Pro-aktiv

Pro-aktiv Træning, fysioterapi og pragmatiske sundhedsløsninger

Jeg er både træner og fysioterapeut. Et af de spørgsmål, jeg hyppigt møder, når folk spørger ind til min praksis er, om ...
23/01/2022

Jeg er både træner og fysioterapeut. Et af de spørgsmål, jeg hyppigt møder, når folk spørger ind til min praksis er, om jeg er "mest fys eller mest træner?".

Der spørgsmål forstår jeg godt, at folk stiller - men mit svar er altid det samme. Jeg er begge dele. I min praksis er det sjældent at jeg ikke bruger fra begge værktøjskasser, og det synes jeg ærlig talt er fuldstændig oplagt. Forskellen på genoptræning og træning bør trods alt, i langt de fleste tilfælde, kun være udgangspunktet. Det er veldokumenteret i den videnskabelige litteratur og det er ærligt talt underligt for mig, hvor mange fysioterapeuter, der ikke efterlever den praksis.

Selvfølgelig skal en træner ikke bare tage fys-kasketten på og give den gas med diagnostik og behandling - men! De fleste fysser kan sgu med fordel tage træner kasketten på. Bare en gang imellem. Skru op for loadet. Gør folk stærke. Gør folk selvsikre. Væk fra en frygtbaseret retorik og i gang med en positiv italesættelse af bevægelse væk fra smerter. Det er fremtiden...

Hvem er den "gode træner"? Er det den træner, der sælger mest? Den træner, der går mest op i at hjælpe sine klienter? De...
01/05/2021

Hvem er den "gode træner"? Er det den træner, der sælger mest? Den træner, der går mest op i at hjælpe sine klienter? Den træner, der er mest fagligt kompetent? En blanding?

Det er et godt spørgsmål og det er jo definitivt subjektivt. Det eneste jeg kan gøre er at forklare min holdning - så den kommer her:

Jeg har været professionel træner i fitnessverdenen i 11 år. Det er givetvis ikke meget, men det er nok til, at jeg har været vidne til den enorme forandring, branchen har gennemgået. Da jeg startede som træner, var der nærmest kun én ting jeg og alle kollegaer havde til fælles; vi var nørder. Vi elskede at nørde træning og vi elskede at hjælpe folk med træning. Vi var drevet af, at bruge vores viden til at hjælpe folk med en selvudvikling - eller til at få større guns. Kartoffel/kartoffel.
Det er heldigvis stadig det, jeg oplever fra de fleste nye trænere, jeg er så heldig at få lov til at uddanne. Men... Efterspørgslen på personlig træning, både online og offline, er vokset så voldsomt, at nogle har lugtet guld. Som en relativt ny ting, er folk begyndt at komme ind i træningsbranchen for at lave store penge. Og det gør nogle så. Rigtig store penge...

Spørgsmålet er så, affødt af en samtale jeg havde for nyligt; er de gode trænere? De sælger jo meget træning? Mit svar er ret simpelt: Nej. Du er ikke en god træner, fordi du sælger meget træning. Du er en god træner, hvis du sælger god træning. Mængden kan så variere. Jeg kender vanvittigt dygtige trænere, der sælger meget lidt træning, og jeg kender nogle kæmpe spader, der sælger for en formue træning, både online og offline, hver måned.
At være en god personlig træner er et håndværk. Det håndværk kræver, at man har klienten i fokus. Ikke en ny leasingaftale. Om du sælger 5, 10 eller 50 sessions om ugen er underordnet for dine evner som træner.

Du kan sælge tonsvis af lort hver dag. Så er du ganske givet en dygtig sælger, props for det - men du sælger stadig lort.

Møs. Ses.

Det skal føles rigtig hårdt! Ik'? Mnjah... Måske.Lidt i forlængelse af mit indlæg om "No pain, no gain" synes jeg, at de...
05/10/2020

Det skal føles rigtig hårdt! Ik'? Mnjah... Måske.

Lidt i forlængelse af mit indlæg om "No pain, no gain" synes jeg, at det er relevant at skrive lidt om selve oplevelsen af træning. Det er altså tilsyneladende ikke særligt hensigtmæssigt at save sig selv over. Det er efter alt at dømme mest effektivt at lade et par stykker være i tanken, når man styrketræner. Men... Hvad nu, hvis jeg virkelig elsker at køre mig selv over? Hvad hvis jeg rent faktisk elsker følelsen af at kravle ud ad centeret?

