Julles Hesteservice

Julles Hesteservice Bag Julles Hesteservice står Julie Renée Hammer, Hólaruddannet træner og b-instruktør.

18/04/2026

Så landede fire unghopper og Sleipnir i deres eget stykke paradis.

Ting man risikerer når man er smedens hest....
17/04/2026

Ting man risikerer når man er smedens hest....

Kære alle hestefolk! Jeg har et åbent, bredt og nysgerrigt spørgsmål!(og måske pønser jeg på noget)🍀 Hvilke udfordringer...
07/04/2026

Kære alle hestefolk!

Jeg har et åbent, bredt og nysgerrigt spørgsmål!
(og måske pønser jeg på noget)

🍀 Hvilke udfordringer oplever I i forbindelse med hovpleje, beskæring og skoning af jeres hest?

🍀 Hvilke tanker har I om det, hvilke forventninger, hvilke bekymringer, hvilke udfordringer, hvor meget fylder det for jer? Hvad ville I gerne have var nemmere, hvad er en succes?

🍀Hvordan tror I jeres hest(e) oplever situationen? Hvilke udfordringer oplever den?

Jeg vil sætte pris på jeres input - i kommentarfeltet, i pb, anonymt er også ok 😊

God solskinsdag - Husk at nyde livet 🌞🐎🩷

Ps. Må gerne deles ✨

At blive klogere en tirsdag aften 🤓
24/02/2026

At blive klogere en tirsdag aften 🤓

01/01/2026

Tak for de gode stunder i 2025 og godt nytår til jer alle ♥️
Snögg og jeg står lige og "nyder" fyrværkeriet over byen..

Det er helt ubegribeligt at dette opslag er nødvendigt at lave... Hvordan kan myndighederne forsvare at hestene fortsat ...
20/12/2025

Det er helt ubegribeligt at dette opslag er nødvendigt at lave... Hvordan kan myndighederne forsvare at hestene fortsat står under elendige forhold, der politianmeldes gang på gang?
De ansvarlige skulle som minimum have strakspåbud om at få sagerne i orden, ellers dagsbøder og så i spjældet.

I morges, mens tællelysets blafrende flamme stadig kastede skygge på Viegaards vægge og morgengrøden dampede i gryden, var der postyr i dueslaget. En længe ventet melding fra Klim kom os i hænde, men en af de mere triste.

Hestene er tilbage på stald. Mørket har sænket sig over Vester Klitgaard. Vi går en lang vinter i møde.

Sidste år var Georgs undskyldning for de kummerlige, ikke-godkendte forhold på Vester Klitgaard, at de havde haft travlt med at få hestene flyttet fra Viegaard og Sletten ved Aggersborg og kun netop havde overtaget gården. Der blev proppet heste i kalveboksene og knaldet et forværk op for køresiloerne og tju hej, som det gik på Mønsterstutteriet. Manglende motion og boksstørrelse blev politianmeldt. Blandt andet.

Nu er der gået lidt over et år, de fleste heste har været ude på døgnfold i sommer, resten har været noteret på lufteplanen og nogle stykker har rent faktisk bevæget sig ud af deres bokse ind imellem. Er forholdene blevet bragt i orden?

Om malkestalden, der skulle indrettes til løsdrift med adgang til grusfold og græsmarker, er blevet moderniseret eller bare molesteret,
står hen i det uvisse - sidst FVST var på besøg var det et hul i jorden.
Jo mere det søkker i Anders Hundahls ensilage, jo flere køresiloer er der vel også til at opbevare heste i - og når møglaget bliver højt nok, er der jo også adgang til fold. Over lågen.

Vi kan ikke undgå at blive berørte af meldingen fra Vester Klitgaard. I årevis er John blevet sanktioneret for at holde sine heste indespærret uden adgang til fold, uden tørt leje, uden at deres fysiologiske behov er tilgodeset.
Der er ingen udsigt til at John ændrer modus.

