26/08/2020
Når bægeret flyder over...
Vi har i en lang årrække kæmpet for at holde skruen lige i vandet, og til trods for manglende træningstider og ikke tidssvarende træningsfaciliteter har vi alligevel formået at få TeamGym Djurs op at stå. Vi træner gymnastik på konkurrenceniveau i en sportsgren, hvor man ikke kan nøjes med én træningsdag om ugen. Det ville være oplagt, hvis Norddjurs Idrætsråd lagde vejen forbi en træning eller forhørte sig i TeamGym-miljøet; for nej, det er ikke unormalt, at børn i 10-årsalderen dyrker TeamGym 2-3 gange om ugen. De kan godt lide det. Vi tvinger dem ikke.
Vi har gymnaster i alderen 4-18 år, og vi er det eneste tilbud på Djursland af den karakter. Vi træner mange timer om ugen - både i hallen og derhjemme. Vi er målrettede og ambitiøse. Vi har en fantastisk forældregruppe, og vi har sammenhold på tværs i klubben - ja, vi vægter det sociale ret højt, selvom vi er en konkurrenceklub. Det kan man godt. Vi elsker vores sport, og vi træner for at dygtiggøre os. Vi har skabt et bæredygtigt udviklingsmiljø som allerede har skabt resultater på trods af manglende velvilje fra Norddjurs Kommune - en kommune som ingen gang formåede at hylde vores seje micropiger, selvom det blev lovet.
Vores vilkår i sæson 20/21 har aldrig været dårligere på trods af, at vi ikke troede det kunne være muligt.
Hvor mange klubber - ligegyldigt sportsgren - kan sætte flueben ved følgende?
- Den ugentlige træning foregår på 4 forskellige lokaliteter.
- Den ugentlige træning bliver gennemført i to forskellige kommuner, fordi din primære kommune ikke kan løse haltidsfordelingen.
- Hvis du ikke bruger din haltid, som du har ansøgt og fået tildelt, er der ingen konsekvenser.
- Manglende tidssvarende træningsfaciliteter gør, at træningskvaliteten svækkes, hvis mere end 2 hold træner sammen.
- Manglende træningstider gør, at vi er nødsaget til at svække på træningskvaliteten for at kunne udbyde gymnastik til de fleste af vores gymnaster.
- Manglende træningstider og tidssvarende træningsfaciliteter gør, at vi ikke kan tilbyde gymnastik til alle dem, som gerne vil.
Som Camilla Martin så fint skrev; “Kære unge mennesker hold jeres sport i hånden og pas på den”. Sport er så meget mere end det. Dannelse, disciplin, sammenhold, sejre, nederlag, udvikling, oplevelser, erfaringer, anerkendelse, fokus, kontinuitet, vedholdenhed, engagement, flid og meget mere. Men Norddjurs Kommune er ved at rive det tæppe væk, som vores klub står på - så selvom vi så gerne ville holde vores sport i hånden, så er det kun et spørgsmål om tid, før vi må give slip.
Hvis du deler opslaget viser du os din støtte - TAK!