Kindercoach Kwenny

Kindercoach Kwenny Als kindercoach begeleid ik kinderen/jongeren en hun ouder(s) die een vraag hebben over ontwikkeling, gedrag of emoties.

Deze begeleiding is praktisch, kortdurend en werkt oplossingsgericht. We kijken naar de kwaliteiten en mogelijkheden van de coachee.

Klaar voor verhuis.. nieuw kantoor/praktijk binnenkort in Lichtervelde..Wordt vervolgd!  =
01/10/2022

Klaar voor verhuis.. nieuw kantoor/praktijk binnenkort in Lichtervelde..
Wordt vervolgd!

=

Leer kinderen omgaan met teleurstellingen.Leer kinderen doorzetten.Leer kinderen dat ze soms ook gewoon dingen moeten do...
28/11/2021

Leer kinderen omgaan met teleurstellingen.
Leer kinderen doorzetten.
Leer kinderen dat ze soms ook gewoon dingen moeten doen die niet leuk zijn..

Prachtig blog van Tea 👇

Wanneer houden we eens op met dat iets leuk moet zijn?
Zucht… knettergek zou je ervan worden. Tegenwoordig moet alles maar leuk zijn. Van de week las ik weer dat lezen leuk moet zijn omdat kinderen steeds minder lezen. Dat je überhaupt eerst moet kúnnen lezen om het leuk te kunnen vinden, vergeten we dan voor het gemak even.
En saai is ook al zo iets.
Als het saai is, hoeven kinderen het plotseling niet meer te doen, want niet leuk.
En vervelende huishoudelijke karweitjes hoeven kinderen ook niet meer te doen want dat is niet leuk dus doet M**s het wel even en Paps zet je fiets wel binnen. Want het regent.
En om het leuk te maken thuis en in het onderwijs, wringen we ons in allerlei bochten om lesstof en taken aantrekkelijk te maken.
Lesstof moet op games lijken en we kopen onze kinderen om met geld en goed om zich gewoon fatsoenlijk en empathisch te leren gedragen.
Grrrrrr…
Zeg eens eerlijk…….
Heb jij je kind wel eens omgekocht?
Heb je het gedrag van je kind wel eens goed gepraat?
Sta je ook bij de leerkracht als je vindt dat je kind onrecht is aangedaan of dat je vindt dat een onvoldoende een voldoende had moeten zijn?
Vind je samen met je kind dat de leerkracht niet geschikt is?
Word je boos op die andere ouder die zijn kind niet met die van jou wil laten spelen?
Dramt het andere kind altijd door ten koste van jouw kind?
Als de kinderen op school je kind plagen, vraag je dan ook steeds wat er is gebeurd en vind je dan dat juf het moet oplossen met een pestprotocol?
Vind je het ook zo sneu dat je puber vroeg uit bed moet terwijl zijn puberhersenen hier niet aan toe zijn?
En zeg eens eerlijk…..
Heeft je kind faalangst?
Heeft je kind het concentratievermogen van dolle hond?
Heeft je kind de motivatie van een luie kat?
Heeft je kind weinig veerkracht?
Dan zou het wel eens door bovenstaande punten kunnen komen….. Helaas….
Au….. Oeff…..
Tsja, mooier kunnen we het niet maken.
Eerlijk gezegd durf ik het vaak niet eens meer te zeggen.
Dat van de toekomst.
Als kinderen later moeten gaan werken om hun boterham te verdienen.
En een liefdesrelatie aangaan.
En dat er dan kinderen komen die ouders nodig hebben die voor hen zorgen.
Maar dat die ouders gewend zijn dat dingen leuk moeten zijn.
En dat werken vaak saai en na een paar jaar niet altijd echt leuk meer is omdat de uitdaging eraf is.
En dat de wc schoonmaken ook niet echt fijn is.
En huilende kinderen in de nacht ook nogal vermoeiend zijn.
Dat durf ik dus eigenlijk vaak niet te zeggen tegen die kinderen en hun bezorgde ouders voor mijn neus.
Want die vinden dan dat ik hen niet serieus neem.
En toch….. en toch….
En toch, neem ik ze bloedserieus.
Want ik zie hoe het kind lijdt.
En ik zie hoe bezorgd de ouders zijn.
Dan weet ik dat het kind dat met faalangst, motivatieprobleem en een concentratieprobleem zit, heel vaak niet geleerd heeft om door te zetten.
Om zelf verantwoordelijk te zijn voor zijn acties.
Dat het niet geleerd heeft om te gaan met tegenslag.
Of moeilijk een Nee kan accepteren.
En niet heeft geleerd om schuld te nemen.
Jammerrrrrr……….
Dan zie ik hoe het kind er last van heeft.
En dan gaan we daarmee aan de slag.
We ontdekken wat er nodig is, we erkennen hoe vervelend en moeilijk dingen soms zijn.
We gaan oefenen met wat er te doen is.
En vooral leren we het woordje ‘Jammerrrrrr….’
Want door dat woordje jammer kunnen we voor ons zelf erkennen dat het even tegenzit.
En als we leren accepteren dat het soms doodgewoon even tegenzit en dat dingen soms doodgewoon moeten en soms doodgewoon niet leuk zijn, dan leer je daar best heel veel van.
Onder andere overwin je er dan je faalangst, je concentratieprobleem en je motivatieprobleem mee.
Want oefening baart nog steeds kunst.
En je merkt vooral dat je daardoor iets kunt.
En dan ben je best een beetje trots op je zelf waardoor je een beetje meer zelfwaardering en weerstand krijgt.
Enn.. weet je, terwijl deze blog in mijn hoofd sudderde, was ik aan het haken. Een hobby van veertig jaar geleden. Inmiddels ben ik een nieuw project begonnen na vier dekens.
En, weet je.. die draadjes afhechten. Ik háát het..
Maar ja, wil ik straks een leuk tafelkleed van het dunste garen ever, dan moet ik, ook al vind ik het niet leuk, iedere vijf centimeter twee draadjes afhechten.
Inderdaad.
Zucht…
Om knettergek van te worden.
Maar gelukkig heb ik leren doorzetten als iets niet leuk was.
En dat helpt me nu voor het mooiste project tot dusver.
Ik zou bijna ieder kind een hobby gunnen waarvoor je tot het gaatje moet gaan om resultaat te krijgen.
Gewoon om te leren dat je door oefening en doorzetten je faalangst, je concentratievermogen en je motivatie kunt trainen.
En dat je dan door al dat trainen en oefenen wat soms zo niet leuk was, plotseling merkt dat je ergens plezier in hebt.
En dat het dan plotseling gewoon leuk is om te doen en je de tijd verliest en zelfs op de koop toe neemt dat sommige dingen die erbij horen gewoon even niet leuk zijn.