Grundlæggende er det altid vigtigt at få afklaret med sin træner (eller sig selv), om man primært træner for følelsen af en fed træning, eller for effekten af træningen.

Er jeg meget målorienteret, bliver jeg nødt til at ændre forventningen til, hvordan træning skal føles. Det vil sandsynligvis ikke føles så hårdt, som jeg er vant til, og det må jeg acceptere, hvis jeg gerne vil være stor og stærk som en russisk betonarbejder.

Er jeg til gengæld primært motiveret af følelsen af hård træning, er jeg nok nødt til at acceptere, at jeg ikke kommer helt lige så hurtigt i mål. Selve processen bliver simpelthen fokus; målet bliver sekundært og måske mere eller mindre unødvendigt.

De fleste ligger nok et sted midt imellem - jeg synes bare, at det er vigtigt, at spørge sig selv; "hvorfor træner jeg egentlig?".
Det er altafgørende for, hvordan træningen skal tilrettelægges.

Hvad er egentlig bedst? Maskiner eller frie vægte? Tjah. Bedst til hvad? Maskiner og frie vægte har hver deres styrker o...
30/09/2020

Hvad er egentlig bedst? Maskiner eller frie vægte?

Tjah. Bedst til hvad? Maskiner og frie vægte har hver deres styrker og svagheder. Det svarer til at spørge "hvad er det bedste værktøj"?
Jeg er nødt til at definere en opgave, før det giver mening at vurdere, hvilken metode, der giver mest mening.

Så, hvad kan de hver især?
Her er en lille liste over nogle gode og mindre gode ting ved begge dele.

Maskiner:
✅ Let tilgængelig - ret begrænsede tekniske krav.
✅ Let at opnå stor muskeludmattelse.
✅ Ret begrænset stabilitetskrav.
⛔ Mindre overførbarhed til andre bevægelser.
⛔Mindre stimulering af stabiliserende muskulatur.

Fire vægte:
✅ Ret stort stabilitetskrav. Koordination og stabilitet bliver udfordret.
✅ Stor overførbarhed til andre bevægelser.
⛔ Begrænset udmattelse op til et meget højt teknisk niveau.
⛔ Sandsynligvis mere systemisk udmattende end en lignende maskine.

Så... Hvad er bedst? Pas. Afhængig af, hvad der tænder dig ved træning kan både maskiner og frie vægte være det bedste valg. De fleste kan nok have gavn af en blanding.

💡 Personligt er jeg stor fan af at lave nogle komplekse frie bevægelser for at træne kropsfornemmelse og bevægelseskvalitet - og så lave nogle bevægelser i maskiner for at save bøfferne lidt over. 😎🏋️

Træningsverdenen kan virkelig være bøvlet at finde rundt i. I get it. Som mennesker har vi et grundlæggende behov for at...
24/09/2020

Træningsverdenen kan virkelig være bøvlet at finde rundt i. I get it.
Som mennesker har vi et grundlæggende behov for at finde tendenser og facitlister. Sådan er vi ganske enkelt bare skruet sammen for at forstå vores natur.
Engang fattede vi ikke en brik af noget som helst - derfor opfandt vi religion til at forklare det uforklarlige.

Inden for træningslære ser vi desværre en lignende tendens. Faktum er, at der er utroligt mange ting, vi ikke ved med sikkerhed. Det betyder, at det ganske enkelt er umuligt at finde et sort/hvidt svar på rigtig mange spørgsmål og det er der bare nogen, der ikke kan affinde sig med.

Derfor finder folk nogle gange selv på svarene. Det kan komme til udtryk enten gennem en guru, der "simpelthen bare er SÅ langt foran videnskaben!" eller en meget løs tilgang, hvor trænere føler sig oplyst, hvis de læser et enkelt studie en gang imellem.

Begge dele er forståeligt nok - men det er desværre bare stadig en for doven tilgang til et komplekst område. Det kræver tid og dedikation at være professionel nørd. Én kilde er aldrig nogensinde nok. Om den så kommer fra YouTube eller PubMed.

