20/12/2025
Det er helt ubegribeligt at dette opslag er nødvendigt at lave... Hvordan kan myndighederne forsvare at hestene fortsat står under elendige forhold, der politianmeldes gang på gang?
De ansvarlige skulle som minimum have strakspåbud om at få sagerne i orden, ellers dagsbøder og så i spjældet.
I morges, mens tællelysets blafrende flamme stadig kastede skygge på Viegaards vægge og morgengrøden dampede i gryden, var der postyr i dueslaget. En længe ventet melding fra Klim kom os i hænde, men en af de mere triste.
Hestene er tilbage på stald. Mørket har sænket sig over Vester Klitgaard. Vi går en lang vinter i møde.
Sidste år var Georgs undskyldning for de kummerlige, ikke-godkendte forhold på Vester Klitgaard, at de havde haft travlt med at få hestene flyttet fra Viegaard og Sletten ved Aggersborg og kun netop havde overtaget gården. Der blev proppet heste i kalveboksene og knaldet et forværk op for køresiloerne og tju hej, som det gik på Mønsterstutteriet. Manglende motion og boksstørrelse blev politianmeldt. Blandt andet.
Nu er der gået lidt over et år, de fleste heste har været ude på døgnfold i sommer, resten har været noteret på lufteplanen og nogle stykker har rent faktisk bevæget sig ud af deres bokse ind imellem. Er forholdene blevet bragt i orden?
Om malkestalden, der skulle indrettes til løsdrift med adgang til grusfold og græsmarker, er blevet moderniseret eller bare molesteret,
står hen i det uvisse - sidst FVST var på besøg var det et hul i jorden.
Jo mere det søkker i Anders Hundahls ensilage, jo flere køresiloer er der vel også til at opbevare heste i - og når møglaget bliver højt nok, er der jo også adgang til fold. Over lågen.
Vi kan ikke undgå at blive berørte af meldingen fra Vester Klitgaard. I årevis er John blevet sanktioneret for at holde sine heste indespærret uden adgang til fold, uden tørt leje, uden at deres fysiologiske behov er tilgodeset.
Der er ingen udsigt til at John ændrer modus.
En ting er, at han er bedøvende ligeglad med at bryde loven. Det forstår vi så udemærket - han mærker jo aldrig konsekvenserne! Før undlod han bare at betale bøderne - nu er det ikke engang ham selv, men hans gamle venner, der får regningen. John gør som han vil, uden hensyn til lovgivning, rådgivning, indskærpelser eller politianmeldelser. Regningen ryger direkte til Gældsstyrelsen.
Det undrer, at Fødevarestyrelsen ikke skruer op for sanktionsniveauet, når det er gentagelse på gentagelse af overtrædelserne. Det er i dén grad eskalerende myndighedsudøvelse og mangel på samarbejdsvilje og compliance. Hvordan kan man tillade at de samme heste fortsat udsættes for den samme mangelfulde pasning?
Måske bliver det Gældsstyrelsen der skal lukke festen? Der er tegn nok på uforsvarlig drift til at man kunne overveje krav om en sikkerhedsstillelse, hvis ikke virksomhederne allerede ved første regnskab har nået punktet for håbløshed og statens inkasso vil begære dem konkurs.
Den anden årsag er det, der får det til at stikke i hjertet på en dyreven 💔
Hvis man kender til hestes natur, deres behov for bevægelse, grovfoder, social kontakt og tager deres velfærd alvorligt.
Hvis man avler og opdrætter sunde og stærke rideheste, går op i kvalitet og er stolt af sin avl.
Hvis man nyder at omgås sine heste, har respekt og viser omsorg for dem.
Så kan man ikke have hest som John Byrialsen.
Hvis man kan gå i de stalde dag ud og dag ind, se på de heste vi ser billeder af fra FVST, uden at ønske at gøre det bedre, så burde man ikke have hest. Man burde slet ikke bære ansvaret for flere hundrede hesteskæbner i sine hænder.
Det er ikke ok.
Del og gør opmærksom på det fortsatte vanvid. 'Tag' jeres politiker - synes de det er ok?
https://foedevarestyrelsen.dk/Media/638380716972964351/Vejledning%20heste%20-%20november%202023.pdf