Bron: Tea Adema. Opleiding tot kindercoach en opvoedcoach.

Voor in de klas! 😊Rust voor het hoofd.
06/09/2021

Voor in de klas! 😊
Rust voor het hoofd.

Staren

Wist je dat wanneer je bewust de verte in staart, en daarbij je ogen zo stil mogelijk houdt... je gedachten niet meer alle kanten op gaan en je even rust vind in je hoofd?
Je brein heeft simpel gezegd oogbewegingen nodig om gedachten op te halen.

Probeer het gerust eens uit ♡
Wist je dat EMDR ook gebruik maakt van dit trucje. Maar dan de andere kant op.
En dat dit ook de reden is waarom je ogen ze snel bewegen tijdens je REM slaap (rapid eye movement) wanneer je dmv dromen je ervaringen van de dag verwerkt.
Dus... je oogballen volledig stilhouden is de truc... staren. Dit zet je gedachten bewezen op stop. Of dit nu in de verte is of dichtbij, met of zonder knipperen, zolang je ogen stil staan staat je hoofd op stand-by.

Zou mooi zijn dat dit ook meer bekend wordt in het onderwijs. Kinderen die staren hebben kennelijk (on)bewust rust nodig in het hoofd. Is dus een signaal voor een leerkracht. Ipv het stempel 'dromer'/'concentratieprobleem' mee te geven.

✌🏻
Bron: Twitter- Jessica (Intensive Care Nurse)

01/09/2021

Druk, verveeld, snel afgeleid? Achter elk gedrag in je klas schuilen gevoelens. Met deze gevoelskaartjes help je je leerlingen die emoties te benoemen.