En ting er, at han er bedøvende ligeglad med at bryde loven. Det forstår vi så udemærket - han mærker jo aldrig konsekvenserne! Før undlod han bare at betale bøderne - nu er det ikke engang ham selv, men hans gamle venner, der får regningen. John gør som han vil, uden hensyn til lovgivning, rådgivning, indskærpelser eller politianmeldelser. Regningen ryger direkte til Gældsstyrelsen.

Det undrer, at Fødevarestyrelsen ikke skruer op for sanktionsniveauet, når det er gentagelse på gentagelse af overtrædelserne. Det er i dén grad eskalerende myndighedsudøvelse og mangel på samarbejdsvilje og compliance. Hvordan kan man tillade at de samme heste fortsat udsættes for den samme mangelfulde pasning?

Måske bliver det Gældsstyrelsen der skal lukke festen? Der er tegn nok på uforsvarlig drift til at man kunne overveje krav om en sikkerhedsstillelse, hvis ikke virksomhederne allerede ved første regnskab har nået punktet for håbløshed og statens inkasso vil begære dem konkurs.

Den anden årsag er det, der får det til at stikke i hjertet på en dyreven 💔
Hvis man kender til hestes natur, deres behov for bevægelse, grovfoder, social kontakt og tager deres velfærd alvorligt.
Hvis man avler og opdrætter sunde og stærke rideheste, går op i kvalitet og er stolt af sin avl.
Hvis man nyder at omgås sine heste, har respekt og viser omsorg for dem.
Så kan man ikke have hest som John Byrialsen.

Hvis man kan gå i de stalde dag ud og dag ind, se på de heste vi ser billeder af fra FVST, uden at ønske at gøre det bedre, så burde man ikke have hest. Man burde slet ikke bære ansvaret for flere hundrede hesteskæbner i sine hænder.

Det er ikke ok.

Del og gør opmærksom på det fortsatte vanvid. 'Tag' jeres politiker - synes de det er ok?

https://foedevarestyrelsen.dk/Media/638380716972964351/Vejledning%20heste%20-%20november%202023.pdf

Det her er et super vigtigt opslag - det belyser netop nogle af de store problemer i håndhævelse af Dyrevelfærdsloven - ...
06/12/2025

Det her er et super vigtigt opslag - det belyser netop nogle af de store problemer i håndhævelse af Dyrevelfærdsloven - problemer der gør at dyrene ikke bliver hjulpet tilstrækkeligt og de ansvarlige ikke straffes.
På siden Spørgenisserne fra Viegaard er der samlet bunker af information om Viegaardsagen - sagen der bare sket ikke er slt endnu.
Del meget gerne opslaget, 'tag' de politikere der råber op for stramninger. De skal vide hvor nogle af de store problemer i praksis ligger - det er dem, der kan påvirke lovgivningen! ♥️🐴

Der er en del love som John og Co. har noget kun svært ved at overholde. I dag handler det om den besværlige Dyrevelfærdslov.
Det er den, som burde sikre at hestene sørges forsvarligt for og den, som Johns selskaber oftest er straffet med store bøder for brud på.
Hvad mon Viegaardhestene tænker om §1-3?

"Bekendtgørelse af lov om dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven)

Kapitel 1
§ 1. Loven har til formål at fremme god dyrevelfærd, herunder beskytte dyr, og fremme respekt for dyr som levende og sansende væsener. Loven har endvidere til formål at varetage dyreetiske hensyn.
§ 2. Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer"

Der er i den grad gået inflation i ønsker om stramninger af omtalte lov og man kan ikke svinge en kat i halen på Christiansborg uden at ramme en ordfører eller partiformand som tramper i gulvet og kræver dobbelt op på straf - for man skal være god mod dyr!
Dette gælder også vores hårdt optømmede Minister Jacob Jensen. Glad som en julegris til 9.95 kroner halvkiloet bedyrer han at NU! skal der slås hårdt ned på dyremishandling.

