24/12/2024
Kære alle
Billedet her er fra 2013, hvor vi lavede de første hundrede meter af Lind MTB Spor. Ca. 10 år tidligere var det en pløjemark, men Herning Kommune manglede et jorddepot til overskudsjord(+15.000 vognlæs!!) fra Boxen, Dalgas Hus, DGI Huset, Brandstationen mv. og tænkte ud af boksen: Hvis man placerede jorden på denne mark ved Lind, kunne man lave en støjskærm mod motorvejen, lave et bynært, rekreativt område, og komme af med jorden. Ren win-win, ikke?
4.000 frivillige timer senere med økonomisk støtte fra Herning Kommune, Friluftsrådet og andre fonde, er Lind MTB Spor en success, til gavn og glæde for mountainbikere fra nær og fjern.
Desværre er området for et par år siden kommet i Miljøstyrelsens søgelys, da styrelsen forvalter skovloven. Fra et skrivebord har styrelsen besluttet, at 2/3 dele af sporet er ulovligt. 1/3 skal nedlægges, mens den anden 1/3 del er meddelt dispensation.
Vi er naturligvis fuldstændigt uforstående overfor denne beslutning, som vi har tænkt os at indgive en klage over. Vi kan forstå styrelsen, hvis nogen ødelægger en 200 år gammel bøgeskov med diverse ustabile og grimme trækonstruktioner. Men her ved Lind hvor der er tale om en tidligere mark, som er omdannet til jorddepot og tilplantet delvist efter MTB sporet er etableret, og hvor vi har bestræbet os på ikke at "ødelægge" noget, er Miljøstyrelsens holdning "uden for enhver fornufts rækkevidde" som Kultur og Fritidsudvalget under Herning Kommune kalder det.
I kan se indslag om sporet i TV MidtVest her: https://www.tvmidtvest.dk/nyheder/19-12-2024/1930/1930-19-dec-2024?clip=91b43d9d-cefa-4302-a11d-6ae1cfd04198
Referat fra møde i Kultur og Fritidsudvalget kan ses her: https://dagsordener.herning.dk/vis?Referat-Kultur--og-Fritidsudvalget-d.16-12-2024-kl.08.30&id=2bd7dfdb-eeb4-4fec-9671-a080cb4e084c
I ønskes alle en god jul og et godt nytår, og lad os satse på, at styrelsen kommer til fornuft i 2025😀