⛔ Vær skeptisk, når folk altid har konkrete og meget specifikke svar på relativt åbne spørgsmål. Vi må alle skære en hæl og klippe en tå engang imellem, men det er vigtigt, at folk påpeger, når de gør det.

⛔ Undgå at blive lokket af ting, der virker for godt til at være sandt - det er mere eller mindre altid tilfældet.

⛔ Undgå at følge folk, der er

⛔ Pas på pseudovidenskab. Den her er svær. Det er enormt populært at bruge et par flotte ord til at lyde enormt sciency og klog - og det er rigtig svært at navigere i.
Et kort råd: folk, der virkelig går op i den videnskabelige metode, er aldrig oprigtigt skråsikre. Kun når vi spiller smarte. (Sorry.)

✅ Accepter, at der ikke er et facit. Der er mange veje til Rom - og det er egentlig ret fedt! Det betyder, at man kan finde sin egen. Med en træner eller ej. Måske kan det gøre, at rejsen bliver mere værd end destinationen?

✅ Keep it simple. Det er ganske enkelt virkelig, virkelig sjældent, at man behøver alle mulige avancerede øvelser eller programmer for at rykke sig. Simpelt virker. Næsten altid.

"Hvor meget variation, skal jeg have i min træning, for at få det meste ud af den?"Ikke rigtig noget. Og så alligevel - ...
19/09/2020

"Hvor meget variation, skal jeg have i min træning, for at få det meste ud af den?"

Ikke rigtig noget. Og så alligevel - en del. Det er vigtigt at skelne mellem, hvilke typer af variation, der kan menes. Det betyder ret meget, at man struktureret varierer i intensitet (periodisering).
For motionister, også de ret seriøse af slagsen, betyder det til gengæld meget lidt at variere i øvelser. En muskel kan trække sig sammen og forlænges. Den skelner ikke mellem, hvad du holder i hænderne eller om du sidder eller står. Den sejlivede myte, at man skal skifte øvelser ofte for at optimere træningsudbyttet, er altså decideret forkert. Faktisk kan det virke stik imod hensigten, da man så ikke rigtig når at blive god til øvelserne, hvilket betydeligt begrænser ens output.

Vælg nogle hovedøvelser du kan lide og er god til - og hold fast i dem. Varierer så tosset du vil, hvis du synes, at det gør træningen sjovere - men det er ikke dét, der gør dig større eller stærkere. Overhovedet. Der skal du over i periodisering, hvor du strukturerer din træningsintensitet, men det er et helt andet emne... 🤓🥳

Hvis du gerne vil have større muskler, skal du kun køre 10-12 gentagelser pr sæt. Punktum. .. Eller hvad? Hvis vi starte...
18/09/2020

Hvis du gerne vil have større muskler, skal du kun køre 10-12 gentagelser pr sæt. Punktum. .. Eller hvad?

Hvis vi starter med at fokusere på træning for muskelmasse, er der faktisk ret mange valide teorier om, hvad der er mest afgørende. Der er ret mange teorier, fordi ingen reelt ved det med sikkerhed. Hvis jeg skal koge det helt ned, giver det nok mening at opfylde disse 3 bokse:

✅ Volumen. Mængden af træning. Uanset, hvor mange gentagelser du tager per sæt, betyder det noget, hvor mange kg du samlet set får løftet. Derfor kan det være mere effektivt at køre flere gentagelser pr sæt. Det er simpelthen lettere at samle et stort træningsvolumen med 12 gentagelser pr sæt, end med 3 gentagelser pr sæt. Kan man vokse med 3 gentagelser pr sæt? Ja. Men ær du dåm, det tager meget længere tid. Til gengæld bliver man bedre til at løfte meget tunge ting - men det er et helt andet emne.

✅ Muskeludmattelse. Det betyder sandsynligvis ret meget, at man får opsamlet noget udmattelse af musklerne. Ikke dermed sagt at alle sæt skal være med flad pedal ud over afgrunden. Det er i virkeligheden nok bedst, at holde et par gentagelser i tanken. Med mindre du køre meget høje reps. Tager du mere end 15-20 gentagelser pr sæt, er det, efter alt at dømme, rigtig vigtigt at køre til total udmattelse. Det gør bare nas. Som i: rigtig nas.