Der er bare nogle udfordringer som vi er lidt bekymrede for, i forhold til overhovedet at opnå den ønskede effekt af loven. Når et menageri som Viegaard og Viegaards Eftf. blot trækker på skuldrene af enorme bøder og fortsætter ufortrødent efter nøjagtigt samme model, er der noget helt, helt galt.

Derfor vil vi hjælpe alle de politikere, der gerne vil gøre noget godt for dyrene, sikre deres velfærd og gøre det muligt at straffe overtrædelser hårdt og effektivt. De skal have et indblik i virkelighedens verden.

Hjælp os med at tagge alle politikerne med de gode intentioner - det er vigtigt de forstår udfordringerne!

På trods af heste i forfærdelig forfatning og kummerlige forhold, lykkes det for John at "nøjes" med klassificeringen uforsvarlig behandling frem for groft uforsvarlig, hvilket nedsætter straffen betydeligt.
Kriterierne er alt for upræcise, vurderingerne måske for subjektive og påvirkelige?
Stram op på den graduering af lovbruddene - kig jer omkring i beskrivelsen til dommene og billederne - er det virkelig ikke groft nok?

Er det rimeligt at der ingen konsekvenser er for en ejer og direktør i en virksomhed når dyrene ikke passes som loven foreskriver? Senest så vi konkursboerne absorbere bøder for 600.000,- og John gå grinende derfra. Før det, var det en bøde på 225.000,- og den ligger hos Gældsstyrelsen - tror I John ligger søvnløs over den?
Der skal strammes op på personligt ansvar for dyrene. Det skal IKKE ligge i en virksomhed.

De heste, som har oplevet de overtrædelser der skete på Viegaard, har de fået det bedre nu, efter bøderne er uddelt? Konkursen var nok til deres fordel, men med samme driftsleder (jfr. aktindsigter) er der nok ikke betydelig forskel i daglig praksis, ud over foderet der fulgte med købet af Vester Klitgaard.
Er det OK at en ny ejer kan fortsætte samme drift med samme dyr og starte fra 0 med sanktioner? De nye virksomheder er politianmeldt for bl.a. dyrevelfærdsovertrædelser i halvandet år nu - uden der er rejst sag. Er det rimeligt for hestene?

Endeligt er det nødvendigt at kigge på den økonomiske post ved en eventuel fjernelse af dyr eller fjernelse af ejer. Det er urimeligt det påhviler politikredsen at bære den økonomiske byrde. En dyrevelfærdsfond, hvor en procentdel af alle bøder for overtrædelse ligger, kunne være en idé.

Dobbelt op på bøder som ikke betales, unddragelse af personligt ansvar i ApS og skift af ejerskab når stakken af sanktioner når skulderhøjde... Hvis ikke der tages hånd om de praktiske udfordringer, er stramninger af loven ikke en hujende bjælde værd for Viegårdhestene.

Del gerne - "tag" din politiker - sammen kan vi!

(Georg - mon ikke det var en idé at opgradere dit personale? Der er et fradragsberettiget AMU-kursus i Dyrevelfærdsloven her 😁)
https://voksenuddannelse.dk/soeg/uddannelser/amu/filtrering/kurs?hold=true&subject_code=22601&level=-&type=amu

pressemeddelelse vedr styrket indsats fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
https://fvm.dk/nyheder-og-pressemeddelelser/2025/nov/nyt-lovforslag-vil-styrke-indsatsen-mod-dyremishandling-markant

"Sammen om dyrene"
https://fvm.dk/Media/638477332860181656/Sammen_om_Dyrene_-_Aftale_om_dyrevelfaerd_2024-2027.pdf

Her er der en stor, reel og velredet hest til salg!
05/11/2025

Her er der en stor, reel og velredet hest til salg!

Diskur (i daglig tale Disko) er en rigtig skøn kammerat. Han er vant til at blive redet på bane og ud på tur, langs vej, i skoven, på stranden og i vandet. Han er godt grundtrænet og kan sine basisøvelser som forpartsvending, schenkelvigning og versader. Disko er meget styrbar, han kan rides f...

