa 1.Ohessa kaksi kuvaa, jotka harmillisesti liittyvät toisiinsa. Ensimmäinen kuva on aloittelijamimm...
15/02/2022

Tekevälle sattuu, osa 1.

Ohessa kaksi kuvaa, jotka harmillisesti liittyvät toisiinsa. Ensimmäinen kuva on aloittelijamimmien lamppulenkiltä kaksi viikkoa sitten, jossa olin apuohjaajana. Toinen kuva puolestaan on n. tunti sitten saapuneesta radiologian erikoislääkärin lausunnosta.

Olosuhteet tuolla parin viikon takaisella lenkillä olivat tuoreesta runsaasta lumentulosta johtuen varsin vaativat, m***a eivät erityisen vaaralliset. Oli ihana talvinen MTB-lamppulenkki Helsingin keskuspuistossa kunnes sattuma päätti puuttua tapahtumien kulkuun: aivan lenkin lopussa väistin kapealla polulla koiranulkoiluttajaa ja ajauduin polun reunaan, jolloin pyörä tökkäsi lumeen. Tämän seurauksena hamuilin jalalla tukea maasta. Jalan alle sattui kuitenkin jonkinlainen kuoppa ja upposin polveani myöten lumeen, jonka seurauksena pyörä kaatui ja polvi jäi yli 20 kiloisen pyörän ja kiven väliin.

Tajusin heti, että jotain sattui, sillä kun yritin nousta seisomaan polvi ei heti kantanut. Pystyin hetken päästä kuitenkin ajamaan pyörän takaisin lähtöpaikkaan ja lievästi vielä varaamaankin jalalle. Heti seuraava aamuna varasin ajan ortopedille. Akuutti trauma vaikutti lääkäristä suhteellisen lievältä ja yhteistuumin päätimme jäädä tarkkailemaan tilanteen kehittymistä, sain reilun viikon sairaslomaa ja varmuuden vuoksi lähetteen magneettikuvaan. Viikon kuluessa tilanne tuntuikin kohenevan ja pääsin jo jopa varovasti kyykkyyn. Kävin kokeilemassa liukulumikenkäilyä tasamaalla Haltialan pelloilla ja kun siitä ei tuntunut seuraavan mitään ikävää, tein seuraavan päivänä varovaisen ylävartaloon ja vatsaan keskittyneen kehonpainotreenin. Ajattelin jo, että ehkä pääsinkin säikähdyksellä.

No enpä päässyt. Perjantai-iltana kuvauspäivän jälkeen kipu ja turvotus palasivat, ja maanantaina polvi alkoi aristaa myös kävellessä. Varasin ortopedille soittoajan ja klenkkasin tänään magneettikuvaan.

Huomenna kuulen vielä ortopedin tuomion, m***a tuosta lääkärislangista sain nyt sen verran itsekin selvää, että ilmeisesti eturistisiteessä sekä nivelkierukassa näkyy molemmissa lievä repeämä, joista eturistiside on selkeämpi ja todennäköisesti juuri tuon onnettomuuden aiheuttama. Saattaa olla myös joku hiusmurtuma jossain luussa. Ja näistä on sitten aiheutunut myös kysta polven takaosaan.

Mitä opin tästä kaikesta? Ainakin sen, että maltti on valttia urheiluvammoissa ja magneettikuvaan kannattaa kyllä mennä tosi herkästi näiden nivelvammojen yhteydessä. Opin myös sen, että suojien käyttö kannattaa aina. Mulla oli onnettomuuslenkillä päällä polvisuojat, joissa on myös kevyt sivuttaistuki. En uskalla edes ajatella mikä polven tilanne olisikaan, jos suojaa ei olisi ollut.

Sarjassamme uusia hienoja kokemuksia! 💪❤Näissä kuvissa näet minut ensimmäisen kerran suksilla Helsingissä koskaan ja toi...
03/02/2022

Sarjassamme uusia hienoja kokemuksia! 💪❤

Näissä kuvissa näet minut ensimmäisen kerran suksilla Helsingissä koskaan ja toisen kerran hiihtämässä ylipäätään sitten 80-luvun lopun. Tiistaina kävimme kanssa nimittäin liukulumikengillä aka pitokarvasuksilla aka umpihankisuksilla tutkimassa maastopyöräilypolkujen kuntoa Helsingin keskuspuistossa, joka oli yhdessä päivässä muuttunut lumiparatiisiksi. Keli sekä maasto olivat näille välineille aivan täydelliset!

