29/04/2026
Der kan opstå mange uforudsigelige ting når man er gravid🤰
For eksempel havde jeg aldrig forestillet mig at få beskeden om, at jeg har en medfødt blodsygdom, der hedder hereditær sfærocytose🩸
Og det lyder måske tosset at skrive efter sådan en besked, men generelt føler jeg mig egentlig bare utrolig heldig.
Heldig over at Patrick og jeg kunne blive gravide.
Heldig over at det gik så hurtigt, som det gjorde.
Heldig over gode scanninger ved både 12 og 20 uger.
Og heldig over at der sidder tre virkelig dygtige teams - reumatologerne, hæmatologerne og fødselslægerne - som samarbejder på tværs omkring min graviditet, så både lillemanden og jeg bliver passet godt på🩵
Måske er det også derfor, jeg ikke har været synderligt urolig, efter udredningen gik i gang.
Jo, lige i starten hvor hverken jeg eller lægerne vidste noget, der nåede jeg da lige en tur på Google…og hvis man søger på anæmi og hæmolyse under graviditet, så fortryder man hurtigt sit valg.
Men heldigvis fandt man en logisk forklaring på mine blodprøver, og siden da har jeg følt mig tryg.
OG nu har jeg endda fået papir på, hvorfor Patrick og min bror kan trække fra mig på raceren (altså inden jeg blev gravid)🚴🏼♀️ 💨
Det er i hvert fald ikke, fordi de er i bedre form end mig…jeg nedbryder bare mine røde blodceller hurtigere, end jeg kan nå at producere nye😉
Graviditet er fyldt med ting, man ikke kan kontrollere, og måske er det netop derfor, det føles ekstra vigtigt for mig at holde fast i det positive.
For midt i alt det uforudsigelige føler jeg mig stadig virkelig heldig. Jeg har så meget at være taknemmelig for✨