I morgen skal jeg på tur 😎 Jeg skal blandt andet høre Mette Uldahls oplæg på Part of the Change- Welfare horsesports fes...
11/09/2025

I morgen skal jeg på tur 😎 Jeg skal blandt andet høre Mette Uldahls oplæg på Part of the Change- Welfare horsesports festival og jeg glæder mig!
Du kan stadig få billet og du kan endda spare 40% på prisen med koden VIP.
Og jeg har også en ledig plads i bilen, hvis det sku' være 🐎🌞♥️

🐎 Beskytter reglerne egentlig hestene? 🐎
- et konstruktivt kig på hestesporten

På Part of the Change- Welfare horsesports festival kan du, allerede i morgen fredag, opleve et tankevækkende oplæg med dyrlæge, forsker og velfærdskonsulent, Mette Uldahl, der stiller spørgsmålet:

“Beskytter reglerne egentlig hestene?”

Oplægget tager udgangspunkt i artiklen "Translating Ethical Principles into Law, Regulations and Workable Animal Welfare Practices", som Mette udgav tidligere på sommeren sammen med professor David J. Mellor.

🔍 Artiklen, og oplægget, handler om, hvordan forskellige etiske perspektiver har formet både vores forståelse af dyrevelfærd og den lovgivning, vi bruger til at beskytte dyr:

➡️ I den ene ende et menneskecentreret syn, hvor menneskers behov altid går først
➡️ I den anden ende dyrenes rettigheder, hvor al udnyttelse af dyr afvises
➡️ Midt imellem bl.a. nytteetik, der i sin stærke version kræver, at vi både minimerer alle skader og maksimerer alle realistiske fordele for dyrene
➡️ Og omsorgsetik, som tager udgangspunkt i vores følelsesmæssige reaktioner på dyr i nød

🐴 Artiklen viser også, hvordan dyrevelfærd er blevet et selvstændigt videnskabeligt felt gennem de sidste 40 år, og hvordan lovgivningen har fulgt med:
– Først fokus på grov mishandling
– Derefter anti-grusomhedslove
– Og i dag: en pligt til ikke bare at undgå lidelse, men også at fremme positive oplevelser for dyrene

💡 Kort sagt giver oplægget et unikt indblik i hvordan etik, videnskab og lovgivning kan gå hånd i hånd, og hvordan vi i praksis kan sikre bedre dyrevelfærd for hestene i sporten.

📅 Fredag d. 12. September
📍 Middelfart Ridecenter

👉 Se hele programmet og selvom det allerede er i morgen, så kan du stadig nå at køb billet her:
https://sarahgerding.safeticket.dk/108859/Part_of_the_Change-_Welfare_Horsesport_festival

Lísa shinede som demohest og badede i kærlighed, da jeg var inviteret til at fortælle om mit job på  i dag. Skøn start p...
03/09/2025

Lísa shinede som demohest og badede i kærlighed, da jeg var inviteret til at fortælle om mit job på i dag. Skøn start på dagen 🧲🐎🌞
eller

22/08/2025

OBS husk at skrive under dette opslag, så I ikke bliver væk for mig under en deling 🙏🙏🙏

Er ved at samle sammen til kommende turer i oktober til:

-8830 Tjele. Man. D. 20 okt. 🔴Fuldt booket.
-8600 Silkeborg, 8660 Skanderborg, man. d. 6 okt.
-8330 Beder man. d. 27 okt 🔴 Fuldt booket.

Skriv meget gerne pb, hvis du vil med på en af disse turer. 🙏Eller du gerne vil ha en tur forbi din hest. 👌

Mvh Karin og Bitten 💗🐴

Adresse

Norupvej 36
Vammen
8830

Hvad er åbningstiderne?

Mandag 09:00 - 16:00
Tirsdag 09:00 - 16:00
Onsdag 09:00 - 16:00
Torsdag 09:00 - 16:00
Fredag 09:00 - 15:00

Telefon

+4560152065

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Julles Hesteservice sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Julles Hesteservice:

Del