10/03/2026
Afgelopen zaterdag mocht ik samen met Jo Sedeyn van Aikikai Gent deelnemen aan het panel van een bijzonder symposium in het Maria Middelaresziekenhuis in Gent: Aikido vanuit medisch perspectief.
Het was een unieke ontmoeting tussen krijgskunst en geneeskunde. Artsen en medische specialisten bogen zich over vragen die voor aikidoka herkenbaar zijn, maar zelden vanuit een wetenschappelijk kader worden bekeken.
Het feit dat medische specialisten zich samen over aikido buigen, geeft zo’n bijeenkomst al een bijzonder karakter. Het opent nieuwe manieren om naar deze krijgskunst te kijken: niet alleen als discipline of traditie, maar ook als praktijk met mogelijke lichamelijke en mentale effecten die het onderzoeken waard zijn.
Tegelijk werd duidelijk hoeveel er nog te ontdekken valt. Aikido wordt al decennia beoefend, maar systematisch onderzoek naar de effecten staat nog in de kinderschoenen. Net daarom zijn initiatieven zoals dit symposium zo waardevol. Ze brengen verschillende werelden samen en zetten nieuwe vragen op de agenda.
Dank je, Aikikai Gent en Tonny Van Hecke voor de geslaagde organisatie.