15/03/2023
Denmark --> Cape Town by bicycle!
Tricky situation in Burundi
I cycled to the Burundian border from Rwanda. According to information online, I could get a 30 days visa on arrival. When I showed up at the border, I was told that the only option was a 3 days transit visa. My plan was to cross the country from north to south, but that wasn't possible anymore due to the time constraints. They stamped my passport and printed out my transitvisa. I looked at my map and found another border to Tanzania from the eastern part of Burundi. Allegedly it should be possible for me to get a visa on arrival at any Tanzanian border. That was the new plan.
It took me three days to get to the border. The last 50 kilometres from the city of Cankuzo was definitely some of the toughest cycling I've ever done. Horrible road conditions and steep uphills.
There was bad news at the border. The Tanzanian authorities couldn't give me a visa on arrival due to lack of facilities. The Burundian authorities was aware that my visa was expiring the same day, so they offered to drive me 250 kilometres to Bujumbura - the capital of Burundi. It should be possible to get my visa extended there. It sounded like a good plan until they told me the price. They wanted 400$ for the service!! I got furious and left the place immediately. I was now in Burundi illegally.
I cycled the same 50 kilometres back to Cankuzo. It got dark, so I had to pitch my tent on the way. I decided to stick to my old plan and ride to the southernmost border 60 kilometres from Kigoma in Tanzania and try to find an "unofficial" way to solve the problem when arriving at the Burundian border.
There is a lot of police on the roads in Burundi. I passed approximately 20 checkpoints every day. Luckily I was only stopped once and they didn't notice that my visa was expired.
I reached the border two days ago after overstaying five days. Worst case scenario was being detained, so I was a little bit nervous. The two border guards looked through my passport and my visa. They ended up stamping me out without asking any questions. 'Transit visa' was specifically written on my visa. I would either get in trouble or have to bribe them if they were aware of the rules of their own country.
I was fortunate to meet some very friendly and welcoming people in this rural part of Burundi.
Now I'm relaxing in Kigoma, Tanzania before cycling on towards Zambia.
------------------------------------
Danmark --> Cape Town på cykel!
Tricky situation i Burundi
Jeg cyklede til den Burundiske grænse fra Rwanda. Ifølge information på nettet kunne jeg få et 30 dages visum ved ankomst. Da jeg dukkede op ved grænsen, fik jeg dog at vide at den eneste mulighed var et 3 dages transitvisum. Min oprindelige plan var at krydse landet fra nord til syd, men det var ikke længere muligt grundet tidsbegrænsningerne. De stemplede mit pas og printede mit transitvisum ud. Jeg kiggede på kortet og fandt en anden grænse til Tanzania fra den østlige del af Burundi. Angiveligt burde det være muligt for mig at få et visum ved ankomst ved alle landegrænser til Tanzania. Det var den nye plan.
Det tog mig tre dage at nå frem til grænsen. De sidste 50 kilometer fra byen Cankuzo var uden tvivl noget af det hårdeste cykling jeg nogensinde har kørt. Forfærdelige veje og stejle opstigninger.
Der var dårligt nyt ved grænsen. De Tanzanianske myndigheder kunne ikke give mig et visum ved ankomst grundet manglende faciliteter. De Burundiske myndigheder var klar over at mit visum udløb samme dag, så de tilbød at køre mig 250 kilometer til Bujumbura - Burundis hovedstad. Dér skulle det være muligt at få en visumforlængelse. Det lød som en udemærket plan, indtil de fortalte mig prisen. De ville have 400$ for dén service!! Jeg var rasende og forlod straks stedet. Jeg var nu illegalt i Burundi.
Jeg cyklede de samme 50 kilometer tilbage til Cankuzo. Det blev mørkt, så jeg slog mit telt op undervejs. Jeg besluttede at holde mig til min gamle plan og cykle til den sydligste grænse 60 kilometer fra Kigoma i Tanzania og forsøge at finde en "uofficiel" måde at løse problemet, når jeg nåede frem til den Burundiske grænse.
Der er meget politi på vejen i Burundi. Jeg passerede omtrent 20 checkpoints hver dag. Heldigvis blev jeg kun stoppet én gang og de lagde ikke mærke til, at mit visum var udløbet.
Jeg nåede grænsen for to dage siden efter fem dage for meget i Burundi. Det værste scenarie var at blive tilbageholdt, så jeg var en lille smule nervøs. De to grænsevagter kiggede mit pas og visum igennem. De endte med at stemple mig ud uden at stille spørgsmål. 'Transit visum' stod specifikt skrevet på mit visum. Jeg ville enten havne i problemer eller bestikke dem, hvis de var bekendte med reglerne i deres eget land.
Jeg mødte dog nogle fantastisk venlige og imødekommende mennesker på disse øde veje i "Udkantsburundi"
Nu slapper jeg af i Kigoma i Tanzania, før jeg fortsætter mod Zambia.