✅ Range of motion. Jo længere du bevæger musklen, jo bedre vokser den tilsyneladende. Hvis du skal vælge mellem at tage et skridt op i vægt, eller bevæge dig et par centimeter længere, er svaret nok oftest, at den længere bevægelse er det rigtige valg. Oftest. Ikke altid 🤓

💡Så... Hvad er min overordnede anbefaling?
Den er grundlæggende:
Kør den reprange du bedst kan lide mellem 6-15 gentagelser pr sæt, hvis du gerne vil have større muskler.
Vælger du at køre 6 gentagelser pr sæt, skal du nok køre en anelse flere sæt, end hvis du vælger at køre 15'ere. Til gengæld skal du nok en anelse tættere på total udmattelse hvert sæt med 15'ere. 💪

Spørgsmål? Skyd! 🥳🤓

Når man laver træningsprogrammer er den mest væsentlige faktor, at afbalancere træningsmængde og hvile. Oftest sættes de...
14/09/2020

Når man laver træningsprogrammer er den mest væsentlige faktor, at afbalancere træningsmængde og hvile. Oftest sættes det sådan op, at man skal træne et vist antal gange i løbet af en uge og rammen for programmet bliver derfor, sjovt nok, en uge med udgangspunkt i ugedage. Det er imidlertid ikke altid en hensigtsmæssig løsning.

✔️ At lave et program med en fast tidsramme (X antal træninger på Y antal dage) er nødvendigt, hvis man er på højt niveau og vil løftes endnu mere. Præcis styring kræver præcis planlægning og jo højere niveau man er på, jo mere kan tilfældigheder spænde ben.

⛔ Er man til gengæld motionist kan det give unødig stress, at skulle ramme træninger på fastlagte dage. Folk kan føle sig tvunget ud i lappeløsninger med dobbelttræninger, perioder med for få hviledage og dårlig samvittighed.

I stedet for at sætte sig fast i ugedage, kan du eventuelt prøve at:

💡 Bryde strukturen ned. I stedet for at sætte faste ugedage på, er det en oplagt start, at blot definere, hvor mange træninger man skal ramme pr. tid. Om det så er 7 eller 4 dage. Træningerne kan så inddeles så de giver mening herfra.
Eksempelvis: 4 træninger pr 7 dage. To af dem kardio, to af dem styrke.
Det er i eksemplet uvæsentligt, hvilke dage, man rammer hvad.

💡 Give sig et mål, man kan nå, som det passer. Eksempelvis:
12 sæt ben, 10 sæt pres, 10 sæt træk og 10 minutters intervaller pr 3 dage.
Det er i eksemplet uvæsentligt om man rammer det på én eller 3 træninger og modellen giver endvidere mulighed for let styring af progression - for eksempel et sæt mere pr. retning efter hver anden runde.

Flere spørgsmål? Skyd løs 🥳

Når man laver træningsprogrammer er den mest væsentlige faktor, at afbalancere træningsmængde og hvile. Oftest sættes de...
14/09/2020

Når man laver træningsprogrammer er den mest væsentlige faktor, at afbalancere træningsmængde og hvile. Oftest sættes det sådan op, at man skal træne et vist antal gange i løbet af en uge og rammen for programmet bliver derfor, sjovt nok, en uge. Det er imidlertid ikke altid en hensigtsmæssig løsning.

✅ At lave et program med en fast tidsramme (X antal træninger på Y antal dage) er nødvendigt, hvis man er på højt niveau og vil løftes endnu mere. Præcis styring kræver præcis planlægning og jo højere niveau man er på, jo mere kan tilfældigheder spænde ben.

⛔ Er man til gengæld motionist kan det give unødig stress, at skulle ramme træninger på fastlagte dage. Folk kan føle sig tvunget ud i lappeløsninger med dobbelttræninger, perioder med for få hviledage og dårlig samvittighed.