👇👇  👌👌Een kringgesprek is niet zomaar wat gepalaver. Je gaat met je leerlingen in een kring zitten en structureert het g...
28/08/2021

👇👇 👌👌

Een kringgesprek is niet zomaar wat gepalaver. Je gaat met je leerlingen in een kring zitten en structureert het gesprek door vooraf het onderwerp en duidelijke afspraken vast te leggen: leerlingen mogen elkaar niet onderbreken, je geeft geen feedback op wat een klasgenoot zegt, een leerling mag passen als hij het woord krijgt. Na de cirkel bedank je iedereen voor zijn inbreng. Zo leren je leerlingen naar elkaar luisteren en beseffen ze dat er verschillende meningen en gevoelens zijn.”

“In september kan je met deze methodiek gericht peilen naar de ervaringen en gaandeweg ook naar de behoeftes van de leerlingen. Denk daarbij aan een ijsberg: bovenaan zit hun gedrag, onder het water zitten hun emoties en nog dieper hun behoeften. Met een cirkelgesprek kijk je ‘onder water’.”

Na het voorbije coronaschooljaar zijn verschillen tussen leerlingen groter dan anders. Hoe meet je hun beginsituatie in september?

Einde van de zomervakantie is alweer in zicht.. hopelijk hebben jullie allen genoten van enige quality time met familie ...
17/08/2021

Einde van de zomervakantie is alweer in zicht.. hopelijk hebben jullie allen genoten van enige quality time met familie en vrienden..

Vaak is de vakantieperiode ook een tijd om elkaar en je kinderen nog beter te leren kennen.
En vaak merk je ook dat je kinderen bewust of onbewust jezelf gaan spiegelen.

Ik herken mezelf in mijn zoon wanneer hij zijn geduld verliest als iets niet snel genoeg lukt of als hij onzeker is en bevestiging vraagt..

Wanneer herken jij jezelf in je kind?

Deze vind ik ook een hele mooie om even bij stil te staan 👇

Einde van het schooljaar..Rapporten worden uitgedeeld, heel veel blije gezichtjes en trotse ouders maar laat ons ook de ...
30/06/2021

Einde van het schooljaar..

Rapporten worden uitgedeeld, heel veel blije gezichtjes en trotse ouders maar laat ons ook de kinderen niet vergeten die het moeilijk hadden, die ook super hard hun best deden maar niet het gewenste resultaat behaalden.

Elk kind is uniek en elk kind heeft zijn/haar talenten.

Geniet allemaal van jullie welverdiende vakantie!

~

Het is zover
Daar sta je dan
Klaar om uit te vliegen
De wereld aan je voeten
Kansen voor het grijpen
Mensen te ontmoeten

En of je links- of rechtsaf slaat
Fladdert, vliegt of graag wil dansen
Volg de weg die bij je past
Creëer je eigen mooie kansen

Want jij bent jij
Met jouw talent
Iedereen kan zien
Hoe mooi jij bent
Je bent uniek en heel speciaal
Een prachtig kind
Met een verhaal

Jij hebt de wereld iets te geven
Laat je zien, groei en ontdek
Geniet zonder mate van het leven

Ik geloof en ik vertrouw
Dat jij je weg gaat vinden
Echt
Ik geloof in jou!

De examens komen eraan!📅 Plannen en organiseren kan hierbij een grote hulp zijn. Daarom deel ik graag een aantal tips:✅ ...
10/06/2021

De examens komen eraan!

📅 Plannen en organiseren kan hierbij een grote hulp zijn. Daarom deel ik graag een aantal tips:

✅ Zorg voor een goed overzicht, gebruik een agenda, app, whiteboard of misschien ben jij graag creatief en ontwerp je zelf je planner?

✅ Gebruik kleur en afkortingen.

✅ Noteer ook je pauze's / hobby's in je planning.

✅ Voorzie voldoende tijd voor het studeren van een vak en laat wat ruimte tussen zodat je indien nodig nog kan schuiven.

✅ Moet je leerstof uit het hoofd leren (bv. woordjes) dan kan het handig zijn om dit over verschillende keren te verspreiden. Leer en lees elke dag een paar keer de woordjes. Herhalen werkt beter dan in 1x alles erin te stampen. En gebruik ezelbruggetjes (Die zijn ook te vinden op Google).

Veel succes!

Vandaag gespot in de streekkrant...😊
25/05/2021

Vandaag gespot in de streekkrant...😊

13/05/2021

Adres

Roeselare
8800

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Kindercoach Kwenny nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Kindercoach Kwenny:

Delen

Type