30/03/2025
Vanvittig dumt.
Ja. Jeg vil gerne fortælle jer en historie om noget, jeg synes er vanvittigt.
Historien starter med Karen, der bor med hendes lille familie på et nedlagt landbrug på Fyn. De har normale jobs, en normal indkomst, og så elsker de at bo på deres bondegård med høns, geder, katte og fuglesang.
Karen og hendes familie har set i fjernsynet, at politikerne gerne vil have mere skov. Og skoven skal plantes på landbrugsjord.
Det synes Karen er en fantastisk ide, og selvom Karen og hendes familie lige så godt kunne bruge deres opsparing på noget andet, så beslutter de, at de gerne vil købe naboens jord for deres opsparing.
Naboen er en sød, ældre tidligere landmand og nu vil han sælge sin jord fra jordens normale pris.
Når Karens familie får fat i jorden, så vil de plante skov, lave en sø og lave lysninger. Det skal være et smukt naturområde og fordi det er over 5 hektar, så vil det endda blive åbent for alle andre også. Men det er okay.
Da hele handlen er ved at falde på plads, så sker der noget mærkeligt. De hører pludselig ikke fra landmanden, og de bliver nervøse for, at de har sagt noget forkert.
Det har de ikke, men en dag kommer landmanden ind og fortæller, at han er ked af det, men at han simpelthen har fået et bud på jorden, som han ikke kan sige nej til.
“Jamen… er der ikke noget vi kan gøre??”
“Desværre, Karen. Jeg må jo også tænke på mig selv her.”
Karen bliver skuffet og ked af det. Hun behersker sig og spørger så;
“Hvem er det?”
Men det kan landmanden ikke svare på, for han ved det ikke.
Køberen er en udenlandsk kapitalfond. De lever af at lave “smarte investeringer” og de har også hørt, at politikerne vil have fat i den danske landbrugsjord. Så nu begynder de at købe jord op i Danmark, så de kan sælge den dyrt videre senere.
Karen og hendes familie mister derfor muligheden for at lave en skov til gavn for dyr, insekter og lokalsamfund.
Til gengæld bliver de nabo til en mark, der bliver udlejet til mere konventionelt landbrug.
Så den jord, der kunne være blevet sund og rask, bliver nu sprøjtet til igen. Det grundvand, der kunne være blevet passet bedre på, det bliver nu sprøjtet til igen.
Og det værste af det hele er, at den udenlandske kapitalfond får støtte til øvelsen. EU-støtte. Eller de lejer jorden ud til en landmand, så han kan betale kapitalfonden for at sprøjte jorden til. Vi betaler altså for at udenlandske kapitalfonde kan købe jorden.
Ingen ved hvornår Karens jord kommer på danske hænder igen. Ingen ved om der nogensinde kommer skov på jorden.
Ingen kender ansigterne på de mennesker, der har købt jorden. Det eneste vi ved er, at de mennesker helt sikkert kommer til at tjene på den danske jord.
Det synes jeg er helt vanvittigt. Og sådan har det ikke altid været. Reglerne blev lavet sådan i 2015.
Så nu er det så himmelråbende tosset, at hvis du som tysker skal købe et sommerhus i Danmark, så skal du have særlig tilladelse. Men vores jord og marker må man bare komme og købe.
Nogle af de udenlandsk-ejede selskaber har investeret i en sådan grad, at de i dag optræder blandt de største private investorer i dansk landbrug
Historien om Karen har jeg skrevet og fundet på. Men eksemplet er skræmmende ægte.
I 2022 ejede udenlandske kapitalfonde 42.778 hektar!!! - et område svarende til Aarhus.
Men fordi udenlandsk-ejede selskaber ofte opkøber gennem danske selskaber uden reel ejer i andet led, kan det være svært at gennemskue ejerskabet.
Jeg håber I vil hjælpe med at dele dette. Jeg synes, vi skal lave reglerne om og tage kontrollen tilbage. Dansk landbrugsjord tilhører Danmark - ikke udenlandske pengemænd.
Lad os få politikerne til at rulle loven tilbage og stoppe udsalget af dansk landbrugsjord! Del gerne.