09/04/2024
Så er K2/Intersurf Freeride Workshop i Alagna/Monterosa gennemført for 10 kunder/personale.
Formålet med kurset er at give vores kunder mulighed for at arbejde med de muligheder og begrænsninger der er i det udstyr vi forhandler. Der er også et ønske om at give alle bedre “egenfærdighed” i at løbe off piste under meget varierende forhold, både terrænmæssigt og vejrmæssigt. Vi fik til fulde opfyldt vores formål, da vi fik ekstremt forskellige og udfordrende forhold gennem ugen!
Søndag var rejsedag, og da det over weekenden regnede og sneede massivt i området, så vågnede vi mandag op til 1.4 meter sne på bjerget og lavinefare 4/5, så der var ikke andet at gøre end at blive nede i dalen hele mandagen. Vi benyttede tiden til at træne “bipper søgning” og “lavine ABS-rygsæk teori” hvor vi udover de grundlæggende færdigheder også fik mulighed for at diskutere på “ fagnørd niveau” og det gav os alle en god viden, som helt sikkert kan bruges i hverdagen, når vi rådgiver ski kunderne.
Tirsdag var solen fremme og forventningerne store, men det “fluffy pudder” var desværre væk. Den våde sne havde hurtigt sat sig, så lavinerisikoen faldt gennem dagen, men sneen blev også hurtigt noget tung at løbe i, men vi fik gang i ski og ben, og sluttede dagen med en overnatning på Orestes Hütte i 2600 meter, hvor vi nød eftermiddagssolen på terrassen.
Onsdag var vejrmeldingen ret fin, men vi fik en lektion i hvem der bestemmer vejret, og det er ikke BergFix eller Yr. Vi fik lige en times klart vejr fra morgenstunden, og så lukkede det ellers til i tåge. Vi delte gruppen i to – ”dem der kan se med fødderne” og dem der gerne ville følge pisten. Det lykkes at få en god dag på trods af tågen, som i også kan fornemme på lift billedet. Vi sluttede af med at løbe ned til Alagna by, og det var så sidste gang det var muligt. Vi sprang fra sneklat til sneklat de sidste 500 meter ned til byen.
Torsdag var solen fremme igen, og vi startede ud med den lange travers til den gamle liftstation og ned gennem is faldet, som havde fået rigtig meget sne, man kunne næsten ikke mærkede det er en ikonisk passage i bjerget. Vi fik super fint pudder ned på nordsiden, og nød Balma som når den er bedst! Derefter stod den på Retalina, som er en canal med indgang på 45/50 grader når den er ”normal” men det massive snefald havde gjort den lidt mere ”menneskelig” så vi kunne køre lidt skråt ind fra højre og få de fineste pudder sving helt ned midt på bjerget – det var ugens længste og bedste powder run på næsten en kilometer, så flere folk var i risiko for at flække kinderne af store smil og juhu råb.
Som en afslutning på dagen fik vi lokket Roberto (vores guide) til at tage os ned via landsbyen til Pastore og videre til Pedermonte, hvor dagen sluttede med meget våd sne, men storslået udsigt og natur.
Fredag stod den på eventyr. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, og vi lagde ud med en ”kort gå tur” på Indren gletcheren. Det skulle hurtigt vise sig at definitionen af ”kort gå-tur” er meget forskellig i Robertos hoved og vores ”lav-lændinges hoveder” – vi gik i 1½ time og kom på til et meget flot klippe fremspring, hvor man også kan rapelle ned, men det spang vi over – for der var andre planer for os! Vi løb ned i firnsne, som skiftede meget undervejs, men vi begav os til Malfatta, som er en ikonisk canal, hvor man fires ned i tov – stående baglæns på skiene og afkobles når det er bredt nok til at skiene kan tværstilles, og vi kan skrense ned på Bors gletcheren. Det er en kæmpe oplevelse og giver et sug i maven når man lægger alt vægt i selen og tovet, men normalt venter der så en stor belønning med super fin sne på Bors. Desværre fik vi lige en stor sky ind over bjerget da vi påbegyndte ned firingen og da vi var en stor gruppe, så tog det godt en time at få alle ned og i den tid, så steg temperaturen under skyen med 2-3 grader, og sneen blev rigtig tung. Men alle mand kæmpede bravt med at lave fine sving og holde tempo, og med en lille times forsinkelse nåede vi fores frokost aftale på Pastore, som havde åbnet ekstraordinært for os denne fredag. Det var med stive lemmer og ømme ben vi skulle løbe de sidste 3 kilometer ned gennem skoven og afslutte en stor dag.
Lørdag var hjemrejse, men vi kunne lige nå en hurtig runde – meldingen lød: ”på ski til kl. 12, så mødes til kort frokost – kl. 13 i Riva Val Dobbia og klæde om og pakke – og være ude af byen kl. 14. Den plan holdt vi præcist og udover at vi mistede alt bagage på vejen hjem (but who cares, når det er den vej?) så var det afslutningen på et rigtig godt kursus med stort udbytte til os alle.
Ole Klemmensen, Intersurf A/S
Kursusleder