20/02/2026
I dag har vi, i en mere end fyldt Sejlflod kirke, taget en sidste afsked med en ægte ildsjæl.
Berit Pedersen gik pludselig og alt for tidligt bort for en uge siden.
Det er så svært at beskrive, hvor meget Berit har betydet for FDF Storvorde-Sejlflod gennem mere end 40 år, så det vi siger her, er kun en lille flig af den store betydning, som Berit - og Peter - har haft.
I dette mindeord om Berit, er der højst sandsynligt noget, vi ikke har husket at få med - så tilgiv os for det.
Berit har fungeret som “limen” i kredsen og har været med til at få hjulene til at køre rundt. Berit forventede ikke at få ros eller anerkendelse for sin indsats.
Berit var en omsorgsfuld, mild, rummelig og smilende person, altid venlig, imødekommende og ordentligt.
Berit viste interesse i mennesker omkring hende, spurgte ind til hvordan man havde det og var altid klar til at give en hjælpende hånd. Berit fik alle til at føle sig velkommen.
Berit fandt altid løsninger, når man kom til hende med forskellige problematikker - som hun sagde: “Det finder vi ud af”.
Tilbage i 1985 stod FDF Storvorde-Sejlflod og manglede nye kræfter, der kunne styrke arbejdet i kredsen og forberede kredsen til landslejr-deltagelsen i 1986.
Det tidligere kredslederpar Poul & Martine Kjærgaard havde været opsøgende og fået Peter med tilbage til FDF-kredsen, og han havde sagt ja, til at blive den nye kredsleder og her havde han Berit ved sin side.
Berits første landslejr var i 1986 og her boede hun sammen med Marianne og Lars i campingvogn i familielejren. Hun havde taget badekåben med i forventning om 10 dage med sol, ro og afslapning. Men hun opdagede hurtigt, at livet på landslejren var noget ganske særligt og helt andet, fyldt med liv og en fantastisk stemning.
Berit var hurtigt med i alt det praktiske arbejde i kredsen. Hun satte tingene i system, bestilte FDF-skjorter, mærker, lejrudstyr, m.m. Hun kom gerne og afleverede det bestilte i kredshuset, eller vi afhentede det på Gadekærsvej 11. Berit blev hurtigt bindeleddet mellem medlemmerne og kredsens kasserer Steen Kjærgaard/Kenneth Markussen.
Efter en årrække overtog Berit kassererposten og har siden varetaget funktionen med et enormt stort overblik, ansvarlighed og pålidelighed.
Regnskabet var altid ajourført, hvilket betød at det altid blev afleveret til tiden.
Berit var også altid til stede, når der var gang i projekter i kredsen. Gennem årene er der lavet et stort arbejde i kredsen med bl.a. friluftscenter, tilbygninger, forbedringer. Her var det Berit, der altid stod for at arbejdsfolket fik frokost og havde altid tid til at snakke med folkene.
På sommerlejr var det Berit, der sørgede for at der var en lejrbank og en Tut. Når børnene blev afleveret i kredshuset, før en lejr, kom de og satte penge ind i lejrbanken og herefter havde Berit styr på børnenes lejrkonto, når de handlede i Tutten.
Berit har også været en kæmpe ressource for FDF Storvorde-Sejlflods Sankt Hans arrangement, som er blevet en stor og dejlig tradition for borgere i Storvorde, Sejlflod, Gudumholm og vores omkringliggende byer.
Her var det Berit, der købte alt ind til og hentede byttepenge og sørgede for at der blev gjort rent og klart.
Berit havde det store overblik og fik lavet aftaler om, hvem der gjorde hvad. Hvis der ikke var nok folk til at hjælpe til Skt Hans, så tog hun en større andel i arbejdet selv.
Alting skulle se ordentligt ud, selv vinduerne i Kredshuset blev vasket og pudset.
Et år var der sommerlejr i kredsen, som sluttede med fejring af Skt. Hans. Her kom der mange søskende, forældre og bedsteforældre til spisning - mange flere end forventet, og resolut kørte Berit ud til “Genbrugen” og købte, hvad de havde af knive og gafler. Derefter tog hun i Rema og Brugsen og købte flere kyllinger og pølser, så der var nok.
Berit har også lagt et stort arbejde i det kirkelige samarbejde mellem FDF og vores kirker, hvilket har givet børnene gode oplevelser i kirken, fx til halloween og lysmesse. Derudover stod Berit sammen med Peter for æbleskiver m.m. efter gudstjeneste og juletræstænding ved Storvorde kirke.
Udover det nævnte havde Berit flere funktioner for kredsen:
Udlejning af Bjælkegården og kontakten til lejerne
udlejning af kredsens shelter i friluftscentret, hvor hun sørgede for at gæsterne havde adgang til toilet/ bad
En dejlig arbejdsgiver for de unge, der havde rengøringen i FDF´s kredshus og i Bjælkegården
På lejrer har Berit ikke kun været lejrtante, hun har også været mor og bedstemor for såvel egne børn og børnebørn, samt støtte for alle børnene på lejren. Hun elskede at være til stede på lejrene - være nysgerrig og interesseret i hvad børnene lavede.
Berit har sammen med Peter været dem, der har givet plads til at børn og unge kunne komme i kredsen, kunne være en del af et fællesskab, få venskaber, som de har med ind i deres voksenliv.
Berit har været en fantastisk FDF´er som har givet børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Kære Berit
Tak for alt du gav os.
Vi mindes dig for dit nærvær, din omsorg, rummelighed og oprigtighed.
FDF Storvorde-Sejlflod