Mulla oli suuria vaikeuksia ensin luottaa siihen, että skinit kyllä auttavat minut mäessä ylös, m***a niin ne vain tekivät, enkä kertaakaan kaatunut laskuissakaan. Kiitos tästä kuuluu kyllä Essille, joka näytti mallia miten homma toimii! ☃️🥰❄⭐🙏

Juuri ja juuri lumipeittonsa säilyttänyt, talven ensimmäistä kevyttä hankikantoa tarjonnut rauhallinen hämäläismetsä ja ...
17/01/2022

Juuri ja juuri lumipeittonsa säilyttänyt, talven ensimmäistä kevyttä hankikantoa tarjonnut rauhallinen hämäläismetsä ja haasteita janoava, ärhäkkä ja leveärenkainen italialainen maastomenopeli. Sunnuntaina tämä epätavallinen, jännittävä pari olivat kuin luodut toisilleen! Ei tarvinnut hymyä multa lenkillä houkutella! 💪♥️

29/12/2021

Jihuu! Kohta alkaa lumipeite metsässä riittää Etelä-Suomessakin hiihtämiseen ja mun uudet sukset ovat melkein käyttökunnossa. Melkein siksi, etten saa yhtä siteen säätöruuvia auki. Toinen haaste koskee teleskooppisauvoja, jotka eivät lukitu. Nämä ongelmat selviävät tarkemmin videosta. Oisko jollain vinkkejä?

Olipa kerran porokaverukset. Toinen tosi vahva ja notkea, ja toinen vähän hullunkurinen, m***a söpöjä ja ahkeria poroja ...
23/12/2021

Olipa kerran porokaverukset. Toinen tosi vahva ja notkea, ja toinen vähän hullunkurinen, m***a söpöjä ja ahkeria poroja molemmat. Koko vuoden nämä kaverukset ovat ahkerasti treenanneet, jotta jaksavat jälleen vetää pukin lahjoja täynnä olevaa rekeä

19/12/2021

Kaikki suomalaisethan osaavat hiihtää vai osaavatko oikeasti sittenkään?! Mulla on 35 vuotta siitä kun oon viimeksi hiihtänyt, m***a nyt vihdoin hankin tommoset hiihtimet, koska haluan päästä metsään silloinkin, kun siellä ei ole polkua.

Mulla meni siis vuosikymmeniä taklata erinäisistä syistä vähitellen kehittynyt talviliikuntakammo. Yksi syy on taatusti se, että mun liikuntavälineet lapsena oli usein tosi surkeat. Kannankin nykyään ihan ylpeydellä välineurheilijan titteliä, koska fakta on, että olemattomilla ja huonoilla välineillä pystyy tappamaan liikunnan ilon oikein tehokkaasti.

Luisteleminen oli sentään musta joskus kivaa, m***a lähes yhtä pitkä tauko on siitäkin, kun olen viimeksi luistellut. Retkiluisteluun mä perehdyn ensi vuonna, koska tykkään siitä aivan varmasti.

Saa nähdä miten tän hiihtämisen kanssa käy 😅 Nyt vaan odotellaan lunta tänne Etelä-Suomeenkin! ❄🎿☃️🌬

Jos haluaa saada kaiken ilon irti talvimaastopyöräilystä, kannattaa satsata läskipyörään:  Mulla valinta oli sähköinen v...
04/12/2021

Jos haluaa saada kaiken ilon irti talvimaastopyöräilystä, kannattaa satsata läskipyörään: Mulla valinta oli sähköinen versio, m***a erinomaisen hauskaa se on luomullakin kuten kuvasta näkyy!

Hyvää kansainvälistä läskipyöräpäivää kaikille!

01/12/2021

Näiden treenien vetäjien naamasta ei koskaan näy, että tää treeni olisi jotenkin rankkaa. Mun naama sen sijaan paljastaa kyllä kaiken! 🤘😀

Osoite

Helsinki

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Ihana Treenaaja :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Ihana Treenaaja :lle:

Jaa