23/01/2022
Jeg er både træner og fysioterapeut. Et af de spørgsmål, jeg hyppigt møder, når folk spørger ind til min praksis er, om jeg er "mest fys eller mest træner?".
Der spørgsmål forstår jeg godt, at folk stiller - men mit svar er altid det samme. Jeg er begge dele. I min praksis er det sjældent at jeg ikke bruger fra begge værktøjskasser, og det synes jeg ærlig talt er fuldstændig oplagt. Forskellen på genoptræning og træning bør trods alt, i langt de fleste tilfælde, kun være udgangspunktet. Det er veldokumenteret i den videnskabelige litteratur og det er ærligt talt underligt for mig, hvor mange fysioterapeuter, der ikke efterlever den praksis.
Selvfølgelig skal en træner ikke bare tage fys-kasketten på og give den gas med diagnostik og behandling - men! De fleste fysser kan sgu med fordel tage træner kasketten på. Bare en gang imellem. Skru op for loadet. Gør folk stærke. Gør folk selvsikre. Væk fra en frygtbaseret retorik og i gang med en positiv italesættelse af bevægelse væk fra smerter. Det er fremtiden...