I stedet for at sætte sig i en fast tidsramme, kan du eventuelt prøve at:

💡 Bryde strukturen ned og i stedet give sig et mål, man kan nå, som det passer. Eksempelvis:
12 sæt ben, 10 sæt pres, 10 sæt træk og 10 minutters intervaller pr 3 dage.
Det er i eksemplet uvæsentligt om man rammer det på én eller 3 træninger og modellen giver endvidere mulighed for let styring af progression - for eksempel et sæt mere pr. retning efter hver anden runde.

Flere spørgsmål? Skyd løs 🥳

No pain, no gain! Mantraet, der i alle mine år i træningsverdenen har lydt fra jernhulerne landet over. Hvis du ikke bræ...
13/09/2020

No pain, no gain! Mantraet, der i alle mine år i træningsverdenen har lydt fra jernhulerne landet over. Hvis du ikke brækker dig, har du ikke trænet ben. Men... Giver det mening?

Det korte svar: Nej.

Det rigtige svar: Mnjargh. Mnjorgh... Det afhænger sgu af situationen. I bund og grund er det nok et "nej". For motionister og selv de ret seriøse af slagsen, er det nok ikke effektivt at save sig selv over, hver gang man træner. Men med det sagt, kan der være kontekster, hvor det rent faktisk gør.

Her kommer nogle groft forsimplede, men alligevel nogenlunde relevante eksempler:

✔️ Træner du i overvejende grad styrketræning for at få større muskler og træner du med et højt antal af gentagelser (+15) pr. sæt, er udmattelse ret afgørende for udbyttet. Det gør nas. For det skal det.

✔️ Hvis du træner med meget begrænset tid, kan man i nogen grad indhente noget af det tabte med en højere intensitet i ens træninger. Særligt i konditionstræning.
.. ⛔ Hvis du er så tidsbegrænset, at din søvn er påvirket, skal du nok ikke presse citronen for meget i træningen. Søvn er afgørende for restitution og hvis man ikke kan restituere fra en træning, gør man ikke sig selv en tjeneste.

⛔ Træner du for styrke, er en stor grad af muskeludmattelse nok ikke en god idé for dig. Hold et par reps i tanken og kør med lange pauser. Det samme gælder nok, hvis du prøver at få større muskler med et moderat antal gentagelser pr. sæt.

Der er mange flere eksempler, men jeg har fået at vide, at jeg skal holde indlæggene korte. Skriv i kommentarfeltet, hvis du kunne tænke dig en opfølgende forklaring eller en part two.

Go' søndag 🥳

Der er mange, der efterspørger mine bedste råd til træning i en travl hverdag. Det sjove ved det spørgsmål er, at det er...
10/09/2020

Der er mange, der efterspørger mine bedste råd til træning i en travl hverdag. Det sjove ved det spørgsmål er, at det er ret svært at give et universalt svar på, uden at have et mere konkret mål. Med mindre tid til træning stiller hverdagen mere krav til præcis styring, hvis man vil effektivisere.

Skal vi være ærlige, er målet for de fleste motionister jo dog nok rimelig simpelt; mindre fedt, større muskler og en eller anden kvantificerbar formforbedring. Med udgangspunkt i det, vil mit råd være ret simpelt:

Sørg for at styrketræne som det primære. Hvis jeg har en halv time, vil jeg prioritere store bevægelser. 5 sæt ben, 4 sæt pres, 4 sæt træk og smag til med en håndfuld korte intervaller af pisse høj intensitet for at forbedre konditionen. Gentag 3 gange om ugen. Voila. Det er mere end rigeligt for langt størstedelen af motionister! 🥳

God fornøjelse - og er der mere dybdegående spørgsmål, kan i bare skyde dem af i kommentarfeltet 💪💥

Det her er Nicole - én af mine solstrålehistorier.Jeg har trænet Nicole i nogle år. Da hun kom til mig, havde hun netop ...
09/09/2020

Det her er Nicole - én af mine solstrålehistorier.

Jeg har trænet Nicole i nogle år. Da hun kom til mig, havde hun netop smidt kørestolen efter en sclerose diagnose. Nu er hun stærk og hun tager mindre medicin. Fåk, det er fedt 🤩🤩💪
På billedet dødløfter Nicole 70kg og hvis hun ser fuld ud, så er det sandsynligvis, fordi hun er det... 😂😎🥳

Adresse

Copenhagen

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Pro-aktiv sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Pro-aktiv:

Del

Type