juli 1912 på et møde på Møllers Hotel, Nørre Farimagsgade 57, som en sammenslutning af boldklubben Hafnia, der var stiftet af elever fra Schmidts Borger og Realskole, og en del af personalet fra Brødrene Dahl. Som formand valgtes Ludvig Henriksen fra Brødrene Dahl, et firma, hvor han var ansat resten af sin karriere. Klubben blev for den tid hurtigt medlem af KBU, og da Boldklubben Dania ophørte,
overtog HB deres plads i det nybyggede Klubhus på fælleden. HB´s bedste resultat til dato kom i 1927, da klubben som vinder af KBU´s A-række (datidens næstbedste række) blev deltager i en af 5 kvalifikationskredse, hvor modstanderne var B1913, AGF og de forhånds-seedede AB, Det var en sensation at HB vandt denne kreds med en afgørende sejr over AB med 4-3, endda på deres bane. I øvrigt blev HB´s midtbanespiller, Henning Nielsen, i den kamp bedømt af landsholdets spillerudvalg, men blev desværre ikke udtaget
I de afgørende kampe om Danmarksmesterskabet tabte HB alle fire kampe, men placeringen som nummer 5 er stadig det fornemste resultat for klubben. HB spillede i A-Rækken indtil 1947, hvor den fik navneforandring til Københavnsserien og da den skulle spilles som en dobbeltturnering blev der skåret ned på deltagerantallet og det lykkedes ikke for HB at komme over stregen, så klubben blev for første gang degraderet, og kom til at spille i den nye Mellemrække ( Serie 1). Det er rimeligt at sige at netop denne række (serie) har været der hvor klubbens placeringer siden har haft deres udgangspunkt. HB har vundet rækken i 1961 og 1971 og har desuden været oprykker fra sekundære placeringer i 1965 og 1997. Klubben sit bedste resultat siden 1927 med en 2.plads i Københavnsserien i 1967; den afgørende kamp blev tabt til Kastrup med 1-0, så oprykning til Danmarksserien var meget tæt på. I 1972 rykkede 2.-holdet op i KS II, som var den højeste række, som dette hold kunne opnå. Derefter svingede pendulet i den anden retning med nedrykning fra Mellemrækken i 1982 og først i 1987 kom klubben tilbage til Mellemrækken, som i mellemtiden havde skiftet navn til Serie 1, endda som rækkevinder. Udtrykket elevatorhold har aldrig været mere passende end på de sidste 13-14 år, nedrykning i 1989, rækkevinder serie2 i 1990, nedrykning i 1991 og atter række-vinder i serie 2 i 1992. Og så efter 20 års fravær, oprykning til Københavnsserien i 1997 og nedrykning i 1999 og klubben er nu ”tilbage” i Serie 1. Klubben har, med ganske få undtagelser, altid haft ungdomshold. Mest bredde var der i 1950erne og 1960erne. Fra 1955 til 1958, vandt lilleputterne deres række 3 år i træk, uden at tabe en eneste kamp og en samlet målscore på 427 mod 20. Man kan sige at dette ungdomsarbejde kulminerede i 1971, hvor der kun var en ud af 20 benyttede spillere på 1.holdet, der ikke havde spillet på ungdomshold i HB. Som kronen på værket blev Ynglingene en helt suveræn rækkevinder. Klubben har i hele sin levetid spillet på Fælleden og haft omklædningsrum i de to forskellige tilhørende faciliteter. Fra 1974 har klubben
desuden haft klublokaler i Willemoesgade 12, kld., som ramme om klub livet uden for fodboldbanen. Klublokalets historie
I 1975 gik et stort ønske for HB i opfyldelse, idet vi fik vore egne klublokaler i kælderen, Willemoesgade 12. Mange brave HB'ere deltog med at få indrettet lokalerne, som skulle gøres i stand fra A-Z, men det lykkedes da til sidst at få has på alle besværlighederne, så vi den dag i dag, 26 år efter, stadig har og er glade for vores alle sammens samlingssted. Det er her vor klub udøver det sociale samvær og kammeratskab, som altid har været i klubben. Igennem alle årerne har det været kotume, at man efter træning om tirsdagen, mødtes i klublokalet til social samvær, hvor man får sig en kop øl til en god snak. man spiller billard, dart, kort eller rafler. Jo, det er her i lokalerne at kammeratskabet bliver udbygget. I dag mange år efter lokalernes start, møder gamle HB'ere op om tirsdagen som de altid har gjort, til klubaften i HB
Lokalerne bruges også i stor udstrækning til anden social samvær som arrangementer i forbindelse med turneringsafslutning. Hvert år når turneringen er slut, samles de forskellige holds spillere med koner, kærester etc. i lokalet og afholder afslutningsfest. Hver den sidste lørdag i måneden er der damedag i lokalerne. Så mødes alle koner, kærester, samleversker etc. til fællesspisning og snak, senere kommer mændene for at deltage i festlighederne, og man har endnu en gang haft en god oplevelse i HB. Hvert år afholdes der billard, rafle- og kasinoturnering fra slutningen af oktober til starten af april. Turneringen afholdes hver tirsdag aften i hele denne periode og alle seniorer, passive medlemmer kan deltage. I lokalerne forefindes der også et bestyrelseslokale, hvor klubbens bestyrelse afholder møder etc. En gang om året (ult. februar) afholdes klubbens årlige generalforsamling. Ungdomsafdelingens medlemmer har naturligvis også stor glæde af vore lokaler. Lederne af afdelingerne, kan til enhver tid arrangere diverse arrangementer. Der kan spilles bordtennis, fodboldspil etc. Hvis du eller I har lyst til at deltage i alle disse arrangementer er alle velkomne, kontakt blot en af vore bestyrelsesmedlemmer og meld dig til, eller kom direkte ned i klublokalerne, hvor du vil blive godt modtaget.