17/04/2024
Caminho Portuguès 16.04.2024 dag " Povoa de Varzim - Esposende
Na een lekker ontbijt, klaar om terug te starten. Bemerk het mooi faience tafereel in de ontbijtzaal.
Wat een mooie dag terug. De zon schijnt, het ruikt lekker. Het is goed zo.
Onze gedachten gaan toch eens naar het thuisfront waar het nu bitter koud is, met felle windstoten en regen en hagel. Brrr. Hebben wij geluk zeg.
In het begin zien we vele andere pelgrims starten, maar na een tijdje wandelen we weer alleen. Dit is eigenaardig hoe alles uit elkaar gerokken wordt.
Eerst wandelen we op de "esplanade" van Povoa, om dan terug op de vlonders te wandelen.
Het is een lange dag vandaag, dus we trekken goed door in de frisse morgen op de vlonders. Komen hier niet zo veel tegen, een Camino kunstwerkje, maar zien wel voortdurend de machtige oceaan met grote golven, en de wilde natuur met prachtige bloemen en vogels die we niet kennen. Leuk.
De verplichte stop voor een koffietje in een restaurantje dat net open is, om dan 200 m verder te zien dat er een prachtige strandbar is met terras. Ja kiezen is verliezen. Maar we klagen niet, het was een lekkere koffie.
Vanaf Apulia is het gedaan met de vlonders en wandelen we op kassei of aarde wegen. In Apulia een sanitaire stop aan de mooie kerk. Maar geen bar te vinden.
Dus door naar het volgende dorp Fão. Daar hebben ze ook een heel mooie kerk van Dom Jésus met een mooie laan er naartoe. Wat verder in het dorp staat op een pleintje een grote vogelkooi met allemaal parkieten, zo maar midden op een pleintje. Leuk.
Wat verder eindelijk een bar, waar we ook wat kunnen eten.
Hier een gezellige babbel met 2 jonge pelgrims, een van Londen en een van Praag. Echt interessant om met de jeugd over de dingen van het leven wat te praten, en te zien hoe iedereen een kijk heeft daarop.
Na de lunch verder over een grote brug over een stroom. Ze zijn ze aan het herstellen, zodat de oversteek nogal "eigenaardig" was. Maar we zijn er geraakt.
En dan zijn we in Esposende. Toch nog eerst een stop voor een koffietje en een souveniertje, en een foto van Liliane met een "andere pelgrim"
In Esposende gaan we in nog een mooie kerk binnen, komen we een mooie installatie van kunstwerken van kinderen tegen om dan aan te komen aan onze slaapplaats. Prachtig gelegen, fantastische kamer, met echt een geweldig zicht op de stroom en de zee. We zitten hier goed.
Na de gebruikelijke was en plas en siesta naar een restaurantje om wat lekkere vis te eten, en dan vroeg naar bed, want morgen is het weer een lange dag.
Tot morgen.
View my hike: Povoa de Varzim - Esposende