17/03/2026
Beretning Sørbymagle IF 2025
Lad mig starte med at sige at Sørbymagle Idrætsforening står et rigtig godt sted. Vi har en sund økonomi, og vi løfter i flok. Vi er en stolt og traditionsrig forening - Det skal vi blive ved med.
På medlemsfronten har vi en lille fremgang fra 2024 på 1396 til 1432 medlemmer i 2025. Heri er medregnet Esports medlemmer som vi jo på papiret ikke kan tælle med, men som fælles forening er det det tal vi læner os op af. Enkelte afdelinger har haft lidt tilbagegang på medlemsfronten.
2025 har på mange områder været et stille år, hvor vi igen har brugt tid på både administrative tiltag som opdatering af vores hjemmeside og arbejdet med at etablere en infoskærm, der skal stå ved indkørslen til hallens parkeringsplads. Vi kæmper enormt meget med kommunen om en masse juridiske aspekter, og det dræber lidt vores evne til at at komme i mål med nye tiltag. Vi håber og tror på at skærmen kommer op inden for de næste 3 måneder, og den skal bruges til at markedsføre de aktiviteter afdelingerne har, men også som hjælp til at hallen kan promovere sig selv i langt større grad.
Da jeg stod her for et år siden fortalte jeg om Esport, der var blevet en selvstændig forening og jeg kan gentage mine ord fra sidst, men denne gang med en anden afdeling nemlig Sørby fodbold som efter en prisværdig indsats og med gode kræfter bag nu har slået sig sammen med FS Hashøj og dannet den nye forening SørbyDalmose FF. En selvstændig forening med 210 medlemmer delvist under Sørbymagle IF. Med fodbolden som omdrejningspunkt fra de helt små til de ældste, der stadig vil mærke lidt græs under føderne. Tillykke med Jeres nye forening, og vi glæder os til at forsætte det gode
samarbejde.
Det er vigtigt at sige at disse strukturelle ændringer de senere år ikke betyder at vores forening er i opløsning, men tiderne ændrer sig, og vi bliver nødt til at acceptere at det må vi som forening også gøre. Vi styrker setuppet, gør det nemmere for afdelingerne at operere på egen hånd uden at hæfte økonomisk for hinanden.
Jeg ville ønske jeg kunne stå her i dag og fortælle om en ny hal, som vi alle så brændende higer efter. Vi har brugt lang tid i det seneste år på at diskutere hvordan vi fordeler timerne i hallen bedst, og det korte svar er; vi har simpelthen ikke kapacitet nok i vores faciliteter til at understøtte det behov som afdelingerne har. Vi er begrænset i at kunne tilbyde nok træninger til dem der ønsker mere tid, og vi har ikke mulighed for at udvide med nye idrætter.
Byen står over for endnu en udvidelse med omkring 100 nye boliger i step 2 ved Søparken, og lur mig om der ikke er nogle af alle de potentielt 3-400 indbyggere, der gerne vil være en del af Sørbymagle IF. Vi giver ikke op på dette, men I må være tålmodige, og så håber vi kommunen gerne vil spille bold med os i denne omgang. Ønskescenariet er at vi i 2027 ikke blot kan fejre foreningens 120års fødselsdag
men også udvide med et bedre cafeteria og en ekstra halv hal.
Vi har for nylig mistet en ildsjæl, der har gjort et uvurderligt arbejde for foreningen. Benny Søndergaard stifter af Sørbymagle Hockey er desværre gået bort. Vi sender ham og familien en kærlig tanke.
Igen i år vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige tak til alle de frivillige trænere, ledere og
betyrelsesmedlemmer vi har i foreningen – Mere end 110 personer yder en frivillig indsats på den ene eller anden måde. Og det tal er kun det vi har på papiret. Så ingen tvivl om vi er en forening med et stærkt frivilligt DNA, og det skal vi gøre alt hvad vi kan fot at holde fast i. Nogle kaster sig ud i foreningslivet for første gang, andre tager endnu flere opgaver på sig end de har i forvejen, og nogle takker af efter mange års indsats. Det er en fin lille livscyklus som vi alle er rundet af.
I Januar afholdte vi for første gang i flere år vores nytårskur hvor alle afdelingernes bestyrelsesmedlemmer med påhæng var inviteret til en hyggelig aften med god mad og livlig snak omkring bordet.
Jeg håber endnu flere vil støtte op om vores tiltag næste år, for I fortjener det allesammen.
Sidste år præsenterede jeg Jer for vores nye hall of fame plade med navne på de æresmedlemmer foreningen har. Jeg håber I har haft lejlighed til at se på den i foyeren i hallen. På trods af et ihærdigt detektiv arbejde var der tilsyneladende et par navne, der manglede på pladen, de er nu tilføjet. Her kan nævnes Eva Nygård, Mogens Nellemann og Nina Pedersen.
På hjemmesiden kan I se kriterierne for at komme i betragtning til denne pris, der blandt andet går på:
• Udvist en længevarende interesse for foreningen.
• Have været eller er en markant personlighed i Sørbymagle IF.
• På værdig vis have repræsenteret foreningen.
• Have virket på lederplan (eller været medlem) i en usædvanlig lang periode.
• Ved sin indsats have sat sig spor i foreningens historie.
• Har udført et enestående frivilligt arbejde i klubben.
Selvom det ikke er givet at der udpeges et nyt medlem hvert år, så har vi dog i år fundet plads til endnu
en person på listen. Én, der har ydet en uvurderlig frivillig indsats for foreningen og for byen. En jeg husker, der altid har været der. Både når der skulle ydes en praktisk indsats eller blot drikkes en sejrsøl. En der har bidraget med bestyrelsesarbejde igennem en menneskealder, og selvom jeg aldrig får ham helt til at indrømme at jeg for mange år siden havde ret i at sandkassefodbold for de allermindste
kunne blive et hit, så gik han med på ideen alligevel. Kære Brian jeg er sikker på, at alle dine fodbold kammerater kan hive utallige anekdoter frem om dig, og jeg håber du ved at dit engagement for Sørbymagle IF og byen til evig tid vil være værdsat. Vi skylder dig en kæmpe tak for indsatsen - Nu har du givet stafetten i fodbold videre til nye kræfter, og jeg er
sikker på de bærer arven videre på fornem vis. Stort tillykke med titlen som æresmedlem i Sørbymagle IF.
Afslutningsvis vil jeg gerne sige tak til Anja for din tid som sekretær i bestyrelsen, du sprang til på et tidspunkt hvor vi var i knæ på flere punkter. Tak til René for dine gode input og din kamp for vores nye skærm, og tak til Karen og Peter for at holde styr på finanserne.
Tak for at I lyttede, tak for indsatsen til alle I og omkring klubben og lad os sammen blive endnu bedre.
Formand Sørbymagle IF
Trine Andersen@